ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز چگونه و طی چه مدتی به وجود آمده است؟

ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز چگونه و طی چه مدتی به وجود آمده است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یک کابر در توییتر نوشت: همه ما می‌دانیم که مشکلات محیط زیستی از جمله شکار غیر مجاز، قطع درختان جنگل‌ها، مشکلات زیستی حیوانات و صدها مورد دیگر در کشور ما به وفور یافت می‌شود.

شاید ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکلات زیست‌محیطی ارتقای فرهنگ عمومی باشد. که این مهم جز با آموزش در تمام سطوح اتفاق نمی‌افتد.

اگر این نگرانی درباره آسیب‌های زیست محیطی به جامعه منتقل شود تبدیل به یک نگرانی عمومی خواهد شد و هر فرد خود را در برابر محیط زیست مسئول خواهد دید.

ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز حالا نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است.

قطعا در این میان مدارس و دانشگاه‌ها نقش اساسی درباره این آموزش‌ها دارند. اما نباید از بقیه اقشار جامعه نیز چشم پوشید.

به عنوان مثال چندی پیش به وسیله همین آگاه‌سازی‌های عمومی از طرف مردم و فعالان محیط زیست ورود گردشگر به ساحل نقره‌ای جزیره هنگام ممنوع شد.

ساحلی که علی رغم اینکه شاید یکی از زیباترین نقاط جهان باشد و می‌توانست به وسیله گردشگری کثیف تبدیل به منبع درآمد بسیار خوبی برای ساکنان جزیره شود اما با آموزش و آگاهی به موقع فعالان محیط زیست جلوی این کار گرفته شد.

ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز چگونه و طی چه مدتی به وجود آمده است؟

خاکی که در شمال غرب جزیره هنگام و به صورت پراکنده در قشم، هرمزگان، و بندر عباس به صورت اکلیل پخش شده در روی زمین دیده می‌شود در واقع حاصل پودر شدن کانی آذرین و میکا به خاطر وجود سیلیس یا آمینوسیلیکات هست که به شکل اکلیل بر روی خاک دیده می‌شود.

این پودرهای سنگ‌های آذرین حاصل فعالیت آتش‌فشان است، پس قرار نیست که این نوع خاک دوباره تجدید شود چرا که فعالیت آتش‌فشان وجود ندارد یعنی در صورت ورود گردشگر به ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز و از بین رفتن این خاک این ساحل هم برای همیشه نابود می‌شد.

غالب خاک‌های جزایر خلیج فارس و ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز حاصل فرسایش سنگ‌های آذرینند یعنی حاصل فعالیت آتش فشان و به دلیل رطوبت هوا و نوع کانی این خاک‌ها به وسیله باد جابه‌حا نمی‌شوند و همچنین به وسیله طبیعت هم بازتولید نخواهند شد.

هرچند که با فرهنگ‌سازی و آموزش درست و به موقع که پیاده کردن گردشگر در ساحل نقره‌ای جزیره هنگام ممنوع شد اما نباید از فاجعه فرش خاکی نیز غافل شویم.

پروژه فرش خاکی هرمز یکی از بزرگترین آسیب‌ها به طبیعت بود.

خاکی که میلیون‌ها سال پیش در نتیجه فعالیت آتش‌فشانی و فرسایش سنگ‌های آذرین میلیمتر به میلیمترتولید شد در عرض ۶ سال ۲۴ تن از آن برای این پروژه گردشگری توسط عده‌ای که فقط به دنبال جذب گردشگر به هر نحوی هستند استخراج شد .

ممنوعیت ورود گردشگر به ساحل جزیره هنگام نشان داد که آموزش و آگاه‌سازی چقدر می‌توانند تاثیر گذار باشند.پس هیچوقت برای این کار دیر نیست.

مسیر دسترسی به ساحل نقره‌ ای جزیره هرمز


پایان پیام

کد خبر : 111520 ساعت خبر : 2:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=111520
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

با درود و سپاس، جا داشت در گزارشتان به وزن حجمی بالای این آمینو سیلیکات هم اشاره میشد. عده ای سود جو و خائن به این مملکت و مردم، همیشه در پی غارت و چپاول این ماتم کده بوده و هستند، و ما مردم همچنان نظاره گر بوده و هستیم