فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام چه بلایی بر سر فیلترشکن و جامعه می‌آورد؟

فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام چه بلایی بر سر فیلترشکن و جامعه می‌آورد؟

پایگاه خبری گلونی؛ معین بادپا: فیلترینگ تلگرام و اگر آنطور که در خبرها می‌گویند برای اینستاگرام اتفاق بیفتد، وجود فیلترشکن‌ها را بیش از پیش عادی می‌کند.

هرچند که شاید برخی از تصمیم‌گیران بگویند فیلترشکن‌ها را هم می‌بندیم. اما سوال این است که مگر در تمام این سال‌ها توانستید چنین کاری کنید. بستن فیلترشکن‌ها، مانع از بسیاری از فعالیت‌های روزنامه نگاری، تحقیقاتی، علمی و… می‌شود. یکی از مهمترین دلایل اینکه تا امروز هم امکان این کار نبود، همین متوقف شدن همین فعالیت‌هاست.

شاید هم بگویند ما موظف هستیم مانع از راه‌های به خطا افتادن دیگران باشیم. اینکه آنها به سراغ فیلترشکن می‌روند به خودشان مربوط است. اما مگر غیر این است که اگر بدانید نتیجه یک رفتار، درصد خطا را افزایش می‌دهد، نباید به آن عمل کرد؟

فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام یا رواج فیلترشکن در جامعه

زمانی نام بردن از فیلترشکن قبح داشت. اگر می‌خواستید به کسی بگویید فیلترشکن دارید یا از روش‌های دیگر دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنید، باید قبل یا بعد از آن، توضیح کامل می‌دادید که به چه دلیل از آن استفاده می‌کنید. وگرنه ممکن بود دیگران درباره شما فکر کنند که دوست نداشتید.

اما با امروز مقایسه کنید. فیلترشکن،ک وچک و بزرگ نمی‌شناسد. امروز کسی از کسی نمی‌پرسد چرا فیلترشکن می‌خواهد. اتفاقاً اگر کسی بگوید فیلترشکن ندارد، از او می‌پرسند «پس چی کار می‌کنی؟». این جمله یعنی بدون فیلترشکن هیچ کاری نمی‌شود کرد. در حالی که می‌دانیم چنین نیست. اما این پدیده، حاصل زحمات عزیزان است. حتی اگر یک نوجوان برای گوشی‌‌اش، فیلترشکن داشته باشد، امری عادی است. با آنکه شاید چندان به تحقیقات علمی و… نیاز نداشته باشد.

عزیزانی که معتقدند اولین گام همان فیلترینگ است و لاغیر، آیا به دنبال چنین نتیجه‌ای بودند؟ اگر جواب مثبت است، حداقل شفاف بگویند تا ما هم بدانیم.

ضمناً یادمان باشد، با فیلتر شدن اینستاگرام، شاید مردم به شبکه اجتماعی دیگری بروند که ده‌ها ویژگی بیشتر (یا به قول برخی معایب بیشتر) داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 110794 ساعت خبر : 10:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=110794
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات