نقدی بر کلیپ های موسیقی لری که به مناسبت شب یلدا، نوروز و یا تبلیغ کنسرت منتشر میشود
نقدی بر کلیپ های موسیقی لری که به مناسبت شب یلدا، نوروز و یا تبلیغ کنسرت منتشر میشود
پایگاه خبری گلونی، نوید ولیزاده: بسیاری از هنرمندان و گروههای موسیقی در استان لرستان گاهی اقدام به ساخت و انتشار کلیپ میکنند.
آنها به مناسبتهای مختلفی مانند نوروز یا آغاز کنسرتهایشان کلیپهایی تولید و منتشر میکنند.
اما این کلیپها فقط از لحاظ زمانی مناسب رسانه اینستاگرام و یا فضای مجازی هستند و برخی از آنها حتی اصول اولیه ساخت یک کلیپ را ندارند.
اصولی مانند: داشتن طرح و فیلمنامه، طراحی صحنه، انتخاب محیط مناسب، فیلمبرداری، نورپردازی و تدوین.
وجود یک استودیو به همراه دوربینهای آنچنانی و لنزهای متفاوت به تنهایی یک کلیپ حرفهای را تولید نمیکند.
خمیر مایهای که باعث تفاوت ساخت کلیپها میشود ایده و داستانی است که برای آنها خلق میکنیم. ایده و داستانی که براساس مفاهیم شعر یا موضوع کلیپ منجر به نوشتن فیلمنامه میشود.
نقدی بر کلیپ های موسیقی لری
این روند داستانی باید به گونهای باشد که مخاطب را تا انتها با خود همراه کند و تمامی تجهیزات باید در خدمت متن باشند.
بر همین اساس باید طراحی صحنه را انجام دهیم. طراحی صحنه با زیبایی بصری که ایجاد میکند نقش مهمی را در موفقیت کار ما خواهد داشت.
با توجه به مفهوم ترانه و ضرب آهنگ آن از رنگها، سایه روشنها و نور مناسب استفاده کنیم. فضاسازی، عنصر کلیدی یک کلیپ موفق است.
در قسمت تجهیزات، انتخاب نوع لنزها، نوع دوربین، شرایط نوری (نور کم، نور زیاد و …) و رنگ زمینه مناسب در محل فیلمبرداری مهم و اساسی است.
در زمان فیلمبرداری نماها را سعی کنیم به صورت متحرک بگیریم زیرا ضربآهنگ کلیپها نسبتا زیاد است و نماهای ایستاه جاذبه کمی دارند.
از تمامی زوایا فیلمبرداری نماییم. استفاده از چندین دوربین در زمان فیلمبرداری میتواند در زمان صرفهجویی نماید.
بعد از اتمام فیلمبرداری آخرین پروژه در ساخت کلیپ، تدوین است. یک تدوین مناسب میتواند خروجی مورد نظر را به ما بدهد.
در دورانی که اخبار و پیامهای مختلف تصویری در سطح جهان انتقال و گسترش روز افزونی دارد اهمیت تصویر و درک دریافت آگاهانه آن به صورت عکس، نقاشی، طرح، کلیپ، فیلم سینمایی و تلویزیونی روز به روز بیشتر میشود.
این مساله را نباید فراموش کرد که زبان بصری نیز باید طی جریان تکاملی مانند زبان نوشتاری به صورت قانونمند و آگاهانه در سطوح مختلف فرا گرفته شود و این ضرورت به دلیل نیاز زمان هر روز بیش از پیش اهمیت پیدا میکند.
ما بدون آنکه قصد داشته باشیم شاعر یا نویسنده توانایی باشیم در یادگیری زبان فراتر از حد محاورات روزمره خود میرویم و کم و بیش به آموختن زبان خود میپردازیم.
پس باید در یادگیری زبان تصویر نیز از حد موهبت طبیعیِ توانایی دیدن و تشخیص بصریِ خود فراتر رویم و همانطور که دستور زبان و انشا و املا را میآموزیم به آموختن اصول و عناصر اولیه بصری نیز بپردازیم.
مزایای ساخت یک کلیپ حرفهای
ساخت یک کلیپ حرفهای میتواند:
یک گروه موسیقی را به خوبی معرفی کند.
بلیتهای کنسرت را در عرض چند ساعت به فروش برساند.
فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه را به خوبی نمایش دهد.
اوقات خوشی را برای مخاطبان فراهم کند.
اما برخی از کلیپ هایی که در فضای مجازی با موضوع موسیقی لری منتشر میشوند آنقدر ضعیف هستند که نمیتوان آنها را نشر داد و به اشتراک گذاشت.
برخی کلیپها حتی افقی و عمودی بودن را رعایت نمیکنند. یعنی پیشپاافتادهترین کاری که باید در ساخت یک کلیپ لحاظ شود.
نمونه:
شاید تنها دلیل محکمی که هنرمندان و گروههای موسیقی را مجاب به ساخت اینگونه کلیپها میکند گاهی رایگان یا کم هزینه بودن فرآیند ساخت این نوع کلیپها است.
یک کلیپ بد میتواند پیشینه گروه را خراب کند و خاطره بدی از آن گروه در ذهن مخاطبان به جا بگذارد.
باید به این نکته توجه کرد که کلیپ را برای تفریح نمیسازند. ممکن است برخی بگویند که ما کلیپ را در صفحه خودمان به اشتراک میگذاریم اما کلیپ وقتی وارد فضای مجازی میشود هزاران نفر آن را میبینند.
کلیپی که در یلدای امسال منتشر شد یک نمونه دیگر است.
از ثانیه ۲۶ تا ۳۲ سر بیننده گیج میرود و چشمها سیاهی میروند از حرکت مداوم دوربین و افکتهای بیجا و الکی.
یازده نفر در مکانی تنگ جا گرفتهاند و سازها را در دست دارند یا مثلا سنتور را بغل کردهاند!
کلیپ بدون ایده است. فقط سعی شده است با ریتم موسیقی، نماها عوض بشود. همین.
یکی کت پوشیده است. یکی لباس زمستانی، یکی ساده، یکی نارنجی و…
این طور کلیپها قطعا برای ترویج موسیقی و فرهنگ مردم لرستان ساخته میشوند و نیت پشت آنها خیر است اما اگر به این صورت ساخته نشوند به خیر نزدیکتر است.
برای ساخت کلیپ ایده نیاز است و سرمایه و استودیوی حرفهای از همه مهمتر اما ایده است.
نمونه:
هنرمندان باید برای تولید یک کلیپ حداقل استانداردهایی را رعایت کنند تا تفاوتی بین یک گروه موسیقی و یک کاربر عادی که میتواند با انواع نرمافزارها یک کلیپ موسیقی بسازد وجود داشته باشد.
منظور ما از این یادداشت انتقاد به کاربران اینستاگرام نیست. اما زمانی که پای گروههای موسیقی رسمی و بلیت فروشی کنسرتها و یا خوانندگان و نوازندگان رسمی به میان میآید، آنها باید به این نکته توجه داشته باشند که برای ساخت یک کلیپ خوب هزینه کنند، وقت بگذارند و کار را به کاردان بسپارند.
کاردانی که اگر هزینه نمیگیرد دستکم برای تبلیغ خودش یک کار حرفهای ارائه بدهد.
پایان پیام
کد خبر : 109892 ساعت خبر : 3:30 ب.ظ