اخبار را به سبک گلونی بخوانید ...

اصل آلایندگی شهرهای بزرگ ایران از موتورهای درون‌سوز خودروهاست

اصل آلایندگی شهرهای بزرگ ایران از موتورهای درون‌سوز خودروهاست

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: اصل آلایندگی در تهران و شهرهای بزرگ از همین موتورهای درون‌سوز خودروها است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدمصطفی میر سلیم، در همایش ملی موتورهای درون‌سوز در دانشگاه نوشیروانی بابل، اظهار کرد: کاربرد موتورهای درون‌سوز در زمینه‌های مختلفی همچون صنعت، تولید انرژی و غیره ترابری، انکارناپذیر است.

اصل آلایندگی شهرهای بزرگ ایران از موتورهای درون‌سوز خودروهاست

وی اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود تا ۴۰ سال آینده ترابری جای خود را به وسایل مجهز به قوای محرکه برقی دهد، تصریح کرد: نکته اینجا است که به غیر از بخش ترابری، موتورهای درون‌سوز تا جایی می‌تواند به کار خود ادامه دهد که سوخت مناسب در اختیارش قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سابقه اختراع موتورهای درون‌سوز به اواسط قرن نوزدهم و بیش از ۱۶۰ سال پیش بر می‌گردد، افزود: تقریباً ۲۵ درصد از سوخت کشور در زمینه ترابری به همراه ۵ درصد در انرژی استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اصل آلایندگی در تهران و شهرهای بزرگ از همین موتورهای درون‌سوز خودروها است، تصریح کرد: برخی از کشورها صدها آئین‌نامه برای استفاده از موتورهای درون‌سوز تصویب کرده که در زمینه‌های بهبود بازده، کاهش مصرف سوخت، کاهش و حذف آلایندگی‌ها، موتورها را محدود می‌کنند اما مقررات رانندگی در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی انگشت شمار و نامناسب است.

میرسلیم با اشاره به اینکه در اجلاس برزیل بر استفاده از سوخت سبز، تاکید شده بود تا به کاهش آلایندگی منجر شود، خاطرنشان کرد: استفاده از گاز طبیعی منجر به کاهش چشمگیر آسیب آلاینده‌های سمی مانند ذرات معلق می‌شود.

اصل آلایندگی شهرهای بزرگ ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ایران در حال حاضر بزرگترین منبع سوخت سبز جهان را در اختیار دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه پایه گازسوز وارد بازار شده است اما در حوزه ترابری در زمینه استفاده از سوخت سبز موفق عمل نشد و تنها از ۱۰۰ هزار دستگاه گازسوز استفاده می‌شود و بیشتر به بنزین روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ارزان‌ترین بنزین و گران‌ترین گاز دنیا در کشور ارائه می‌شود در حالی‌که در سایر کشورها اینگونه نیست، گفت: برای سهمیه‌بندی سوخت به دلایل اجتماعی تصمیم‌گیری نشده است چرا که این امر به قشر کم‌درآمد فشار زیادی وارد می‌کند اما به تعویق انداختن آن نیز، فاجعه را به بار می‌آورد.

میرسلیم گفت: راه حل فشار نیامدن به قشر ضعیف جامعه در صورت اصلاح قیمت سوخت، آن است که هدفمندی یارانه‌ها درست انجام شود و با سود بیشتر از قیمت تمام شده سوخت، مقداری از آن را برای حل کردن مشکل این قشر صرف کرد.

پایان پیام

لینک کوتاه: https://golvani.ir/?p=113849

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.