امپراتوری بریتانیا یا حکومت انگلستان در چه دوره‌ای و به چه دلایلی متلاشی شد؟

امپراتوری بریتانیا یا حکومت انگلستان در چه دوره‌ای و به چه دلایلی متلاشی شد؟

چرا امپراتوری بریتانیا متلاشی گردید؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حداقل چهار عامل اساسی موجب پراکندگی امپراتوری بریتانیا بود: اولا خود ایتالیا و مستعمرات آن به ضرورت ایجاد حکومتی به دست خودشان پی برده بودند. تمرکز اداری در لندم موجب مشکلات و افزایش روزافزون هزینه‌ها می‌گردید.

ثانیا مردم مستعمرات به تدریج نارضایتی خود را از حکومت انگلستان ابراز می‌کردند و خواهان خودمختاری داخلی و گرایش به ناسیونالیسم و ایجاد حکومتی ملی بودند.

ثالثا، مستعمرات انگلستان و ملت‌های دیگر به تدریج در راه رشد اقتصادی گام برداشته بودند و روابط سیاسی، اجتماعی با سایر ملت‌ها داشتند. در نتیجه دو جنگ جهانی قدرت بریتانیا به‌طور چشمگیری کاهش یافت و این امور موجب گردید که مستعمرات برای رهایی خود به سایر ملل جهان توجه کنند.

و در نهایت، عده بسیاری از خود انگلیسی‌ها به این امر پی برده بودند که اداره کردن امپراتوری مشکلات زیادی دارد و روابط درونی آن بیشتر بر اساس امتیازدادن است تا امتیاز گرفتن.

با این حال پراکندگی کامل هنوز به وجود نیامده بود و کشورهای مستقلی که مایل به همکاری‌های مشترک با بریتانیا بودند، کشورهای مشترک‌المنافع نامیده شدند. در این ارتباط سه نوع همکاری مشترک وجود داشت:

روابط نزدیک اقتصادی و بازرگانی؛ کار و سرمایه؛ قبول موسسات آموزشی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و موسسات قانونی و رسوم انگلستان از طرف بسیاری از کشورهای مشترک‌المنافع و پس‌اندازی که در کشورهای عضو از طریق قبول خدمات نظامی و سیاسی انگلستان به دست می‌آمد.

امپراتوری بریتانیا به مجموعه قلمروها، مستعمرات، متعلقات و مناطق تحت حکومت پادشاهی متحد بریتانیای کبیرگفته می‌شود که بنیان آن از سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی آغاز شد و تا پایان قرن بیستم ادامه داشت.

امپراتوری بریتانیا در دوران طلایی خود، به بزرگترین امپراتوری تاریخ تبدیل شد و برای بیش از یک قرن ابرقدرت مطلق به‌شمار می‌رفت.

مساحت نواحی تحت حکومت امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۲۲ به بیش از ۳۳ میلیون کیلومتر مربع و جمعیت امپراتوری به بیش از ۴۵۰ میلیون نفر رسید، و بدین ترتیب امپراتوری بریتانیا بر بیش از یک چهارم از خشکی‌های کره زمین و یک چهارم جمعیت جهان در آن دوران تسلط داشت.

پایان پیام

کد خبر : 114212 ساعت خبر : 1:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114212
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات