اخبار را به سبک گلونی بخوانید ...

تبلیغ محصولات بیشتر شبیه اجرای کنسرت با انواع سبک‌های موسیقی شده است

تبلیغ محصولات بیشتر شبیه اجرای کنسرت با انواع سبک‌های موسیقی شده است

پایگاه خبری گُلوَنی؛ راضیه حسینی: این روزها دنیای تبلیغات حسابی تغییر کرده است. اوج خلاقیت تبلیغ‌ها را می‌شود در رادیو شنید.

از پنج تا تبلیغ، چهارتایش همراه با شعر و ترانه است. مثل این‌که شعار شرکت‌های تبلیغاتی «هر چیزی با شعر جذاب‌تر می‌شه» شده است.

و در این زمینه حسابی هم در حال رقابت با یکدیگر هستند. اصلا مهم نیست تبلیغ تن ماهی است، کیک و کلوچه، پنجره دوجداره یا لوله‌های ساختمانی.

وزن و قافیه، معنی و مفهوم هم که هیچ اهمیتی ندارد تنها مسأله مهم این است که تبلیغات با آهنگ و ریتم شعری همراه باشد.

البته مثل این‌که اسم محصول هم در جذابیت تبلیغ بسیار اهمیت دارد مثلا اگر اسم کیک لاکچری باشد، همه برای خریدش جلوی فروشگاه‌ها صف می‌کشند.

مخصوصا اگر بدانند کیک لاکچری‌اش زعفرانی هم هست که اصلا یک وضعی می‌شود بیا و ببین.

وزن و قافیه و مفهوم شهرهای تبلیغاتی

به نمونه‌ای از شعر تبلیغاتی توجه کنید:

«جوین بخور ببین بیسکوئیت یعنی همین. داره کنجد شوید با جو»!

اصلا هر صحبتی در مورد وزن و قافیه این شعر اضافه‌گویی است.

یا مثلا شاعر در جایی دیگر می‌گوید: «دوستاتو جمع کن دور هم با کینگ کیک گرجی»

اسم کینگ هم مثل لاکچری قرار است جمعیت زیادی را مشتاق خرید کند.

کارخانه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی احتمالا تصور می‌کنند برای تبلیغ محصولات خود  اگر این اسم‌ها را  بگذارند مردم برای این‌که حس یک کینگ واقعی را درک کنند،

یا لاکچری بودن را تجربه کنند حتما این کیک‌ها را امتحان می‌کنند و به بقیه هم پیشنهاد می‌دهند.

از اسمش که بگذریم به معنی شعر می‌رسیم.  واقعا دوستان ما این‌قدر بیکارند که دور یک کیک کوچک جمع شوند؟ حالا جمع شدند قرار است چه چیز خاصی ببینند؟

درست است که میزان ساعت‌های کاری کارمندان ایران در مقایسه با کشورهای دیگر خیلی پایین‌تر است.

ولی دیگر در این حد هم بیکار نیستند که بیایند دور یک کیک کوچک جمع شوند و ذوق کنند.

تبلیغ محصولات بیشتر شبیه اجرای کنسرت با انواع سبک‌های موسیقی شده است

شاید بد نباشد شرکت‌های تبلیغاتی دنبال ایده‌های دیگری غیر از شعر و موسیقی بروند.

تقریبا به جایی رسیده‌ایم که انواع موسیقی از اپرا گرفته تا رپ و پاپ را در تبلیغات می‌شنویم.

حتما ایده‌هایی بهتر از شعرخوانی هم هست. همینطور که اسم‌های بهتری برای محصولات و کیک‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

اسم‌هایی که نه کینگ باشند و نه لاکچری، معمولی و ساده باشند، مثل خودمان.

پایان پیام

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114657

3 نظرات
  1. ایرن خزائی می گوید

    بنظرم ترانه سراهایی و تنظیم کننده های تبلیغات از کسایی که کار موسیقی میکنن در ایران موفق ترن

    حداقل اینا بسته به کارشون ترانه میگن و آهنگ میسازن ,یه جشنواره باید واسه اینا زد ,, چون اهل موسیقی که در حال چرند سازی ن

  2. محمد می گوید

    اینها نشانه‌های عصرِ ما هستند:
    – طبعِ مخاطب نزول کرده، مردم کج‌سلیقه شده‌اند و محتوای مبتذل را می‌پذیرند.
    – خلاق‌ها، خوش‌سلیقه‌ها و باسوادها کمتر زیرِ بارِ کار کردن می‌روند و اگر بروند قیمتِ بالایی دارند.
    – کم‌سوادها و کپی‌کارها ابزار و امکاناتِ بیشتری دارند و از تولیدِ محتوای مبتذل خجالتی نمی‌کشند و امکانِ تولیدِ کم‌هزینه دارند.
    برای کارفرماها صرفه‌ی اقتصادی از ارزشِ محتوایی مهم‌تر است.

  3. آزاده می گوید

    متاسفم براتون که صرفا با دروغ مطلب سازی می کنید و نظر شخصی خودتون رو به عنوان خبر درج می کنید! حتی به خودتون زحمت ندادید تبلیغ رو یک بار کامل گوش کنید! مثلا تبلیغ جوین میگه داره کنجد شوید با جو/ گرجی با لذت بجو! چشمتون رو به روی قافیه ای به این وضوح بستید؟ یا توقع دارید همه مصرع ها یک قافیه داشته باشند و چیزی از بیت نمی دونید؟
    از جناب ساکی بعیده با تیمی به این ضعیفی کار کنن!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.