کوکی لاکچری بخورید خیلی باکلاس میشوید و انگار در نیویورک زندگی میکنید
کوکی لاکچری بخورید خیلی باکلاس میشوید و انگار در نیویورک زندگی میکنید
پایگاه خبری گلونی؛ محسن فراهانی: در دورهای که بسیاری از بزرگان تمام کشورهای دنیا برای برای زنده نگه داشتن زبان رسمی و اصلی خود دارند جان میکنند در ایران هستند افرادی که برای کلاس گذاشتن از زبان انگلیسی استفاده میکنند.
کوکی لاکچری بخورید
در زمانی که اساتید ادبیات کشورمان برای حفظ زبان فارسی خون دل میخورند.
در روزگاری که فرهنگ و زبان و حتا واژگان یک ملت نشان از اصالت آن مردم دارد.
برخیها خیلی راحت و عامدانه فقط و فقط از کلمات خارجی استفاده میکنند.
نمونهاش همین مورد آخری، کوکی اسمارتیزی لاکچری که این روزها تبلیغاتش را میبینیم.
یعنی اگر به جای کوکی بنویسند کیک یا کلوچه کسر شأنشان میشود.
البته شاید آنها در منزلشان به کیک و کلوچه میگویند کوکی.
مثلاً آنها کوکی و ساندیس میخورند.
اما چیزی که خیلی عجیبتر است اسم این محصول است.
لاکچری. آخر چرا لاکچری؟ چرا باید اسم یک کلوچه ببخشید کوکی، لاکچری باشد؟
کجای کشور ما شبیه به آمریکا و اروپاست که کلمه کلمهی ما هم باید شبیه آنان باشد؟
چه اصراری دارید اینقدر خارجی باشید؟ کلماتتان را خارجی کردید، زبانتان را خارجی کردید، رفتارتان را چه میکنید؟
آیا دقیقا مثل یک برند خارجی حقوق مشتری را رعایت میکنید؟
خیر. از همین نامگذاری مشخص است که شما محصولی مناسب با فرهنگ یک ملت تولید نکردید.
باکلاس شدن به چه قیمتی؟
شاید ما جزو معدود مردمانی باشیم که اینقدر از زبان خودمان خجالت میکشیم.
اما نکتهی دردناک این است که چون این برند پول دارد تلویزیون را هم مال خود کرده است.
صداوسیمای ایران صبح تا شب در حال پخش تیزر تبلیغاتی یک محصول است که از ایرانی بودنش خجالت میکشد.
تلویزیونی که قرار است برای ملت ایران باشد و تمام ارزشهای این سرزمین را بازتاب دهد، کوکی اسمارتیزی لاکچری تبلیغ میکند.
که این خیلی درد دارد.
پایان پیام
کد خبر : 114762 ساعت خبر : 1:36 ب.ظ