بنیانگذار امپراتوری انگلستان در هند یک شاگرد تنبل، متمرد و یاغی در مدرسه بود

بنیانگذار امپراتوری انگلستان در هند یک شاگرد تنبل، متمرد و یاغی در مدرسه بود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رابرت کلیو (۱۷۷۴-۱۷۲۵) بنیانگذار امپراتوری انگلستان در هند بود. زمانی که هنوز شاگرد تنبل، متمرد و یاغی مدرسه بود، رهبر یک دسته از جوانان شد و همشهری خود مارکت درایتن را در شهر شراب شایر ترور کرد.

بنیانگذار امپراتوری انگلستان در هند

در سن ۱۸ سالگی انگلستان را ترک کرد و کارمند کمپانی هند شرقی انگلستان در مدرس شد.

در این زمان هم خانواده درایتن و هم خانواده خودش می‌توانستند او را دستگیر و روانه زندان کنند.

در اوایل روحیه افسرده‌ای داشت، تا آن‌جا که دو بار اقدام به خودکشی کرد. اما جنگ میان فرانسه و انگلستان و مسئله تفوق بر هندوستان موجب شهرت وی گردید.

در سال ۱۷۵۱ سیر وقایع بر علیه انگلستان جریان یافت و راهبرت کلیو رهبری ۱۰۰ گروه هندی و انگلیسی را به منظور تصوف جبهه بزرگ آرکوت، که پایتخت یکی از حاکمان دست‌نشانده انگلستان بود، به‌عهده گرفت.

گروه کوچک او مدت ۵۳ روز در مقابل حمله های مکرر فرانسوی‌ها مقاومت کرد تا این‌که محاصره‌کنندگان مجبور به عقب‌نشینی شدند و منطقه را به حاکم هندی دست‌نشانده انگلستان سپردند. این موفقیت پیروزی‌های بعدی را به دنبال داشت.

او در سال ۱۷۵۲ با کمک انگلستان در جنوب هندوستان مستقر شد.

در سال ۱۷۵۳ با ثروت هنگفتی به انگلستان بازگشت، ولی خیلی زود آن را خرج خوشگذرانی کرد و دوباره به‌عنوان حاکم دژ دیوید به هندوستان بازگشت.

او دباره به منظور برقراری قدرت انگلستان و شکست نواب بنگال به شمال هندوستان فرستاده شد.

بعد از شکست نواب بنگال در نبرد بزرگ پلاسی در میر جافیر را که طرفدار انگلستان بود، جایگزین او کردند. حاکم جدید هدیه‌ای به ارزش ۲۰۰ هزار پوند به کلیو اعطا کرد و وقتی میر جافیر درگذشت، سرزمینی با درآمد سالانه ۳۰ هزار پوند برای او باقی گذاشت.

در سال ۱۷۶۰ او با کشتی رهسپار انگلستان شد و پنج سال بعد به‌عنوان حاکم بنگال به آن‌جا بازگشت و سعی کرد به ظاهر فشار و رشوه‌خواری را که در سراسر هندوستان بالا گرفته بود و خودش پایه‌گذار آن بود، از میان بردارد.

در سال ۱۷۶۷ برای آخرین بار هندوستان را ترک گفت.

رابرت کلیو به دلیل ثروت هنگفت از طرف کمیته بازرسی پارلمان مورد استیضاح و بازجویی قرار گرفت و سپس به جرم کلاهبرداری گناهکار شناخته شد، ولی به علت خدماتی که در جهت منافع انگلستان کرده بود، مورد تعقیب قرار نگرفت، ولی حملات تلخ و فشار زندگی در هندوستان او را مستاصل کرد، تا آن‌جا که در سال ۱۷۷۴ باز هم اقدام به خودکشی کرد.

پایان پیام

کد خبر : 114542 ساعت خبر : 3:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=114542
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات