تصفیه پساب در برخی کشورها ممکن است پایدارترین گزینه برای مدیریت آب شهری نباشد

تصفیه پساب در برخی کشورها ممکن است پایدارترین گزینه برای مدیریت آب شهری نباشد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام پساب، منبع بهره‌برداری‌نشده.

این مقاله ترجمه‌ای است از:

WWAP (United Nations World Water Assessment Programme). 2017. The United Nations World Water Development Report 2017. Wastewater: The Untapped Resource. Paris, UNESCO. Executive Summary

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

جمع‌آوری و تصفیه پساب

دفع پساب‌های بیماری‌زا به شیوه مرکزی، همچنان روش رایج دفع و تفکیک پساب خانگی، تجاری و صنعتی است.

در سطح جهان حدود ۶۰ درصد مردم به شبکه فاضلاب متصل هستند (با اینکه در عمل تنها کسر کوچکی از پساب جمع‌آوری‌شده تصفیه می‌شود). دیگر گزینه‌های دفع بهداشتی، مانند سامانه‌های برجا، برای نواحی روستایی و محیط‌های کم‌جمعیت به خوبی مناسب است، ولی ممکن است مدیریت آن در محیط‌های متراکم شهری، پرهزینه و دشوار باشد.

امروزه سامانه‌های بزرگ‌مقیاس و متمرکز تصفیه پساب در برخی کشورها ممکن است پایدارترین گزینه برای مدیریت آب شهری نباشد.

استفاده از سامانه‌های نامتمرکز تصفیه پساب، که گروه‌های کوچکتری را پوشش می‌دهند، روند رو به افزایشی در جهان داشته‌اند.

این سامانه‌ها بازیافت مواد مغذی و انرژی، صرفه‌جویی در آب شیرین و کمک به دسترسی مطمئن به آب در زمان‌های کمیابی را امکان‌پذیر می‌سازند.

برآورد شده است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای این قبیل تأسیسات تصفیه تنها ۲۰ تا ۵۰ درصد تصفیه‌خانه‌های متعارف است، و حتی هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری (در طیف ۵ تا ۲۵ درصد تصفیه‌خانه‌های متعارف لجن فعال) پائین‌تر است.

سامانه‌های کم‌هزینه جمع‌آوری پساب، از بهترین روش‌ها برای استفاده در محلات با تمام سطوح درآمد به شمار می‌آید. این سامانه‌ها با سامانه‌های استفاده‌شده در طراحی سنتی حمل پساب متفاوت هستند و بر این مبنا طراحی می‌شوند که پساب عاری از جامدات را انتقال دهند. این سامانه‌ها به دست جامعه محلی مدیریت می‌شوند و برای بسط و گسترش سامانه‌های موجود یا اتصال جوامع اقماری به سامانه‌های متمرکز بسیار مناسب هستند. همچنین در محیط‌های اسکان پناهجویان استفاده شده‌اند. یکی از اشکالات آنها این است که برای زهکشی آب باران مناسب نیستند.

اکوسیستم‌ها می‌توانند از نظر فراهم‌آوردن خدمات مقرون به صرفه تصفیه فاضلاب اثربخش باشند، به این شرط که سالم باشند، بار آلاینده (و نوع آلاینده‌ها) موجود در پساب مشمول مقررات باشد و از ظرفیت جذب آلودگی اکوسیستم عبور نشده باشد.

پایان پیام

کد خبر : 112659 ساعت خبر : 1:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات