تور مشهد و معرفی شهر مشهد دومین کلان شهر ایران

معرفی شهر مشهد در تور مشهد

مشهد دومین کلان شهر ایران، نامی آشنا برای ایرانی هاست.

کمتر کسی را می توان در کشورمان پیدا کرد که تاکنون به دلایل مختلف راهی مشهد نشده و از این شهر زیارتی دیدن نکرده باشد.

کوچک و بزرگ همه ما با این شهر خاطره ها داریم و در اولین فرصتی که دست می‌دهد برای تجدید دیدار با حرم امام رضا و حال و هوای مخصوص مشهد راهی سفر می ‌شویم.

به همین دلیل صحبت از این شهر که در جایگاه نخست شهرهای گردشگری  ایرانی در تور مشهد قرار دارد، کاری آسان و در عین حال سخت است.

مشهد در کنار حرم مطهر امام رضا (ع) دلیل های دیگری نیز برای سفر در خود جای داده است.

تور مشهد و معرفی شهر مشهد دومین کلان شهر ایران

پارک های متنوع شهری،‌ سوغات ویژه این شهر، خوردنی‌ها و خوشمزه‌های خاص آن، مراکز خرید بزرگ،‌ تجارت و کسب و کار و موارد بسیار دیگر، این شهر را به توریستی ترین مقصد ایران تبدیل کرده است.

این بار در راستای معرفی مقاصد و دیدنی های کشورمان ایران، می‌خواهیم مشهد را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و همراهان خود را با راه‌های مختلف ارتباطی‌، اطلاعات گردشگری، جاذبه‌های متنوع و نکات ضروری سفر به این شهر بیشتر آشنا سازیم.

ما را در این سفر مجازی به مشهد مقدس همراهی کنید.

چرا بازدید از شهر مشهد؟

 مشهد زیارتگاه امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است و سالانه خیل عظیمی از مشتاقان و دوستداران این حضرت به این شهر سفر می کنند.

این شهر زیارتی در کنار حرم امام رضا دیدنی‌های بسیاری از جمله پارک‌های متنوع موضوعی و مراکز خرید گوناگونی را در خود جای داده است.

مشهد به صنایع دستی و سوغاتی‌‌های بی نظیری مانند زیورآلاتی با سنگ عقیق و فیروزه، چرم‌های خوش دوخت و زعفران خوش طعم و عطر اصیل معروف است.

اطلاعات کلی شهر مشهد

تور مشهد و معرفی شهر مشهد دومین کلان شهر ایران

مشهد، این کلان‌شهر خاطره‌انگیز ایران ویژگی‌های بسیاری دارد که آن را از دیگر مقاصد در کشور عزیزمان متمایز می‌کند؛ اما این مشخصه ها چه هستند که سبب تمایز مشهد با دیگر شهرها می‌شوند.

در ادامه با این ویژگی ها آشنا می شویم:

نژاد و زبان: نژاد بیشتر مردم مشهد فارس است و بخش اقلیتِ نژادی آن را قوم‌های افغان، ترک، بلوچ، کرد، عرب و سایر تشکیل می‌دهند.

زبان اصلی مردم مشهد نیز فارسی است و بیشتر مردم این زبان را با گویش مشهدی صحبت می‌کنند. گویش مشهدی یکی از گویش‌های فارسی قدیمی‌ست.

بسیاری از واژه‌های کهن و ریشه دار زبان فارسی به ویژه فارسی دَری در این زبان دیده می‌شود.

جمعیت: مطابق با آخرین سرشماری کلی در سال ۱۳۹۵، جمعیت ثابت شهر مشهد ۳,۳۷۲,۶۶۰ نفر است. این جمعیت در سیزده منطقه شهری کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

دین و مذهب: بیشتر مردم مشهد مسلمان بوده و شیعه دوازده امامی هستند. در کنار اکثریت شیعه، اقلیتی از سنی ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند که بیشتر مهاجران کُرد، بلوچ و افغان را شامل می شوند.

اقتصاد: اقتصاد مشهد را می توان در پنج دسته صنایع خدماتی نظیر گردشگری و هتلداری، صنایع تولیدی و کارخانجات، معادن و منابع زیر و روی زمینی، کشاورزی و دامپروری و تجارت و بازار تقسیم‌بندی کرد.

بیشتر بدانید: سفر به قشم با ماشین شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما

تور مشهد و معرفی شهر مشهد دومین کلان شهر ایران

صنعت توریسم به ویژه گردشگری مذهبی به واسطه حضور حرم امام رضا (ع) در این شهر از پر رونق‌ترین صنایع است و سالانه میلیاردها تومان درآمد را نصیب این شهر می‌سازد.

 البته گردشگری در مشهد تنها به زیارت حرم مطهر امام هشتم خلاصه نمی‌شود و پارک‌های آبی متنوع، مراکز خرید گسترده و صنایع دستی فراوان و پر ارزش، بخش دیگری از درآمد این شهر را شامل می‌شوند.

 صنعت هتلداری مشهد نیز به دلیل خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی رونق بالایی دارد و یکی از مهمترین بخش های اقتصادی مشهد را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سفر باتو ، اما گردش مالی شهر مشهد تنها در گردشگری خلاصه نمی‌شود، محصول‌هایی نظیر زعفران، زرشک، غلات، چغندر قند، محصول های جالیزی (مانند خربزه معروف مشهدی) و میوه‌های باغی مانند سیب، گلابی، هلو، گوجه فرنگی، گیلاس، بخش کشاورزی اقتصاد مشهد را تشکیل می‌دهند.

در کنار این‌ها محصول‌های تجاری مانند نبات، آجیل و خشکبار، بازار خرید و فروش سوغات و خوردنی را در مرکز خراسان رضوی گرم و پررونق نگه می‌دارند.

بخش دیگر اقتصاد مشهد به بازار صنایع‌دستی آن باز می‌گردد که ساخته های دست هنرمندان ‌خراسان بزرگ را در بازارهای پرشمار آن میتوان دید.

از جمله مهمترینِ این صنایع‌دستی‌، می توان به محصولات چرم مشهد، که از معروفترین انواع چرم در ایران است، قالی‌بافی مشهد، زیورآلات ساخته شده از فیروزه و عقیق و دیگر سنگ های قیمتی، سفالگری، قلم زنی روی سنگ، شعربافی، پوستین دوزی و نمدمالی اشاره کرد.

تمرکز صنایع تولیدی و کارخانه های مشهد بیشتر بر صنایع خوراکی و مواد غذایی، نساجی و پوشاک، صنایع وابسته به برق، الکترونیک و ساختمان است.

شرکت فرآورده‌های غذایی رضوی و نان قدس رضوی از مشهورترین کارخانه‌های غذایی این شهر در تور مشهد لحظه آخری هستند.

جالب است بدانید علاوه بر محصول های مهمی که تاکنون معرفی شد کالاهایی مانند قند، پتو، سیب قیسی، برگه زردآلو، ظروف آلومینیوم و رب گوجه فرنگی این کلان شهر ایرانی نیز طرفداران بسیاری داشته و در سبد صادرات شهر مشهد به بسیاری از نقاط ایران و کشورهایی مانند ژاپن، کانادا، امارات و کشورهای اروپایی قرار دارد.

شهرهای خواهرخوانده: از میان شهرهای مختلف و متنوع دنیا تاکنون شهرهای ارومچی (چین)، کراچی و لاهور (پاکستان)، میلان (ایتالیا)، فرزنو (آمریکا)، کوالالامپور (مالزی)، مونیخ (آلمان)، کربلا، نجف، بغداد و کاظمین (عراق)، سانتیاگو دکمپوستلا (اسپانیا)، مزارشریف (افغانستان) و شاندیز و شیراز با مشهد ایران قرارداد خواهرخواندگی بسته‌اند.

حقایق جالب در مورد مشهد

۱- مشهد در سال ۲۰۱۶ از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شد.

۲- همچنین شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ میلادی از طرف آیسسکو (۱) به عنوان “پایتخت فرهنگی اسلامی” برگزیده شده است.

۳- مشهد تنها در یک دوره تاریخی به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد. نادرشاه افشار، موسس سلسله افشاریه (افشاریان) پس از به قدرت رسیدن، این شهر را برای پایتختی ایران انتخاب کرد و تا پایانِ عمرِ این سلسله تاریخی، مشهد مرکز کشور باقی ماند.

۴- شهر مشهد به عنوان قطب و پایتخت کُشتی با چوخه دنیا معروف است.

۵- سومین دانشگاه معتبر و معروف ایران، دانشگاه فردوسی در سال ۱۳۲۸ در این شهر ساخته شد.

۶- در زمان حکومت صفویان این شهر یکی از ۱۳ بیگلربیگی (۳) بزرگ ایران محسوب می‌شد.

۷- حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه تنها مکان هایی در دنیا هستند که در آنها آیین نقاره زنی برگزار می‌شود. این آیین از زمان حکومت غزنویان در حرم امام رضا رواج پیدا کرد.

۸- مشهد دیار بزرگان است و مشاهیر و نام آوران بسیاری را در محیط خود پرورش داده است.

از جمله این نام داران می توان به فردوسی بزرگ (که در اصل اهل توس است)، نادرشاه افشار، مهدی اخوان ثالث شاعر نامدار ایرانی، محمد تقی بهار، دکتر علی شریعتی (از اهالی سبزوار)، نورالدین زرین کلک انیمیشن ساز بزرگ ایرانی، محمود خیامی پدر صنعت اتومبیل ایران، محمدرضا شجریان خواننده شهیر، سلطان علی مشهدی معروفترین نستعلیق نویس سده نهم هجری و ملقب به سلطان الخطاطین، محمدکاظم خراسانی از مراجع صاحب نفوذ و بسیاری دیگر اشاره کرد.

پایان پیام

تبلیغ در گلونی

کد خبر : 113715 ساعت خبر : 3:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات