ماجرای یک پل که باعث تشدید سیلاب در خرم آباد شد +فیلم

ماجرای یک پل که باعث تشدید سیلاب در خرم آباد شد

اولین نقطه‌ای که پس از هجوم سیلاب به رودخانه و رسیدن آن به شهر موجب شد آب گلال به بیرون از مسیل هدایت شود، پلی در حالی است که بعد از پل انقلاب قرار دارد.

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: دو روز از سیلابی که بسیاری از شهروندان خرم‌آبادی‌ را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد، می‌گذرد.

این سیلاب در انتهای شب یکشنبه و بامداد دوشنبه مناطق مرکزی شهر و حاشیه گلال (رودخانه خرم‌آباد) را درگیر خود کرد.

ساختمان‌های مسکونی و تجاری زیادی در این حادثه خسارت دیدند و چهره شهر پر از گل و لای شده است.

این بارش اگرچه شدت زیادی داشت اما کم‌سابقه نبود. پس چنین بارش و سیلاب حاصل از آن نباید به این میزان خسارت‌‌بار باشد.

علاوه بر دست طبیعت که گاهی غیر قابل مهار می‌شود، در روی دادن این حادثه عوامل انسانی زیادی را می‌توانیم مشاهده کنیم. عواملی که سال‌های اهل فن تذکر می‌دهند ولی گوش مسئولان شهری بدهکار نیست.

اولین نقطه‌ای که پس از هجوم سیلاب به رودخانه و رسیدن آن به شهر موجب شد آب گلال به بیرون از مسیل هدایت شود، پلی در حالی است که بعد از پل انقلاب قرار دارد.

با استفاده از خاک کف رودخانه آب را منحرف کردند تا مانع از ساخت پل نشود. البته این کار به بدترین شکل و آماتوری‌ترین روش انجام شده است.

نتیجه آن شد که با شروع بارش و افزایش حجم آب رودخانه، خاک دپو شده شسته شد و در زیر پل، تبدیل به یک سد خاکی شد و باقی ماجرا که برای ساکنان این منطقه و حتی بخش‌های مرکزی شهر مصیبت‌ به بار آورد.

ماجرای یک پل که باعث تشدید سیلاب در خرم آباد شد

تاکنون شهرداری خرم‌آباد و یا پیمانکار این پروژه توضیحی در مورد این سهل‌انگاری نداده‌اند. هرچند سهل‌انگاری را یک‌بار انجام می‌دهند در و این حجم مشکلات را شاید به ناتوانی آنها در مدیریت شهری نسبت داد.

نکته دیگر که شاید مورد غفلت قرار گرفته باشد، ارتفاع این پل در حال ساخت است. این پل آنچنان از پل‌های موقت ارتفاع بیشتری ندارد و در این سیل هم مشخص شد که طراحی آن غیراصولی و یک اشتباه بزرگ بوده است.

پل‌های دیگر خرم‌آباد مانند پل حاجی، شهدا، دارایی‌زاده و انقلاب می‌شود گفت ارتفاع مناسبی از سطح رودخانه دارند و در طول این سالیان و هنگام بارندگی‌های شدیدتر، امتحان خوبی پس داده‌اند.

باوجود هزینه‌های زیادی که برای ساخت این پل و نمونه دیگرش که بعد از پل گَپ در حال ساخت است شده، باید در مورد آنها تجدیدنظر جدی شود.

پل‌های موقت هم مانند سال‌های قبل به جای رد کردن آب، راه آن را سد کردند و سطح آب را بالاتر بردند

عامل دیگر این سیل که بیشتر مناطق بعد از پل حاجی را تحت تاثیر قرار داد، بتن کردن کف رودخانه درطرح به اصطلاح ساماندهی رودخانه خرم‌آباد است که سرعت حرکت آب را چندین برابر می‌کند و به همین دلیل با هر بارشی امکان سیلابی شدن رودخانه بیشتر می‌شود.

در اتفاق در سال‌های گذشته بارها برای مناطق علوی و ساحلی آن افتاده است.

طرحی که یک خیانت بزرگ به این شهر بود و سال‌هاست که نیمه کاره رها شده است.

اکنون مدیریت شهری از شهرداری گرفته نا تمام نهادهای مربوط به عمران شهری از جمله معاونت عمرانی استانداری لرستان باید پاسخگوی این خسارت‌ها باشند.

در جایی که بدیهی‌ترین و نخستین اصل پروژه‌های عمرانی یعنی ایمنی پروژه برای شهروندان رعایت نمی‌شود، جای لفاظی و بهانه آوردن نمی‌ماند.

ماجرای یک پل که باعث تشدید سیلاب در خرم آباد شد

پایان پیام

کد خبر : 113176 ساعت خبر : 1:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=113176
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات