مالچ‌ پاشی در خوزستان

مالچ‌ پاشی در خوزستان

مرگ‌پاشی بر سر طبیعت خوزستان

پایگاه خبری گلونی؛ ربابه ساریجالو: ریزگرد، واژه‌ای است که امروز کمتر کسی با آن ناآشناست. واژه‌ای که چندین سال است برای همه عمقی عجیب پیدا کرده است. مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی از جمله تنش‌های ایجاد شده توسط ریزگردها هستند.

شن‌زارهای رونده، بسترهای خشک تالاب‌ها و دریاچه‌ها و اراضی خشک‌شده منشا ایجاد ریزگردها هستند.

خوزستان و دردی که امانش را بریده

خوزستان شهری که معضلات محیط‌زیستی امانش را بریده است، یکی از آن مناطقی است که درگیر چالش ریزگردهاست.

دولت برای حل این معضل دست به تثبیت خاک در کانون‌های ریزگرد زده است. راه‌حل اجرایی دولت برای این کار، استفاده از مالچ‌پاشی نفتی است.

مرگ‌پاشی یا مالچ‌پاشی

چندین سال است که مالچ‌پاشی در ایران صورت می‌گیرد. گزینه‌ای که موافقان و مخالفان فراوانی دارد.

مالچ نفتی، ماده‌ای چسبنده است که بوی نامطلوبی دارد و برای مردم مناطق مورد استفاده، می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

در این بین دوام و کارایی بالای مالچ در تثبیت خاک، تا به امروز سبب شده تا گزینه‌های دیگر چندان مورد توجه قرار نگیرند.

اینروزها اما تصاویری از مناطق جنوبی کشور مشاهده می‌کنیم که مالچ‌پاشی و مرگ‌پاشی را می‌توانیم مترادف یکدیگر تلقی کنیم.

تصاویر منتشر شده از طرف باقر موسوی، محیط‌بان خوزستانی، نشان از آن دارد که زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و همچنین گونه‌های گیاهی هم تحت عملیات مالچ‌پاشی قرار گرفته‌اند.

موسوی با انتشار تصاویر لاشه و گونه‌هایی که به‌واسطه‌ی مالچ‌پاشی از بین رفته‌اند، درخواست توقف هرچه سریعتر این عملیات را در زیستگاه‌های این گونه‌ها دارد.

مالچ‌پاشی توجیه علمی ندارد

حسین آخانی زیست‌شناس و عضو هیئت علمی پردیس علوم دانشگاه تهران در گفتگو با سازندگی گفت: “ریزگردهای خوزستان منشا تالابی دارند، بنابراین تپه‌های ماسه‌ای هیچ‌ تهدیدی برای خوزستان نیست”.

آقاخانی در ادامه گفت: “مالچ‌پاشی به‌ویژه در خوزستان هیچ توجیه علمی ندارد. گیاهان این منطقه بسیار منحصر بفرد بوده و تعداد زیادی از آن‌ها رویشگاه‌شان تپه‌های ماسه‌ای است که با مالچ‌پاشی آنها را عملا از بین خواهیم برد.”

پرویز کردوانی، پدر علم کویر شناسی، بارها در مصاحبه‌های مختلف مالچ‌پاشی را صریحا رد کرده‌ است. کردوانی مالچ‌پاشی برای مقابله با ریزگردها را خیانت می‌خواند و روش‌های جایگزین مانند ریگ‌پاشی را پیشنهاد می‌کند.

مرگ‌پاشی را متوقف کنیم

برای درمان چشم‌ درد، سر را قطع نمی‌کنند. معضل ریزگردها بسیار جدی و تنش‌زاست اما روش‌های مقابله با آن نباید تنش‌های جدیدی ایجاد کند.

شن‌زارهای طبیعی بستان در دشت آزادگان زیستگاه اصلی انواع گونه‌های کمیاب و منحصر بفرد است. این مناطق به هیچ‌وجه کانون‌ ریزگرد نیستند. بنابراین مالچ‌پاشی در این منطقه و مناطق مشابه خیانت و اشتباهی نابخشودنی است.

معضل ریزگرد را به متخصصان بسپارید

مالچ‌‌پاشی هرچقدر هم کارا به هرحال ماده‌ای شیمیایی است و برای طبیعت بسیار مضر. بهتر نیست برای حل معضلات محیط‌زیستی به متخصصان این حوزه که دغدغه‌مندانه در محیط‌های دانشگاهی و آزمایشگاهی در حال تلاش هستند اما دستاوردهای علمی‌شان لابه‌لای مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها گم می‌شود، توجه کنیم؟

پایان پیام

کد خبر : 112567 ساعت خبر : 9:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات