پساب به عنوان منبع جایگزین و قابل اعتماد آب اهمیت دارد و باید از آن بهره جست

پساب به عنوان منبع جایگزین و قابل اعتماد آب اهمیت دارد و باید از آن بهره جست

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران جزوه‌ای منتشر کرده است با نام پساب، منبع بهره‌برداری‌نشده.

این مقاله ترجمه‌ای است از:

WWAP (United Nations World Water Assessment Programme). 2017. The United Nations World Water Development Report 2017. Wastewater: The Untapped Resource. Paris, UNESCO. Executive Summary

این ترجمه را در چند بخش در گلونی بخوانید:

– مقدمه

بیشتر فعالیت‌های انسانی که مصرف‌کننده آب هستند، تولیدکننده پساب نیز به شمار می‌آیند. به نسبتی که تقاضا برای آب رشد می‌کند، کمیت پساب تولیدشده و بار آلودگی آن نیز پیوسته افزایش می‌یابد.

در بیشتر نقاط جهان، غیر از پیشرفته‌ترین کشورها، بخش اعظم پساب بدون تصفیه کافی مستقیماً در محیط‌زیست تخلیه می‌شود. چنین وضعیتی، اثرات مخربی بر سلامت انسان، بهره‌وری اقتصادی، کیفیت منابع آب شیرین و اکوسیستم‌ها دارد.

با اینکه پساب، مؤلفه‌ای مهم از چرخه مدیریت آب به شمار می‌آید، آب پس استفاده، غالباً دردسری دیده می‌شود که باید از دست آن خلاص شد.

اکنون نتایج این بی‌اعتنایی آشکار شده‌اند. اثرات منفی شامل تباهی اکوسیستم‌های آبی و بیماری‌های انتقال‌یافته از آب آلوده، پیامدهای گسترده‌ای برای رفاه جوامع محلی و امرار معاش افراد دارد.

پساب به عنوان منبع جایگزین و قابل اعتماد آب اهمیت دارد و باید از آن بهره جست

استمرار بی‌توجهی در موضوع پساب به عنوان یک مشکل عمده اجتماعی و زیست‌محیطی، به تلاش‌ها برای تحقق دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار آسیب خواهد زد.

در مواجهه با رشد مستمر تقاضا، پساب به عنوان منبع جایگزین و قابل اعتماد آب اهمیت می‌یابد، و پارادایم مدیریت پساب را از «تصفیه و دفع» به «استفاده مجدد، بازچرخانی و بازیابی» تغییر می‌دهد.

در این نگاه، پساب دیگر یک مشکل که نیازمند راه‌حل است دیده نمی‌شود، بلکه بخشی از راه‌حل چالش‌هایی به شمار می‌آید که جوامع امروز با آن روبرو هستند.

پساب‌ها می‌تواند یک منبع کارآمد از نظر هزینه‌ و پایدار برای انرژی، مواد مغذی، ماده اُرگانیک و دیگر محصولات جانبی مفید نیز باشد.

منافع بالقوه استخراج چنین محصولاتی از پساب‌ها، از سلامت انسان و محیط‌زیست فراتر می‌رود، و در موضوعات امنیت غذا و انرژی و نیز تخفیف آثار ناشی از تغییر اقلیم نیز نقش‌آفرین می‌شود.

در اقتصاد گردشی[۱]، که در پی توازن میان توسعه اقتصادی و حفاظت منابع طبیعی و پایداری زیست‌محیطی است، پساب منبعی ارزشمند و به شکل گسترده در دسترس به شمار می‌آید.

این دورنما مسلماً خوش‌بینانه است، به شرط آنکه اکنون دست به کار شد.

[۱] Circular economy

به رویکردی در اقتصاد صنعتی گفته می‌شود که هدف اصلی، عدم تولید پسماند و آلودگی، محافظت از محیط‌زیست و همزمان دستیابی به اقتصادی پایدار است.

پایان پیام

کد خبر : 112628 ساعت خبر : 7:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112628
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات