مرغ مینا را هرگز نکشید

اگر به دنبال مطالعه یک شاهکار از ادبیات کشور آمریکا هستید، بی‌شک کشتن مرغ مینا همان کتاب است.

پایگاه خبری گلونی؛ سمیه باقری حسن‌کیاده: رمان کشتن مرغ مینا یا کشتن مرغ مقلد اثر نویسنده آمریکایی به نام هارپر لی است که در سال ۱۹۶۰ منتشر و در ایران در سال ۱۳۷۹ به فارسی ترجمه شده است.

کتاب به ظاهر ادبیات ساده‌ای دارد اما به بررسی چند مساله مهم در آمریکایی که بین سنت و مدرنیته مانده است، می‌پردازد.

مسائلی که در آمریکا بسیار پر رنگ بوده است، یکی از آنها تجاوز به عنف بوده است، دیگری تبعیض نژادی و بعد تفکر سنتی حاکم در شهری که داستان در آن اتفاق می‌افتد.

در یکی از صفحات کتاب این جمله بسیار زیبا را می‌خوانیم که: خانوم با جنگ در آلمان و عقاید هیتلر مخالف است اما در این جا با تبعیض نژاد نسبت به سیاه پوستان مخالفتی ندارد.

اما جالب است که بدانید، با وجود برخورد جدی با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و نابرابری نژادی، این رمان برای گرما و طنز آن مشهور است.

کشتن مرغ مینا در سال۱۹۶۲ سوژه رابرت مالیگن برای ساختن فیلمی به همین نام شد.

بازی خوب و روان گری گوری پگ که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد و سایر بازیگران فیلم (که دو کودک خردسال که نقش عمده بازی را در این فیلم به عهده داشتند) از نقاط قوت این فیلم به شمار می‌آید.

نکته جالب اینجاست که ماری بدهام برای بازی در این فیلم با وجود سن و سال کم کاندیدای دریافت جایزه اسکار شد.

داستان کشتن مرغ مینا

داستانِ کتاب از زبانِ دخترِ نوجوانی به نام اسکات فینچ حکایت می‌شود که در شهر کوچکی در ایالت آلاباما زندگی می‌کند.

پدر اسکات وکیل است و در زمان وقوع داستان پرونده‌ مرد سیاه‌پوستی را پذیرفته که متهم به تجاوز به یک دختر سفید پوست است.

راویِ نوجوانِ داستان با بیانِ عکس‌العملِ مردمِ شهرش در مقابل این پرونده‌ حقوقی، روایتی از تعصبِ بی‌دلیلِ عامه‌ مردم و کارِ سختِ مبارزه برای تغییرِ پیش‌داوری‌ها را برای خواننده بازگو می‌کند.

خانواده شاکی همیشه مست و مجنون هستند و بر اهالی شهر دروغ‌شان آشکار است اما کسی اهمیتی به مظلومیت تام- متهم- نمی‌دهد.

با پذیرفتن این وکالت، در واقع خانواده جین مورد آزار و اذیت مردم سفید پوست شهر قرار می‌گیرند و بچه‌ها که آسیب پذیرتر هستند وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کنند.

به شناخت عمیق‌تری از انسان‌ها، جامعه، اطرافیان و پدرشان دست می‌یابند و در این مسیر مجبور می‌شوند با شرایط تحمیلی مبارزه کنند.

نام کتاب به این دلیل انتخاب شده که پدر جین در یک صحنه، تفنگ بادی‌ای به فرزندانش هدیه می‌دهد و یادآوری می‌کند که هرگز به مرغ مینا شلیک نکنند چرا که مرغ مینا پرنده بی آزاری است.

طبق تحقیقی که توسط سایت بازاریابی «وان‌پل» انجام شده است کتاب کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا نوشته هارپر لی، به عنوان تاثیرگذارترین کتاب تاریخ شناخته شده است.

نل هارپر لی نیز در سال ۱۹۶۰ به خاطر نگارش کتاب کشتن مرغ مقلد برنده جایزه پولیتزر شد.

کتاب بخوانیم.

پایان پیام

کد خبر : 100622 ساعت خبر : 9:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=100622
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات