عزاداری محرم مخصوص منطقه خود را حفظ کنید

شیوه برگزاری عزاداری محرم در تمام نقاط ایران و دنیا زیبایی خود را دارد.

پایگاه خبری گلونی، معین بادپازمانی که به شهر یا روستایی سفر می‌کنید یا وقتی در یک حسینیه و هیئت که متعلق مقیمان دیاری دیگر در شهرتان شرکت می‌کنید، احتمالا یک دلیل مشخص دارد و آن آشنا شدن با مراسم عزاداری ماه محرم مربوط به آن منطقه است.

حال فرض کنید همه هیئتها، تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و… در هر نقطه از ایران به شیوه‌ای یکسان به عزاداری بپردازند. دیگر بخشی از جذابیت این مراسم که شیوه به تصویر کشیدن عزا متناسب با فرهنگ محلی است، رخت برمی‌بندد.

یکی از موضوعاتی که به خصوص در چند سال اخیر به چشم می‌خورد بی‌توجهی به این موضوع ساده ولی مهم است.

زمانی که یک نوحه با زبانی خاص مورد محبوبیت قرار می‌گیرد، در تمام نقاط شهر آن نوحه را می‌شنوید. این موضوع آنقدر در حال افزایش است که به کمرنگ شدن نشانه‌های عزاداری محلی می‌انجامد.

عزاداری محرم با زبانی دیگر

در یکی از همین شب‌ها در یک مراسم که متعلق به مقیمان یک شهر و روستا در تهران است و آداب سینه‌زنی و عزاداری سبک قدیمی خود را دارد، شرکت کردم.

عجیب آنکه بخش مهمی از مراسم برخلاف سال‌های خیلی قبل‌تر که به شیوه مخصوص همان منطقه انجام می‌شد، به سبک رایج برگزار شد.

بنابراین به غیر از بخش پایانی، نشانه خاصی از فرهنگ آن منطقه مشاهده نشد.

عجیب‌تر آنکه چندین مورد از نوحه‌ها به زبان‌های دیگر نقاط ایران اختصاص داشت. بدون توجه به اینکه این نوحه‌های مشهور، علی رغم زیبایی و محبوبیت، ارتباطی به این منطقه نداشت.

حتی می‌توان گفت بسیاری از افراد شرکت‌کننده زبان آن نوحه‌ها را هم متوجه نمی‌شدند که حتی بخواهند پس‌خوانی انجام دهند.

خلاصه کلام آنکه، زیباتر است عزاداران ضمن حفظ فرهنگ و رسم منطقه خود، برای مردمی که به تماشای فرهنگ مخصوص آنها آمده‌اند، همان اصل خود را ارائه دهند. نه کپی دسته چندم از فرهنگ نقطه دیگر را.

پایان پیام

کد خبر : 101475 ساعت خبر : 11:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=101475
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات