آمریکایی‌ها سیاسی خوان شده‌اند ایرانی‌ها کتاب‌ نخوان

آمریکایی‌ها سیاسی خوان شده‌اند ایرانی‌ها کتاب‌ نخوان.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: چقدر بنویسم از کتاب و چقدر بگویم که کتاب‌خوان بودن بهتر از کتاب‌نخوان بودن است.

چقدر بنویسم که به جای سی هزار تومان پول پیتزا، ۲۰ هزار تومان کتاب بخرید و فکرتان را سیر کنید و با ده هزار تومان مابقی شکمتان را!

چه بگویم که اگر دردم یکی بودی چه بودی!

وقتی خواندم که در یک دهه گذشته رکورد فروش کتاب‌های سیاسی در آمریکا از آن سال ۲۰۰۹ بوده است و فقط در این سال کتاب خاطرات سیاسی سارا پالین به فروش میلیونی رسیده است، جای همه مردم ایران از خجالت سرخ شدم و سرم را پایین انداختم.

فکر کردم وقتی تیراژ کتاب سیاسی میلیونی شود و به فروش هم برسد، پس خوش به حال رمان نویس‌ها!

آمارهای پر‌فروش‌ترین‌ کتاب‌های یک دهه گذشته بازار کتاب آمریکا نشان می‌دهد که مردم این کشور به خواندن کتاب‌های سیاسی علاقه‌مند شده‌اند.

فقط در سال ۲۰۱۸ چهار عنوان کتاب در بین فهرست ۶ تایی کتاب‌های پر فروش آمریکا، موضوع سیاسی داشتند.

اخیرا کتاب‌هایی درباره ترامپ، در صدر پرفروش‌های این کشور قرار دارد.

کتاب ترس: ترامپ در کاخ سفید نوشته باب وودوارد خبرنگار مشهور آمریکایی، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون در سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

آمریکایی‌ها سیاسی خوان شده‌اند ایرانی‌ها کتاب‌ نخوان

از سرانه مطالعه ۲ دقیقه‌ای ایرانی‌ها که بگذریم و به گمانم اگر کتاب‌های درسی و اجبار نمره نبود احتمالا به ۳۰ ثانیه هم نمی‌رسید، ما ایرانی‌ها در کتاب خواندن هم به دنبال نوع خارجی‌اش می‌گردیم!

اینجا هم مرغ همسایه است که غاز می‌شود و مرغ‌های خودمان هورمونی

گرچه آمار انتشار آثار تالیفی نسبت به ترجمه‌ها سه به یک است اما در مورد خرید این آثار همین نسبت تقریبا معکوس است.

ما اگر هوس کتاب خواندن هم بکنیم می‌رویم سراغ من پیش از تو و ملت عشق و بی‌شعوری که به همگان بفهمانیم با خواندن کتاب‌هایی که در بازار مد شده است، ما کلا به‌روزیم.

غافل از اینکه آثار ترجمه شده همیشه گلچینی از بهترین‌ها است و گرچه ارزش خواندن دارند اما مولف داخلی هم تا کتاب‌هایش خوانده نشود و مورد نقد قرار نگیرد، نمی‌تواند رشد کند و جهانی شود.

نمی‌گویم الزاما سیاسی بخوانیم یا تاریخی یا اقتصادی که بتوانیم شرایط پر التهاب این روزهای ایران را تحلیل کنیم، می‌گویم فقط کمی کتاب بخوانیم؛ همین!

باور کنید اگر کمی مطالعه داشتیم امروز از ترس قحطی رب گوجه و روغن در انباری خانه‌هامان احتکار نمی‌کردیم.

پایان پیام

کد خبر : 102155 ساعت خبر : 10:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=102155
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات