خرم رود درست نیست بگویید گلال

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: یکی از اعضای شورای شهر خرم آباد در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفته است که شهروندان جهت نام‌گذاری پل در حال احداث خرم رود پیشنهاد‌های خود را به شورای شهر ارائه کنند.

این عضو شورای شهر خرم آباد و مسئولان شهری و استانی قبل از تصمیم‌گیری در مورد نام پل‌های جدید باید از جعل نام رودخانه خرم‌ آباد جلوگیری کنند. نه اینکه خودشان هم هم‌صدا با برخی رسانه‌ها به جای گِلال از خرم‌ رود استفاده کنند.

گِلال نامی است که از دیرباز در این شهر برای ابن رودخانه استفاده می‌شده است و همچنان استفاده می‌شود. نامی به زبان و گویش مردمان این دیار.

گِلال میدان و یا خیابان تازه تأسیسی نیست که بتوان به راحتی نامش را تغییر داد.

جالب است که مدیران شهری بدون اینکه از مردم این شهر نظرخواهی کنند در گفت‌وگوهای رسمی در مورد رودخانه خرم‌ آباد از نام مجعول خرم‌ رود استفاده می‌کنند ولی حالا می‌خواهند می‌خواهند برای یک پل کوچک که در عرض این رودخانه در حال ساخت است نظرسنجی کنند.

انگار مقرر شده است هرچه نام قدیمی و یا ملی در حرم آباد وجود دارد را پاک کنند. گلال و میدان شاپورخواست نمونه‌هایی از این دست تغییر نام‌ها هستند.

خرم رود درست نیست بگویید گلال

ادارات دولتی سراغاز این نابخردی بودند. برای ثبت رسمی مکان‌ها و نصب تابلو، خیلی ساده نام‌جاها را تغییر می‌دهند و به‌خیال خود آن را رسمی و اداری می‌کنند.

این اقدامات یک طرف و شاهکارهای فارسی کردن نام‌جاها یک‌طرف. کلا شهرداری، شورای شهر و دیگر نهادهای مربوط به این‌گونه نام‌گذاری‌ها بدون اینکه حتی یک تحقیق ساده انجام بدهند و یا دست کم با مردم صحبت کنند، سرخود عمل می‌کنند و نام‌های اصیل اماکن شهر که تاریخ این شهر هستند را از بین می‌برند.

امیدوارم بهترین نام‌ها برای پل‌های خرم آباد انتخاب بشود.

پایان پیام

کد خبر : 105314 ساعت خبر : 7:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105314
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات