افکار عمومی مردم ایران دچار تحول جدی شده است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست افکار عمومی و رسانه‌ها در ایران با تلاش مشترک انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

این نشست روز۱۳ آبان‌ماه در تالار گفت‌و‌گوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با موضوع «تحول افکار عمومی در ایران»

علی ربیعی، استاد دانشگاه‌های تهران، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی سیاسی و اقتصادی و وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی با موضوع «افکار عمومی، رسانه و سیاست»

سیدوحید عقیلی، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی تهران مرکز با موضوع «سیر تکوینی افکار عمومی در دوران معاصر»

سبحان یحیائی، دارای دکترای علوم ارتباطات و عضو مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با موضوع «برون ایستادگان رسانه‌های دولتی و افکار عمومی»

زهیر صباغ‌پور، عضو مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با موضوع «اخبار جعلی، شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی» سخنرانی کردند.

مدیریت نشست نیز بر عهده عباس کاظمی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بود.

جامعه میانسالی که آرزوهای دم دستی دارد

دکتر عباس کاظمی در این نشست گفت: امروزه افکار عمومی در جامعه ما و در جهان مسئله شده است اما حالا برای ما مهم‌تر است.

در دهه اخیر رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و دسترسی ساده به رسانه‌های خارج از کشور و البته تحول جمعیتی از سال ۱۳۹۵ یعنی تحول ساخت جمعیتی از جوان به بزرگسال باعث شده است که افکار عمومی برای ما مهم تر از همیشه بشود.

ما با این تحول ساخت، جامعه‌ای عاقل‌تر و بالغ‌تر داریم. یعنی آن جامعه جوان آرمان‌گرا حالا به جامعه میانسالی تبدیل شده است که البته آرزوهای دم دستی دارد.

ما در این نشست می‌خواهیم بپرسیم که چه اتفاقی در افکار مردم رخ داده است؟ چقدر می توانیم به افکار عمومی اعتماد کنیم و چقدر می‌توانیم آن را به عنوان یک واقعیت بیرونی بپذیریم و پرسشی که مطرح است این است که این افکار چقدر دستخوش دستکاری هستند و چقدر می‌شود آنها را دستکاری کرد؟

افکار عمومی تغییر کرده است

مهندس عباس عبدی در این نشست گفت: نظرسنجی‌ها در یک سال گذشته نشان می‌دهد که یک تحول جدی در افکار عمومی رخ داده است.

‌باید بگوییم نسبت به آینده کشور بی‌ا‌عتمادی وجود دارد وقتی جامعه نسبت به آینده خوشبین یا بدبین بشود بقیه جامعه هم تحت تاثیر این خوشبینی یا بدبینی قرار می‌گیرد.

اتفاق عجیبی که برای اولین بار رخ داده است این است که همیشه افکار عمومی و سیاست خارجی همراه بوده‌اند حتی در بدترین دولت‌ها از نظر عملکرد اقتصادی همراهی از ۵۰ یا ۶۰ درصد پایین‌تر نیامده است ولی این همراهی حالا با چالش جدی روبروست.

سخنرانی عباس عبدی را بشنوید:

پایان پیام

کد خبر : 105709 ساعت خبر : 11:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105709
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات