آب غیرمتعارف چیست

براساس تعریف، آب غیرمتعارف به آبی گفته می‌شود که از تصفیه فاضلاب‌های (پساب‌ها) شهری و صنعتی، شیرین‌کردن آب شور دریا، جمع‌آوری آب باران و نظایر آن.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اندیشکده تدبیر آب ایران کتابی با عنوان «چرخه آب» منتشر کرده است. در این کتاب پژوهشی آمده است:

آب غیرمتعارف چیست

آب غیر متعارف (Unconventional Water)

 براساس تعریف، آب غیرمتعارف به آبی گفته می‌شود که از تصفیه فاضلاب‌های (پساب‌ها) شهری و صنعتی، شیرین‌کردن آب شور دریا، جمع‌آوری آب باران و نظایر آن.

به دست می‌آید. مهمترین منابع آبی آب‌های غیر متعارف، شامل آب دریاها، آب های شور و فاضلاب‌ها و پساب‌هاست که پس از تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این منابع از منظر آب سطحی یا زیرزمینی یا میزان کیفیت قابل طبقه‌بندی هستند.

آب‌های غیرمتعارف به دو گروه عمده تقسیم‌بندی شده‌اند.

دسته اول گروهی هستند که حاوی مقدار زیادی از مواد جامد معلق هستند. آب دریا، فاضلاب‌های ناشی از فرآیندهای صنعتی، آب زهکش ناشی از زمین‌های کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و سطحی با درجه بالای شوری در این دسته قرار می‌گیرند.

دومین دسته شامل آن دسته از آب‌ها هستند که از بقایا و پس مانده‌های گیاهان و حیوانات به دست می‌آیند. فاضلاب‌های شهری، فاضلاب‌های صنایع غذایی و فاضلاب‌های مربوط به باغ وحش در این دسته قرار می گیرند.

آبهای فسیلی (Fossil Water or paleowater)

آبهای فسیلی جزو آبهای زیرزمینی هستند که در یک آبخوان محصور در عمق زیاد زمین قرار دارند و برای مدت طولانی محبوس می‌باشند. آب می‌تواند در آبخوانهای فسیلی برای هزاران یا میلیونها سال باقی بماند. مطابق این تعریف و به دلیل عدم امکان تغذیه مجدد این نوع آبخوانها، آبهای فسیلی جزو ذخایر آبی تجدیدناپذیر به شمار می‌آیند.

آبیاری مصنوعی (Artificial Irrigation)

در این شیوه تمام یا بخشی آب مورد نیاز گیاهان به شکل مصنوعی و از طرق مختلف تأمین می‌شود. این شیوه در کشاورزی آبی و برای مناطقی که باران موثر برای تامین نیاز آبی محصولات کشاورزی کافی نیست، استفاده می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 105814 ساعت خبر : 11:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=105814
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات