طعنه سیب زمینی به کالباس که تو مسکین چقدر نیترات داری

پایگاه خبری گلونی، بهاره حاصلیان: در پی انتشار مطالبی مبنی بر بالا بودن میزان باقیمانده نیترات در سیب زمینی تولیدی در یکی از استان‌ها، مدیر کل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که نمونه‌برداری مستمر وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان نیترات سیب‌زمینی از حد مجاز تعیین شده، بالاتر نیست و با توجه به میزان سرانه مصرف، چگونگی مصرف و دیگر عوامل جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

اما واقعاً ماجرای این سیب‌زمینی‌های نیتراتی چیست؟ و بین این همه محصولات علوفه‌ای و جالیزی، چه طور به سیب زمینی گیر دادند؟ حتی سوسیس و کالباس که سردسته محصولات نیترات‌دار می‌باشند و حتی مقدار نیترات آنها بیشتر از حد استاندارد است، چرا در این بررسی مورد توجه قرار نگرفتند و همچنان با روال عادی تولید می‌شوند؟

در توضیح مطلب باید گفت: در کلیه محصولات کشاورزی غده‌ای مانند شلغم، کلم، چغندر، پیاز و سیب‌زمینی احتمال انباشتگی نیترات و نیتریت وجود دارد.

اما در شرایط نابسامان اقتصادی که برنج احتکار می‌شود، گندم با خاک قاطی می‌شود، گوجه‌فرنگی دانه‌ای ۷۰۰ تومان می‌شود، عسل با آبلیمو و شکر ساخته می‌شود و آبلیمو هم با کاه و رنگ و اسید تهیه می‌شود و یا گوشت یخ‌زده دام پیر ایرانی به نام گوشت یخ‌زده برزیلی وارد بازار می‌گردد، فقط همین محصولات علوفه‌ای، جالیزی و غده‌ای باقی خواهند ماند که به سفره مردم وارد شوند.

جایگزین سیب زمینی

در بین محصولات علوفه‌ای و غده‌ای، یونجه و شبدر و شلغم و کلم و پیاز که قابل خوردن نیستند. البته قابل خوردن هستند اما زیاد خوشمزه نیستند و با سلیقه همگان مطابقت ندارد. پس عقل سلیم خودبه‌خود می‌رود سراغ سیب‌زمینی که هم قابل خوردن است و هم تمامی سلایق را پوشش می‌دهد و هم تنوع گسترده‌ای در تولید غذا دارد.

بعنوان مثال اگر کمی سیب‌زمینی را نازک برش دهید و نمک بزنید و سرخ کنید می‌شود چیپس. اما همین سیب‌زمینی را به جای برش، خلال کنید می‌شود سیب‌زمینی خلالی. اگر فقط آب‌پز کنید و با کره میل کنید طعم متفاوتی خواهد داشت تا زمانیکه با سس مایونز قاطی شود. اصلاً هیچ سوپ و اشکنه و عدسی بدون سیب‌زمینی لعاب نمی‌اندازد. حتی شوری غذا را هم با سیب‌زمینی می‌شود از بین برد تا برای فشار خون نیز آسیب‌رسان نباشد.

حتی چغندر که حاوی بتاکاروتن است به اندازه سیب‌زمینی بی‌رگ طرفدار ندارد.

به دلیل اهمیت این ماده غذایی و احتمال خطر احتکار و کمبود سیب‌زمینی عده‌ای شایعه نیترات‌دار بودن سیب‌زمینی‌های کرمانشاه را منتشر کردند تا کسی سیب‌زمینی را قاچاق یا احتکار نکند.

زیرا مردم می‌توانند گوجه‌فرنگی دانه‌ای ۷۰۰ تومان را نخرند و نخورند. اما مگر زندگی بدون سیب‌زمینی امکان‌پذیر است آنهم در شرایطی که حتی نان هم مرغوب نیست.

آب هم نیترات دارد

بعد از ایجاد شایعه، به دلیل اینکه نیترات سرطان‌زا است نگرانی در مردم ایجاد شد که ما آب آشامیدنی نیترات‌دار می‌خوریم، دیگر سیب‌زمینی نیترات‌دار را کجای دلمان قرار دهیم؟

به همین دلیل مسؤلان جهاد کشاورزی به همراه خبرنگاران به بازدید مزارع سیب‌زمینی رفتند و به صورت تصادفی نمونه‌برداری کردند و گفتند که نیترات داریم اما مجاز است.

اما بسیار نامحسوس اعلام شد که در استفاده از سیب‌زمینی تعادل را در نظر بگیرید و اگر قرار باشد سیب‌زمینی نیترات‌دار در حد مجاز را هر روز و شب استفاده کنید، خیلی خطرناک‌تر از کالباسی است که نیترات بیشتر از حد مجاز دارد اما سالی یکبار قرار است آنرا نوش‌جان کنید.

فقط امیدواریم روزی پیش نیاید که سیب زمینی به کالباس طعنه بزند که تو مسکین چقدر نیترات داری‌!

پایان پیام

کد خبر : 106368 ساعت خبر : 11:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=106368
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات