نعنا بومی مناطق مدیترانه‌ای و پایا با کاربردهای دارویی و عطری خوش

به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ برگ‎های خشک و نرم شده نعنا را برای خوشبوکردن ماست و دوغ و سرخ‎شده آن  در روغن که به نام نعنا داغ موسوم است برای خوشبوکردن برخی آش‎ها به کار می‎رود.

نام: نعنا

نام علمی: Serata

نام محلی: نعنا

خانواده: رسیداسی

گونه: الیگومریس

پراکنش: بولوارها و حیاط منازل

روش تکثیر:  کاشت بذر

گیاه شناسی نعنا

نعنا، بومی مناطق مدیترانه‌ای است. گیاهی است علفی و پایا که از طریق ریشه تکثیر می‌شود ازخانواده پونه و در رده دولپه‎ای‌های پیوسته گلبرگ است که سردسته تیره نعناعیان و جزو سبزی‎های خوراکی است.

این گیاه دارای تمام اسانس‎ها و خواص پونه است ولی برگ‎هایش کرک کم‎تری دارند و بریدگی‎های کنار برگ‎های آن بیش‎تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‎تر است.

این گیاه همه آثار نیرودهنده و بادشکن و خلط‎آور پونه را داراست. از این گیاه اسانسی به نام مانتول استخراج می‎کنند که برای خوشبوکردن داروها و برخی آبنبات‎ها و شیرینی‎ها به کار می‎رود.

از نسوج نعنا نوعی کافور قابل تبلور نیز به دست می‎آورند که مانند کافور معمولی به کار می‎رود.

قسمت‌های دارویی

برگ، ساقه، روغن پایه.  همچنین عطر آن در رایحه درمانی کاربرد وسیعی دارد.

کاربردهای دارویی

برگ نعنا، را برای تقویت و رفع نفخ معده و روده مصرف می‎کنند.

برگ‎های خشک و نرم شده نعنا را برای خوشبوکردن ماست و دوغ و سرخ‎شده آن  در روغن که به نام نعناداغ موسوم است برای خوشبوکردن برخی آش‎ها به کار می‎رود.

اسانس نعنا، در معالجه التهابات مخاط بینی و گلو و دهان استفاده می‎شود. دم‎کرده ساقه نعنا، به دلیل ضد انقباض و ضد نفخ بودن برای درمان ناراحتی های گوارشی و همچنین تقویت معده استفاده می شود. همچنین دمکرده  نعنا، برای درمان تب و همه مشکلات نوزادان کاربرد دارد.

از عرق نعنا، برای درمان سکسکه، نفخ و عدم گوارش استفاده می‌شود.

نعنا، برای قطع حالت تهوع و کاهش درد ناشی از قلنج بسیار مؤثر است. ادرار دردناک وسنک مثانه را درمان کرده و برای درمان موضعی بواسیر به کار می‌رود.

اشکال دارویی

پودر برگ، دمکرده، اسانس(عصاره مایع)، عرق، تنتور.[۱]

۱) تنتور عبارت است از مخلوط‌کردن مقدار مساوی از عرق هر گیاه با الکل که بیشتر به منظور شستشو یا ضد عفونی کردن به کار می‌رود.

منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

پایان پیام

کد خبر : 108505 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=108505
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات