ظهور ژاپن مدرن و نگاهی به مشروطه ژاپنی در کتاب ظهور ژاپن مدرن نوشته ویلیام جی بیزلی

ظهور ژاپن مدرن و نگاهی به مشروطه ژاپنی در کتاب ظهور ژاپن مدرن نوشته ویلیام جی بیزلی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کتاب ظهور ژاپن مدرن به تاریخ ۱۵۰ سال اخیر ژاپن می‌پردازد. کشوری متشکل از چهار جزیره که تا نیمه قرن نوزدهم زیر سایه سنگین تاریخی و تمدنی همسایه بزرگ خود چین مانده بود و در تاریخ روابط شرق و غرب از عهد باستان تا سده‌های میانه و حتی عصر جدید کم‌تر نامی از آن برده می‌شد.

ژاپن در کمتر از پنج دهه توانست به یک قدرت بزرگ آسیایی تبدیل شود تا آنجا که در آغاز قرن بیستم امپراتوری قدرتمند روسیه را در نبردی برق‌آسا شکست داد و پس از چند دهه به یک قدرت صنعتی و نظامی قاره‌ای و حتی جهانی تبدیل شد.

در این کتاب بیان می‌شود که ژاپن چگونه در کم‌تر از یک نسل از جامعه‌ای پسافئودالی به اشکال آغازین تولید صنعتی گام گذاشت؛ تجربه‌ای دردناک برای ژاپنی‌ها که ناچار از پشت سرگذاشتن سنت و رفتن به‌سوی مدرنیته و غرب‌گرایی شدند.

سخنان دکتر علی سرزعیم درباره کتاب ظهور ژاپن جدید

وقتی بحث اختلافات فرهنگی به میان می آید یکی از مثالهایی که به ذهن می رسد تفاوت ژاپن و ایران است و ایرانیان پیوسته این دو کشور را غیرقابل مقایسه می انگارند. این تصور یا به تعبیر دقیق تر توهم مصداق دیگری از عدم شناخت ما نسبت به جهان است. ما چون کشورهای دیگر و تاریخ آنها و حتی فرهنگ شان را به درستی نمی‌شناسیم احساس می کنیم که بسیار متفاوت از دیگران هستیم و وجه اشتراکات کمی با آنها داریم. برای بیرون آمدن از این توهم خوب است کتاب ظهور ژاپن مدرن را مطالعه کنیم تا ببینیم که کشور ژاپن با مسائل و دشواریهایی روبرو بوده است که ما نیز پیوسته با آن روبرو بوده و هستیم.

سوالات کتاب ظهور ژاپن مدرن

کتاب ظهور ژاپن مدرن به شکل تفصیلی نشان می دهد که کشور ژاپن از دو سال قبل با این سوالات به شکل پیوسته مواجه بوده است:

  • چگونه رابطه خود را با کشورهای قدرتمند تنظیم کند تا زیاده خواهی آنها نسبت به ژاپن مهار شود و آسیب کمتری متوجه این کشور شود؟
  • چگونه رابطه خود را با همسایگان تنظیم کند تا منابع لازم برای رشد خود را به دست آورد؟
  • چگونه بین سنتهای تاریخی و ضرورت ایجاد نهادهای مدرن پیوند برقرار کند؟
  • چگونه ضعف نظامی خود را با تقویت اقتصاد جبران کند و قدرت نظامی قابل دفاعی در برابر بیگانگان تجهیز کند؟
  • چگونه میان بخشهای مختلف حکومت برای رسیدن به یک تصمیم واحد انسجام ایجاد کند؟
  • چگونه فشار نظامیان برای تاثیرگذاری برای تصمیمات کلان کشور را مهار کند؟چه رابطه ای بین طرفداران دیپلماسی و طرفداران نظامی گری وجود داشته است.

محاسن ظهور ژاپن مدرن

از محاسن بی نظیر کتاب آنست که به خوبی تصویری دقیق از شرایط ساسی آن روزگار ژاپن ارائه کرده و اختلافات سیاسی در درون هیات حاکمه را نیز شرح می دهد. به این ترتیب مخاطب در می‌یابد که این روند به سادگی رخ نداده است. در واقع هر تصمیم کلان با چه صعوبتها و محدودیتهای زیادی روبرو بوده است. البته به این نکته باید اشاره کرد نگاه جزئی نگر نویسنده باعث شده به نام بسیاری از بازیگران سپهر سیاسی آن روزگار  ژاپن اشاره شود و این امر دنبال کردن کتاب را قدری دشوار می کند. کتاب ظهور ژاپن مدرن از  ترجمه روان و خوشخوانی بهره می‌برد چنانکه مخاطب احساس نمی کند متنی ترجمه شده را می خواند.

برای خرید کتاب ظهور ژاپن مدرن از کتابفروشی برخط اینجا کلیک کنید و یا با شماره ۰۹۱۲۹۳۵۶۱۱۳ تماس بگیرید.

مشخصات کتاب

  • نویسنده: ویلیام جی. بیزلی
  • ترجمه:  شهریار خواجیان
  • ناشر: ققنوس؛ چاپ سوم ۱۳۹۶
  • ۴۰۶ صفحه
  • ۲۷۰۰۰ تومان

پایان پیام

کد خبر : 112285 ساعت خبر : 7:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=112285
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات