چگونه به آبشار نوژیان سفر کنیم

چگونه به آبشار نوژیان سفر کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی این یادداشت به قلم «فربد حسین‌پور» در شماره ۶۸ مجله «سرزمین من» در تیرماه ۹۴ منتشر شده است.

نوژی در زبان لری به معنی عدس است و نوژیان یعنی جایی که عدس زیاد دارد. در زبان لری نوژیو هم به معنی غذای عدسی است:

استان لرستان یکی از پرآبشارترین استان‌های ایران است. جاری شدن آب چشمه‌های زلال از میان کوه‌های سنگی زاگرس و پیوستن رودخانه‌های کوچک، این آبشارهای دلربا را به وجود آورده‌اند.

هوا که کم‌کم رو به گرما می‌گذارد، مسافران و گردشگران از نقاط دور و نزدیک به تماشای این پدیده‌های زیبای طبیعی و البته خنک می‌روند.

آبشار نوژیان در نزدیکی خرم‌آباد، با ارتفاع تقریبا ۱۰۰ متری، یکی از آبشارهای زیبای لرستان است که مسیر دسترسی مناسبی هم دارد و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توان آن را از نزدیک دید.

چگونه به آبشار نوژیان سفر کنیم

با گوگل مپ به آبشار نوژیان بروید:

وجود یک صخره بزرگ در مسیر پرتاب آب، آبشار را به شکل دو طبقه درآورده و طنین صدای شُرشُر آب را هم بیشتر کرده است. برای دیدن آبشار نوژیان و مناظر زیبای اطرافش، نیازی نیست که کوهنورد باشید. کافی است یک سفر دو روزه و خانوادگی به منطقه داشته باشید و در وسط این فصل گرم، آب و هوایی عوض کنید. راه هموار و فاصله نه چندان دور و دسترسی آسان، بهانه‌ای برای در خانه ماندن باقی نمی‌گذارد.

آبشار نوژیان
آبشار نوژیان

چگونه به آبشار نوژیان برویم

آبشار نوژیان در جنوب خرم‌ آباد است و ۳۵ کیلومتر تا جاده کمربندی این شهر فاصله دارد. اگر از خودروی شخصی استفاده می‌کنید بهترین مسیر برای دسترسی به آبشار نوژیان، کمربندی خرم‌ آباد است.

خرم‌ آباد یک جاده کمربندی بزرگ و طولانی دارد که تقریبا از شهر دور است. اگر از سمت بروجرد به خرم‌ آباد می‌روید با دیدن تابلوی اهواز و حدود هفت هشت کیلومتر مانده به خرم‌ آباد وارد کمربندی شوید و ۱۵ کیلومتر در کمربندی برانید تا تابلوی جاده خروجی آبشار نوژیان و آبشار وارک را در سمت چپتان ببینید.

لطفا مسئولانه به کوهستان هشتادپهلوی خرم آباد بروید و رد پا در طبیعت به جا نگذارید.

آنهایی که از سمت اهواز می‌آیند باید پنج کیلومتر مانده به خرم‌ آباد و با دیدن تابلوی بروجرد وارد کمربندی شوند و حدود ۱۰ کیلومتر در کمربندی برانند تا تابلوی جاده آبشار نوژیان را در سمت راستشان ببینند.

اما کرمانشاهی‌ها که مستقیم از شمال خرم‌آباد وارد شهر می‌شوند، باید بلوار اصلی را تا انتهای جنوبی شهر بیایند و به جای عبور از زیرگذر میدان امام حسین (شقایق)، آن را به سمت چپ بپیچند تا به کمربندی برسند.

وقتی از کمربندی وارد جاده آبشار نوژیان شدید، یک مسیر کوهستانی ۳۵ کیلومتری در پیش رو خواهید داشت که از میان جنگل‌های بلوط می‌گذرد و در نهایت، آبشار را با فاصله کمی در سمت چپتان خواهید دید و ادامه جاده بعد از پل رودخانه، خاکی است. همان جا ماشین را پارک کنید و با کفش مناسب، تا پای آبشار بروید.

اگر از اتوبوس و یا هواپیما استفاده می‌کنید، برای رزرو بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف به مقصد خرم‌آباد سراغ یکی از دو سایت پایانه و سفر۷۲۴ بروید. ضمنا خرم‌ آباد فرودگاه دارد و سایت علی بابا برای رزرو بلیت هواپیما مناسب است. در ترمینال یا فرودگاه باید تاکسی دربست برای آبشار نوژیان بگیرید.

مسیر دسترسی به آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در دامنه کوه تاف و در دو کیلومتری روستای نوژیان واقع شده است. از جایی که از خودرو پیاده می‌شوید، یک مسیر برای پیاده‌روی در پیش دارید.

بنابراین باید هم آب نوشیدنی کافی همراه داشته باشید و هم کفش مناسب پا کنید. اگر در این سفر مکانیاب یا جی‌پی‌اس همراه داشته باشید، نشانی دو موقعیت مهم این سفر را روی آن ذخیره کنید.

محل جدا شدن از کمربندی خرم‌آباد E48.3768 و N33.3839 و موقعیت آبشار: E48.5750 و N33.2310 است. گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد و آبشار هم در دل این منطقه قرار گرفته است.

آبشاری به ارتفاع تقریبا ۹۵ متر و عرض تاج ۵ متر. زیبایی و پرآبی آبشار بسته به فصل و البته در ماه‌های ابتدایی سال بیشتر است.

“نوژی” در زبان محلی به معنای عدس است و وجود کشتزارهای عدس در آن حوالی دلیل این نامگذاری بوده است. همچنین گیاهان دارویی فراوانی را می‌توانید در دامنه کوه تاف ببینید.

جنگل‌نوردی و کوهپیمایی سبک در آن منطقه، به هیجان سفرتان می‌افزاید.

خانه‌های قدیمی روستای نوژیان با درهای چوبی و سقف‌های خشتی و گلی، از جاذبه‌های دیدنی منطقه به شمار می‌روند.

همچنین در پایین دست آبشار و به خاطر وجود رودخانه با آب سرد حوضچه‌های پرورش ماهی احداث شده و همانجا می‌توانید ماهی تازه بخرید و کباب کنید.

اگر گیاهان دارویی منطقه را می‌شناسید حتما کیسه‌هایی برای چیدن این گیاهان همراه ببرید. مخصوصا اگر در هوای کوهستان، یک دمنوش از این گیاهان دم کنید، طعم و عطرش چیز دیگری خواهد بود.

جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار نوژیان در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد (بخش پاپی ) به ارتفاع ۹۵ می تاج ۵ متر واقع شده است.

این آبشار یکی از زیبایی های طبیعت لرستان است از را دائمی به نام بن گلان مابین کوه‌های تاف و کوه گلا سرچشمه می‌گیرد و بعد از پیمودن مسیری نسبتا طولانی از دیواره‌ای صخره‌ای و عمودی به سمت پائین با چشم‌اندازی بی‌نظیر سرازیر می‌شود.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد.

در کوه (تاف ) انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت‌انگیز و دیدنی است به گونه‌ای که همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند.

راه ارتباطی آن آسفالته و از طریق جاده کمربندی خرم آباد به سمت روستاهای ده باقر، سالی، چوبتراش و گردنه نوژیان امکان پذیر است.

راه دیگر نیز از طریق راه آهن سراسری در ایستگاه کشور و پس از آن با پیمودن مسیری کوهستانی در دامنه رودخانه سرخاب و کوه تاف در حد ۲ ساعت پیاده روی مسیر است.

آبشار نوژیان
آبشار نوژیان

پایان پیام

کد خبر : 1866 ساعت خبر : 2:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1866
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

از راهنمائی و شناسائی منطقه متشکرم امیدوارم گردشگران عزیز مراقب طبیعت باشند و گیاهان داروئی را فقط در همان کوهستان استفاده کنند و از ریشه درنیاورند.