برای نخستین‌بار در بهبهان از پلنگ تصویربرداری شد

برای نخستین‌بار یکی از طبیعت‌دوستان از پلنگ در شهرستان بهبهان تصویربرداری شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چند روز قبل آقای مجتبی دانایی یکی از طبیعت‌دوستان شهرستان بهبهان در استان خوزستان، حین طبیعت‌گردی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع پشکر با یک پلنگ بالغ مواجه شده و موفق می‌شود دقایقی از این گونه ارزشمند تصویربرداری نماید.

پیش از این نیز آثار و نمایه‌های پلنگ در بهبهان دیده شده و گزارشات غیر مستندی از حضور پلنگ در ارتفاعات از چوپانان و افراد محلی شنیده شده است اما تاکنون هیچ مورد مستندی از حضور پلنگ در این شهرستان به ثبت نرسیده و حتی تاکنون محیط‌بانان نیز موفق به مشاهده پلنگ نشده‌اند.

این برای نخستین‌بار است که از پلنگ در بهبهان تصویربرداری و حضور پلنگ در این شهرستان مستند شده است.

پایان پیام

پلنگ

پلنگ جانوری از خانوادهٔ گربه‌ایان و بعد از پلنگ برفی کوچک‌ترین گونه در میان پنج گونه گربهٔ بزرگ در سردهٔ پلنگ‌مانندها است که ببر، شیر و جگوار به ترتیب سه گونه بزرگ‌تر آنند.

زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود. اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در آفریقای جنوب صحرا است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدودهٔ زندگی آن در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار داده‌است. با این همه اما جمعیت پلنگ از جمعیت دو خویشاوند نزدیکش یعنی شیر و ببر بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.

پلنگ در مقایسه با دیگر گربه‌سانان پاهایی کوتاه، بدنی کشیده و جمجمه‌ای بزرگ دارد.

موفقیت بالای این گونه در حیات وحش تا حدی به قابلیت‌های شکارگری فرصت‌طلبانه‌اش، انطباق‌پذیری‌اش با زیستگاه‌های مختلف، امکان دویدن با سرعت ۵۸ کیلومتر در ساعت، توانایی بی‌نظیرش در بالارفتن از درخت حتی در حالی که لاشهٔ بزرگی را با خود حمل می‌کند و همچنین توانایی شناخته‌شده‌اش در حرکت پنهانی مربوط می‌شود.

کد خبر : 20329 ساعت خبر : 9:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20329
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات