گزارش تصویری از تازه‌های شاپورخواست در نمایشگاه کتاب

پایگاه خبری گُلوُنی روی جلد جدیدترین کتاب‌های انتشارات شاپورخواست را منتشر کرد. این کتاب‌‌ها در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند. انتشارات شاپورخواست در شبستان، راهروی ۱۹ غرفه ۲۹ قرار دارد.

پایان پیام

در مورد واژه شاپورخواست

شاپورخواست یکی از شهرهای دوره ساسانی است. این شهر در مکانی که امروزه خرم‌آباد نام دارد، بنا شده‌است. شاپورخواست پس از حمله مغول به ایران به‌طور کامل تخریب شد.

در کتب مورخین و جغرافیا نگاران دوره اسلامی اطلاعات ارزنده‌ای در رابطه با شهرهای لرستان نوشته شده‌است که در شناسایی موقعیت آن‌ها کمک می‌کند . براساس این متون شاپورخواست یکی از شهرهای مهم این منطقه محسوب شده که در طول این دوران از عمران و آبادانی برخوردار بوده‌ است. در لرستان آثار و مناطقی منسوب به شاپور ساسانی وجود دارد که از آن جمله می‌توان از شهر شاپورخواست، دژ شاپورخواست، پل شاپوری، پل شاپوری کاکارضا و شاهپورآباد در شهرستان الیگودرز نام برد.

خایدالو یکی از شهرهای مهم تمدن عیلام و نام باستانی شهر خرم‌آباد بوده و گفته می‌شود شهر شاپورخواست به دستور شاپور دوم بر خرابه‌های آن ساخته شده‌است. از دیگر شهرهای بزرگ عیلام باستان می‌توان به سیمره و شوش اشاره کرد.

پس از انقراض عیلامیان توسط آشور بانیپال پادشاه آشور خایدالو بخشی از دولت آشور می‌شود و در زمان هخامنشیان، لرستان و خایدالو به اتفاق ایلام کنونی و خوزستان ایالت سوم این امپراتوری عظیم بودند. در زمان اشکانی این سرزمین یکی از ساتراپهای (ایالت)این سلسله بوده‌است و سرانجام اینکه در زمان ساسانیان برجای شهر خایدالو شاپور دوم، شهر شاپورخواست را بنا می‌کند که از مهم‌ترین شهرهای «پهله» بوده‌ است.

برخی محققین معتقدند خرم‌آباد فعلی در عهد ساسانیان در محل خایدالو واقع بوده هر چند هیچ سند باستان‌شناسی تاکنون در خصوص موقعیت شهر خایدالو یافت نشده‌است .اما برخی دیگر از محققین معتقدند این که گفته شده‌است که توصیفی از خرم‌آباد در شاهنامه فردوسی آمده‌است، باید گفت که منظور او خرم‌آباد لرستان نبوده‌است.همچنین این محققین معتقدند که اتابکان لر کوچک نیز خرم‌آباد را روی خرابه‌های شهر ساسانیان بنا کرده‌اند.

کد خبر : 207 ساعت خبر : 11:57 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=207
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات