به روزی می‌رسیم که نفت هم ما را نجات نخواهد داد

به روزی می‌رسیم که نفت هم ما را نجات نخواهد داد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امروز محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط زیست در گفت‌و‌گو با برنامه‌ی «پیشخان عصر» رادیو جوان درباره سیلاب‌های چند روز گذشته صحبت کرد. گفت‌و‌گوی فاطمه صداقتی را با ایشان بخوانید:

آقای تیزهوش آنچه مسلم است سال‌هاست که همه دست به دست هم داده‌ایم و طبیعت را به روزی نشانده‌ایم که ناگاه باران تبدیل به سیل شود. چه شد که ما به اینجا رسیدیم؟
در روزهای گذشته ما شاهد چند مخاطره جدی طبیعی در کشور بودیم. شمال کشور با سیل و طغیان رودخانه‌ها همراه بود. متاسفانه نادیده گرفتن خیلی موارد مثل ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه رودخانه‌ها، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع و … در کل کشور موجب این مخاطرات شد. نمی‌دانم چرا شکل و شمایل ساختمان‌ها در همه جای کشور شبیه هم شدند و بر اساس اقلیم خانه‌سازی نمی‌کنیم.در غرب کشور هم در ایلام و هم لرستان آتش سوزی داشتیم و ۱۰-۱۵ ساعت می‌گذرد تا ارگان‌ها برسند و نبود امکانات باز هم خودش را نشان داد. در مرکز کشور هم تهران و کرج طوفان شدیدی را داشتیم که هشدارهای لازم داده نشده بود و مردم را غافلگیر کرد. میلیون‌ها تهرانی میلیاردها باکتری، قارچ و ویروس را وارد ریه‌هایشان کردند و خیلی‌ها روانه بیمارستان شدند.

از بعد دیگر تغییرات آب و هوایی را داریم. همانطور که تحقیقات ثابت کرده از سال ۱۹۸۰ به بعد مخاطرات طبیعی که با آب و دما ارتباط مستقیم دارند سه برابر شده. متاسفانه استفاده از سوخت‌های فسیلی و بی‌توجهی به انرژی‌های پاک ما را به این سمت کشانده.  جبهه‌های تاثیر گذار در سراسر زمین برخی جابجا و برخی تشدید و برخی شدت‌شان کمتر شده و این باعث شده سرزمین‌های خشک، خشک‌تر شوند. و سرزمین‌هایی که باران داشته شاهد بارش‌های بیشتری باشند.
در برخی مناطق مثل کشور ما یکباره در شش هفت ساعت به اندازه یک سوم میانگین بارندگی کل جهان بارش داریم و بعد یک مخاطره جدی به وجود می‌آید و من به عنوان یک شهروند یک سوال دارم؟ سازمان مدیریت بحران کشور با وجود اختیارات و توانمندی‌ها و کارگروه‌های بسیار زیاد، دقیقا چه کاری کرد؟ سازمان هواشناسی چه کرد؟ آیا به موقع پیش‌بینی شد؟
بعد مردم را بی‌توجه جلوه می‌دهند. در اینکه ما هم مقصر هستیم شکی نیست اما کسانی که متولی یک حوزه بسیار حساس به عنوان مدیریت بحران می‌شوند باید برنامه ریزی صحیح و کلیدی و کاربردی داشته باشید. با شعار مشکلات حل نمی‌شود.
آقای تیزهوش از الان به بعد چه کار می‌توان انجام داد؟
در یک دهه اخیر ۹۰ تا سیل در حوزه مازندران رخ داده این نشان می‌دهد ما در خواب غفلت بودیم. باید برنامه‌ریزی کرد تا سیل‌های بعدی رخ ندهد اما ما زود فراموش می‌کنیم. امروز که شنوندگان برنامه را گوش می‌دهند فردا همه فراموش می‌کنند این خود یک مخاطره است برای ما. ما وظیفه داریم برنامه ریزی صحیح کنیم برای تک تک مخاطراتی که امکان دارد رخ بدهد. مثلا کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور ما متاسفانه رو به افزایش است. هفته گذشته در مسیر همدان، قزوین به لرستان بودم، متاسفانه کانون‌های گرد و غبار به حدی بود که رانندگان کنار جاده توقف کردند تا غبار رد شود. اینجا به خودمان برمی‌گردد. روند بیابانی شدن کشورمان شتاب گرفته و اقدامات راهبردی به چشم نمی‌آید. ما در کشور غنی زندگی می‌کنیم اما داریم به سمت کشوری حرکت می‌کنیم که خودش خودش را غارت کرده است. ما به روزی می‌رسیم که نفت هم ما را نجات نخواهد داد. امیدوارم حرف من اشتباه باشد.

آقای تیزهوش این سیل برای مملکت آب می‌شود؟ اصلا به چه تبدیل می‌شود؟
ببینید وقتی چنین بارش یکباره رخ می دهد، نزدیک ۱۷۰ میلیمتر در شش ساعت، متاسفانه این حجم آب از دست می‌رود. اگر آبگیرهای کوچک داشتیم می‌توانستیم از بروز سیلاب جلوگیری کنیم و حتی از این آب هم استفاده کنیم. اما این حجم آب به عنوان آب‌های سطحی از دسترس خارج می‌شود.

پایان پیام به روزی می‌رسیم که نفت هم ما را نجات نخواهد داد

کد خبر : 2164 ساعت خبر : 8:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2164
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام و خسته نباشید خواستم بدونم آیا این آقای محسن تیزهوش در چه جایگاهی از دولت قرار دارند که اینگونه صحبت نموده آیا به نظر شما هر کارشناسی می تواند برا ی مدیریت محیط زیست تصمیم گیری کند .مطالبی که فرمودن اقشار مردم بهتر از آن را می دانند پس بهتره از ریاست های سازمان ها خواسته شود سخنرانی کنند نه هر کسی که کارشناس باشه چون این زمانه همه مردم مدرک دارند.