انتقال آب مسئله‌ای قومی نیست

انتقال آب مسئله‌ای قومی نیست

پروژه‌های انتقال آب در ماه‌های گذشته استان‌های زیادی را دچار بحران کرده است. یکی از این پروژه‌ها، پروژه‌ی انتقال آب چغاخور و سبزکوه به کارخانه‌ی فولاد سفید دشت است که با مخالفت جدی مردم استان چهارمحال و بختیاری، فعالان محیط زیست و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور روبرو شده.
به گزارش پایگاه خبری گلونی  هومان خاکپور از فعالان محیط زیست و مخالفان طرح انتقال آب در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار گلونی ضمن اشاره به بحران آب موجود در این استان، گفت: تصور عموم بر این است که استان چهارمحال و بختیاری استان پرآبی است و حتی می‌تواند نیازهای آبی مردم سایر مناطق کشور را برطرف کند. اما حقیقت این است که بیش از ۸۰ درصد نیازهای مصرفی این استان از منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌شود که در دهه‌های گذشته با بهره‌برداری‌های بی‌رویه‌ای که از آب‌های زیرزمینی انجام شده است، تقریباً تمامی ۱۱ دشت این استان با افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش شدید آبدهی چشمه‌ها و خشک‌شدن بسیاری از چاه‌ها مواجه شده و ما شاهد آغاز پدیده‌ی بیابان‌زایی در این منطقه هستیم.

انتقال آب مسئله‌ای قومی نیست

این فعال محیط زیست در رابطه با انتقال آب رودخانه‌ی سبزکوه و تالاب چغاخور به کارخانه‌ی فولاد سفیددشت افزود: رودخانه‌ی سبزکوه یکی از سرشاخه‌های کارون است که آب آن به سد کارون ۴ می‌ریزد. قرار بود با احداث تونلی ۱۲ کیلومتری آب این رودخانه به چغاخور و از آن جا حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب به سفیددشت منتقل شود.

احداث این تونل با مخالفت شدید مردم و سازمان محیط زیست موقتاً تعطیل شد اما از آن جایی که دولت خود را موظف به تأمین آب کارخانه‌ی سفید دشت می‌دانست، تصمیم گرفت تا زمانی که پروژه‌ی احداث تونل از سبزکوه به چغاخور تعیین تکلیف شود، آب مصرفی این کارخانه را از آب‌های موجود در تالاب چغاخور تأمین کند. این موضوع به تنش‌ها و درگیری‌های جدیدی در بلداجی منجر شد که متاسفانه طی آن یک نفر کشته و تعداد زیادی از مردم زخمی شدند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب چغاخور اذعان داشت: این تالاب ۴۵ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما امروز با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله، تنها حدود ۳۰ میلیون متر مکعب آب در این تالاب باقی مانده. موضوع دیگر حقابه ی تالاب گندمان است که باید از آب چغاخور تأمین شود. انتقال آب از این تالاب به کارخانه‌ی فولاد سفید دشت نه تنها به اقتصاد و معیشت مردم ضربه می زند که باعث وارد شدن آسیب جدی به دو تالاب چغاخور و گندمان خواهد شد.
خاکپور در پایان ضمن اشاره به این که دغدغه‌ی مخالفان این طرح منطقه‌ای و قومی نیست، بلکه ملی و کشوری است، گفت: با اجرای طرح‌های انتقال آب در چهارمحال و بختیاری، بیشترین آسیب به کارون بزرگ و استان خوزستان و نهایتاً دهانه‌ی خلیج فارس وارد می‌شود و هم اکنون بخشی از تمدن ایران زمین مورد تهدید قرار گرفته است. راه عبور از بحران کم آبی در کشور و استان‌های فلات مرکزی، انتقال آب و نابودسازی مناطق دیگر نیست، بلکه چاره در مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی مصرف و آگاه‌سازی مردم است.

پایان پیام

کد خبر : 22901 ساعت خبر : 4:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22901
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

آب را به اسم آشامیدنی میبرند ولی برای صنعت و کشاورزی در کویریات است.شرق اصفهان الان همش شالیزار و برنجکاریه.این همه باغ رنگارنگ تو کویر با آب قرضی احداث کردند آیا سودشون به جیب ما میره؟والا بخدا سهم ما فقط مهاجرت و فقر و بدبختیه