مردم برای صرفه‌جویی در انرژی انگیزه ندارند

مردم برای صرفه‌جویی در انرژی انگیزه ندارند

قوانین و مقرراتی برای صرفه‌جویی، بهینه‌سازی مصرف و توسعه انرژی‌های پاک تدوین شده که یا بی اثر بوده‌اند و یا اثر آن‌ها در مقایسه با بزرگی مشکل به شدت ناچیز بوده است.

دکتر یوسف حجت مشاور  عالی ریاست سازمان محیط زیست در مصاحبه با پایگاه خبری گلونی، عنوان کرد: در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد لیتر سوخت مایع و ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال مصرف می‌شود. سوخت مایع حدود ۲۵۰ میلیون تن و گاز طبیعی حدود ۳۰۰ میلیون تن و در مجموع ۵۵۰ میلیون تن گاز کربنیک در هر سال در ایران منتشر می‌شود. این میزان  ۱۶ درصد انتشار جهان است. مصرف سرانه سوخت فسیلی در ایران ۲۵۰۰  لیتر در سال و سرانه انتشار گاز کربنیک ۵/۷ تن در سال یعنی ۵/۱ برابر سرانه جهان است.

اقدامات بشر به جای کاهش مصرف سوخت فسیلی به شدت در جهت گسترش مصرف آن است. در کمتر از چهار دهه اخیر جمعیت جهان دو برابر شده و به بالای ۷ میلیارد نفر رسیده، تعدا خودروهای جهان دو برابر شده و به بالای یک میلیارد خودرو رسیده و مصرف سوخت های فسیلی نیز دو برابر شده و به معادل ۱۵ هزار میلیارد لیتر در سال رسیده است.

مردم برای صرفه‌جویی در انرژی انگیزه ندارند

علت انتشار حجم عظیم گازکربنیک را نباید فقط در دولت ها و کشورهای بزرگ جستجو کنیم. این مردم و بخش های اقتصادی هستند که این سوخت‌ها را مصرف می‌کنند. هر کس به هر شکل سوخت فسیلی یا فرآورده‌هایی که در تولید آن‌ها سوخت فسیلی به کار رفته را مصرف کند در انتشار گاز گلخانه‌ای سهم دارد. اگر مردم آینده زمین را به رفاه امروز خود ترجیح دهند و به خاطر زمین فقط مثل نیاکان خود زندگی کنند، مشکل تا حدودی تسکین پیدا خواهد کرد. اما حتی طرفداران محیط زیست هم حاضر نیستند استفاده از خودرو را متوقف کنند و سرمای زمستان را با پوشیدن لباس گرم و گرمای تابستان را با عرق ریختن تحمل کنند. بنابراین مشکل مشترکا توسط مردم و حکومت به وجود آمده است.

وی افزود: اما سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران مشابه بسیاری از کشورهای جهان، افزایش جمعیت، افزایش رفاه عمومی و متاسفانه توزیع سوخت یارانه‌ای است. مردم از جمله اکثر کسانی که این مطلب را می‌خوانند، به هیچ وجه تمایل به گران شدن انرژی (گاز، برق، بنزین و …) ندارند و حکومت (منظور فقط دولت نیست) علی‌رغم آگاهی از تبعات وحشتناک ارزان‌فروشی انرژی برای اقتصادی و محیط زیست، قدرت، جسارت و مقبولیت اصلاح این روند نا درست را نداشته و قیمت انرژی را همچنان پایین نگه می‌دارد و به تبع آن مصرف بی‌رویه انرژی در کشور بیداد می‌کند، به طوری که شدت انرژی در کشور ما ۵/۱ برابر متوسط جهان است. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ اقدام جدی با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور انجام نشده است. اما این طور نیست که اقدامی نشده باشد. استفاده از گاز طبیعی بجای سوخت مایع که به علت داشتن منابع غنی گاز طبیعی و مشکل صادرات آن، گسترش یافته، اقدام بسیار موثری در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. گسترش لامپ های کم‌مصرف در کشور را نیز می‌توان از دستاوردهای هم راستا با کاهش گازهای گلخانه‌ای دانست.

او همچنین عنوان کرد: البته کارهای نمایشی زیادی انجام شده است، قوانین و مقرراتی برای صرفه‌جویی، بهینه‌سازی مصرف و توسعه انرژی‌های پاک تدوین شده که یا بی اثر بوده‌اند و یا اثر آن‌ها در مقایسه با بزرگی مشکل به شدت ناچیز بوده است. مادامی که اتلاف انرژی ارزان‌ترین راه و صرفه‌‌جویی انرژی هزینه‌بر باشد، کسی به صرفه‌جویی فکر نمی‌کند. برای فعالیت‌های اقتصادی باید راه حل‌های اقتصادی ایجاد کرد. اگر انگیزه نباشد، کارهای ساده غیرممکن می‌شود و اگر انگیزه باشد، کارهای غیرممکن ساده می‌شود. صرفه‌جویی انرژی در ایران از کارهای ساده‌ای است که به علت نبودن انگیزه غیرممکن شده است. نقش حکومت دخالت در امور اقتصادی نیست بلکه باید انگیزه حرکت اقتصاد به سمت درست را ایجاد کند. متاسفانه تاکنون حکومت با دادن یارانه سنگین به انرژی، مردم وبخش های اقتصادی کشور را به سمت انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای سوق داده است.

پایان پیام

گفت‌وگو: امیررضا محمدی

مردم برای صرفه‌جویی در انرژی انگیزه ندارند

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24158 ساعت خبر : 11:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24158
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات