نخستین کمپ داوطلبی یونسکو در ایران برگزار شد

نخستین کمپ داوطلبی یونسکو در ایران در سایت جهانی میمند با حضور داوطلبانی از ۵ کشور  برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نسیم زند، مسئول برگزاری این کمپ با اعلام این خبر گفت: بند ۲۷ کنوانسیون میراث جهانی بر افزایش آگاهی عمومی و تقویت مشارکت نسل جوان و محلی‌ها در پروسه حفظ میراث جهانی تاکید دارد و بر همین اساس از سال ۲۰۰۸ هر ساله کمپ‌های داوطلبی با محوریت سایت‌های جهانی برپا می‌شود که کمپ داوطلبی میمند نخستین تجربه ما در برگزاری این کمپ‌های در کشور بود.

وی با اشاره به شعار امسال یونسکو گفت: “همه با هم برای میراث”، شعاری است که امسال انتخاب شده و رویکرد امسال کمپ‌ها بر مبنا افزایش آگاهی عمومی نسبت به میراث طبیعی و میراث انسان ساخت بوده است.

زند درباره کمپ‌های داوطلبی امسال یونسکو گفت: امسال  ۵۳ سایت جهانی در ۳۶ کشور میزبان ۵۸ پروژه هستند که توسط ۴۷ ارگان مردم پیگیری می‌شود و یکی از آنها کمپ داوطلبی میمند بود که به پیشنهاد گروه میراث فرهنگی سروسان و با تأیید یونسکو اجرایی شد.

این کارشناس ارشد مرمت و احیا بناها و بافت تاریخی درباره علت انتخاب سایت جهانی میمند گفت: مهم‌ترین دلیل انتخاب، ثبت جهانی میمند به عنوان منظر فرهنگی است و در منظر فرهنگی به طور جامع تمامی ارکان هویتی آن منطقه دیده شده است و تنوع زیست بوم که یکی از محورهای کمپ‌های امسال بوده در این سایت جهانی قابل پیگیری است.

زند به حضور ۶ داوطلب خارجی از ۴ کشور اشاره کرد و گفت: از کشورهای اسپانیا، فرانسه، آلمان و افغانستان ۶ داوطلب از طریق یونسکو در این کمپ حضور داشتند که انها براساس انگیزه‌شان به فرهنگ و تاریخ ایران از حوزه‌های علوم انسانی انتخاب‌شده بودند.

او ادامه داد: ۷ داوطلب ایرانی نیز در این کمپ حضور داشتند که سه نفر از آن‌ها از اهالی بومی با ریشه‌های میمندی انتخاب شد و باقی نیز داوطلبانی با پیشینه فعالیت معماری و مرمت بودند.

مسئول کمپ داوطلبانه میمند درباره فعالیت‌های این کمپ گفت: فعالیت‌ها براساس نیازهایی که سایت جهانی دارد، برنامه‌ریزی می‌شود و ۶۰ درصد فعالیت‌های عملی است. مسئولان سایت میمند اعلام کرده بودند که در نظر دارند روی کشاورزی پایدار کار کنند، بر همین اساس گروه علمی ما برنامه جمع‌آوری داده و مستندنگاری میراث اکولوژیکی را در مدت حضور کوتاهمان توسط مصاحبه با بومیان پیاده کردند و در انتها در قالب مدلی نتایج را به مدیر پایگاه ارائه دادند.

نخستین کمپ داوطلبی یونسکو در ایران برگزار شد

او با اشاره به فعالیت‌های دیگر گفت: بخشی از فعالیت‌های تیم ما کمک به اهالی برای برداشت محصولات باغی خود بود. همچنین نسبت به پاکسازی محیطی نیز اقداماتی صورت گرفت. بخشی دیگر از فعالیت‌ها بر روی آماده سازی ۳۵۰ اصله نهال بنه برای آبیاری و آبیاری آنها، به کمک افراد بومی، کارمندان پایگاه میراث و اداره منابع طبیعی شهر بابک  بود.

زند با مهمترین دست آورد این کمپ اشاره کرد و گفت: افزایش حساسیت اهالی بومی نسبت به حفاظت از سایت جهانی یکی از این اتفاقاتی بود که در این فعالیت‌ها در نظر گرفته شده بودو براساس میراث میمند، بازی‌هایی را طراحی کردیم که در این بخش گروه متخصص از موزه اسباب بازی کاشان پروژه رو همراهی کردند و هدف این بخش بیشتر اگاهی بخش به کودکان و نوجوانان بود. امیدواریم جلساتی و همراهی که از سوی اهالی بومی داشتیم منجر به تشکیل یک انجمن دوستداران یا حامیان نوجوان میراث فرهنگی شود.

او ادامه داد: در بخشی دیگر به شناسایی پتانسیل‌های جامعه بومی پرداختیم. نمدبافی و گیاهان دارویی دو جنبه‌ای است که میمند می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در این بین نیز توسط داوطلب‌ها دو نمد بافته شد که یکی به یادگار در میمند ماند و دیگری را برای کمیته آموزش میراث جهانی یونسکو هدیه خواهد شد.

زند با اشاره به حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی و پایگاه جهانی میمند گفت: مسئولان پایگاه میزبان این کمپ بودند و مواد و مصالح مورد نیاز را در اختیار ما قرار دادند و از این کمپ که نخستین تجربه در ایران بود، استقبال و حمایت کردند. امیدواریم که این کمپ تجربه خوبی برای پایگاه میمند بوده باشد و در سال‌های آتی در دیگر پایگاه‌ها آن را تجربه کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 24588 ساعت خبر : 7:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24588
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات