نگاه صفر و صدی در بخش صنایع آلاینده

نگاه صفر و صدی در بخش صنایع آلاینده

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی درباره مشکلات قانون در بحث نظارت بر صنایع آلاینده گفت: در قانون مصوب فقط واحدهای تولیدی و صنعتی آمده است اما اگر واحدهای خدماتی هم  آلودگی داشته باشند ما قوانین دیگری داریم. قوانین دیگری مثل قانون حفاظت بهداشتی محیط زیست و قانون جلوگیری از آلودگی هوا که بر طبق این قوانین ما می‌توانیم به واحدهای خدماتی اخطار داده و یا در صورت لزوم آن واحدها را تعطیل کنیم. پس واحدهای خدماتی مشمول عوارض یک درصد نمی‌شوند.

شینا انصاری افزود: مشکل دیگر نگاه صفر و صدی است که در این بحث وجود دارد. خط کش ما استاندارد است و تفاوتی بین صنایع آلاینده از دید ما وجود ندارد. یا صنعتی آلاینده هست و یا نیست. مثلا صنعت آلاینده‌ای وجود دارد که خیلی هزینه می‌کند تا cod پسابش را از ۳۰۰۰ به عدد ۲۱۰ برساند. یعنی در واقع برای این کار باید واقعا روی سیستم‌های کنترلی خود کار زیاد و هزینه زیادی کند اما استاندارد ما ۲۰۰ هست. پس با وجود اینکه صنعت cod  پساب خود را به ۲۱۰ رسانده، و بسیار کاهش داده، باز هم در بین صنایع آلاینده است، پس به این دلیل کارخانه‌ها انگیزه‌ای برای کار بر روی سیستم‌های خود و کاهش آلایندگی ندارند.

نگاه صفر و صدی در بخش صنایع آلاینده

وی تصریح کرد: ما پیشنهاد اصلاح این قانون را داده‌ایم. پیشنهاد بدین شکل بود که شدت و مدت آلودگی را تقسیم‌بندی کنیم اما پذیرفته نشد. زیرا آن‌ها نمی‌توانند عوارض را درجه‌بندی کنند. یعنی یا کارخانه‌ای مشمول عوارض می‌شود یا نمی‌شود کمااینکه در برنامه سوم و چهارم توسعه، جرائم محیط زیست به شکل محاسباتی بود و در حق کسی اجحاف نمی‌شد که در برنامه پنجم حذف شد. اما عوارض آلایندگی متاسفانه با این مشکل هم  رو به رو هستند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه عنوان کرد: برای کم کردن تبعیض‌ها ما دستورالعملی در درون سازمان وضع کردیم. بدین شکل که اگر ما به صنعتی اخطار می‌دهیم، آن صنعت مهلتی دارد و در طی آن مهلت، ما صنعت را در فهرست عوارض قرار نمی‌دهیم و این فرصت را می‌دهیم که مشکلش را حل کند. اگر مشکلش حل نشد و کماکان آلودگی ادامه داشت و همچنین برنامه ای برای رفع آلودگی نداشت و اقدامی عملی انجام نداد. زمانی که ما ببینیم در جهت رفع آلودگی قدمی برنداشته است، آن موقع، آن صنعت در فهرست عوارض قرار می‌گیرد. چون پولی که به شهرداری می‌رسد، واقعا دردی از محیط زیست دوا نمی‌کند و هدف ما در نهایت این است که آلایندگی صنایع حذف شود.

وی درباره کالاهای آسیب‌رسان گفت: پیشنهاد ما که در بخشی تحت عنوان مالیات سبز ارائه شد، بر این اساس بود که غیر از مالیات بر انتشار آلاینده‌ها، کالاهای آسیب‌رسان هم مشمول مالیات شوند. باید از نمایندگان مجلس پرسید که کار به کجا رسیده است. کالاهایی مثل پلاستیک، سموم شیمیایی، کودهای شیمیایی و کالاهایی که به نوعی آلاینده هستند باید شامل این طرح شوند. متاسفانه در سال‌های گذشته به این کالاها یارانه تعلق می‌گرفت در حالی که این کالاها باید مالیات بر مصرف داشته باشند که از میزان استفاده آن‌ها کاسته شود.

 پایان پیام

نگاه صفر و صدی در بخش صنایع آلاینده

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 24685 ساعت خبر : 12:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=24685
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات