آب لرستان باکیفیت‌ترین آب آشامیدنی است

آب لرستان باکیفیت‌ترین آب آشامیدنی است

مصطفی توکلی کارشناسی ارشد علوم گیاهی در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: پایان‌نامه من در مورد آب بود و ترجیح دادم این کار را در استان خودم انجام بدهم و همه مشکلات رفت و آمد از تهران به ازنا را به جان خریدم و پس از یک سال و هر دو ماه یک بار از آب رودخانه کمندان نمونه‌برداری کردم و آب را با مواد مخصوص جوشانده و موجودات ریز داخل آب را زیر لام قرار دادم و پس از تصویربرداری پایان‌نامه را به پایان رساندم. قابل توجه است که این اولین کار در سطح استان‌های لرنشین و به این وسعت است. دیاتومه‌ها موجودات ریزی هستند که در آب‌ها هستند و امروزه در دنیا معیار تشخیص کیفیت آب‌اند؛ البته نمونه‌های دیگری هم موجود است.

photo_2016-10-01_21-49-47
دیاتومه کمندان

مصطفی توکلی در مورد کیفیت آب کَمَندان گفت: قسمت بالای آب کمندان از قسمت بالایی آب شهرستان الیگودرز جدا می‌شود. این آب کیفیتش بالاست. البته این با توجه به دیاتومه‌هایی است که بنده دیده‌ام که تعداد دیاتومه‌ها زیاد است و دیاتومه‌هایی هست که مخصوص آب قابل شُرب است. ایستگاه شماره دو زیر پل کمندان است که تفاوتی با بالا ندارد و کیفیتش در همان حد است. ایستگاه شماره سه زیر پل دره تخت است که کیفیتش نسبت به ایستگاه یک و دو کمتر است، چون در این مکان تنوع دیاتومه‌ها کم شده و جنسی از دیاتومه‌ها وجود دارد که بیانگر آلودگی است؛ البته درصد آلودگی‌اش بسیار کم است.

آب لرستان باکیفیت‌ترین آب آشامیدنی است

علت این‌که کیفیت آب تا مقداری افت کرده، این است که استفاده سموم کشاورزی و ورودش به رودخانه می‌تواند روی ایستگاه‌های پرورش ماهی در این قضیه تاثیرگذار باشد، ولی در کل کیفیت آب این رودخانه در حد باکیفیت‌ترین رودخانه‌های قابل شُرب است، چه‌بسا با توجه به تنوع دیاتومه‌ها می‌توان گفت بررسی فلوردیاتومه‌ها و متغیرهای فیزیکوشیمیایی آب در هر ایستگاه حاکی از آن است که در ایستگاه یک و دو که کیفیت بالایی دارند، گونه‌های دیاتومی حساس به آلودگی، دارای فراوانی بیشتری می‌باشند و در ایستگاه سه، دیاتومه‌های نشانگر آلودگی به مقدار کم یافت شد و چون دیاتومه‌ها امروزه در جهان به‌عنوان شاخص کیفیت آبی می‌باشند، می‌توان از آن‌ها در ایجاد یک نظام پایش برای کنترل کیفیت آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها (کمندان) و تغییرات ایجادشده در شرایط اکولوژیکی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها استفاده نمود.

%d8%ac%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%84%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%85%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-5

این کارشناسی ارشد علوم گیاهی افزود: با توجه به این‌که دیاتومه‌ها از مهمترین اجتماعات جلبکی و فتوسنتزکننده این رودخانه هستند، پیشنهاد می‌شود به مانند بسیاری از کشورها از دیاتومه‌ها برای بررسی کیفیت آب و مدیریت آب‌های شیرین در منابع آبی کشور، به‌ویژه موارد مشکوک به آلودگی از دیاتومه‌ها به‌عنوان شاخص آلودگی استفاده شود، چون این رودخانه محل تامین آب آشامیدنی و کشاورزی چند استان جنوبی می‌باشد، نیازمند بررسی دقیق‌تر و متنوع‌تری از لحاظ انتخاب تعداد ایستگاه‌ها و زمان‌های متمادی است.

پایان پیام

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

کد خبر : 26068 ساعت خبر : 7:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=26068
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

واقعا جای خوب و جالبیه و از لحاظ آب و هوایی حرف نداره.
فقط کافیه به همین عکس بالا نگاه کنید و ببینید چه جای باصفاییه.