محمد کارت: آوانتاژ نگاه مردم را به کارتن‌خواب‌ها تغییر می‌دهد

کارگردان مستند «آوانتاژ» گفت: این مستند را به این امید ساخته‌ام که بر تغییر مسیر زندگی قشر کارتن خواب اثر بگذارد و همچنین نگاه جامعه را به این سمت جلب کند که کارتن‌خواب، به مثابه یک آشغال دور انداختنی نیست، بلکه او می‌تواند خود را بازیابی کند و به عنصر مهمی در جامعه تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد کارت کارگردان مستند «آوانتاژ» در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره، گفت: موضوع این مستند درباره کارتن خوابی نیست بلکه درباره مسیر بهبودی و تلاش برای بهتر زندگی کردن است. «آوانتاژ» درباره از گور برخاستن آدم‌های کارتن خواب است و شخصیت‌های این مستند در واقع آدم‌های برخاسته از گورند. تمرکز فیلم هم بر پوست‌اندازی کارتن‌خواب‌ها از زندگی قبلی‌شان و حرکت و تلاش رو به جلوی آنهاست.
کارگردان مستند «خونمردگی» افزود: همانطور که از عنوان فیلم برمی‌آید، این کارتن خواب‌ها از آوانتاژ زندگی‌شان استفاده می‌کنند، آوانتاژی که اگر قدر آن را ندانند، ممکن است آخرین فرصت زندگی شان باشد. من هم در این مستند خودخواسته بر مسیر بهبودی‌شان متمرکز شده‌ام و به گذشته آنان که درد مشترک میانشان است، نپرداخته‌ام. در واقع سوژه فیلم مسئله امروز آنهاست.
این مستندساز جوان درباره ماجرای دزدی از تیم فیلمبرداری در زمان ساخت این فیلم توضیح داد: با وجود اینکه می‌دانستیم کار بسیار خطرناکی است، برای گرفتن یک سکانس به مکانی به نام قمیر – حوالی اتوبان آزادگان- رفتیم که در پی آن از ما زورگیری شد و ضرر مالی زیادی دیدیم. با این حال خوشبختانه در آن کشمکش موفق شدیم حافظه دوربین را برداریم. در واقع سکانس تونل قمیر برای ما دوازده میلیون تمام شد. البته شاید آن زمان از رفتن به آنجا و این اتفاقات ناراضی بودم اما اکنون معتقدم این ریسک برایم ارزش داشت چرا که از آن لوکیشن تصاویری گرفتم که در کمتر مستندی دیده می‌شود.
بهترین کارگردان دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تأکید بر رسالت یک مستندساز اجتماعی در حل مشکلات جامعه‌اش، از نیاز به توجه مسئولان در این راستا، بیان کرد: ایده آل‌ترین شکل ممکن این است که مستند اجتماعی فقط برای تماشاگران جشنواره ساخته نشود. خوب نیست که فقط عده‌ای بیایند بنشینند، مستند را ببینند، بغض کنند و یا در جایی بخندند، بلکه مسئولان باید به سینمای مستند اجتماعی به چشم یک گوی جادویی نگاه کنند که می‌توانند به وسیله آن تمام جامعه را رصد کنند و از آن بهره ببرند. امیدوارم مسئولان بیشتر به داد آدم‌های امثال «آوانتاژی‌ها» برسند چرا که آنان نماینده پانزده هزار کارتن خواب در تهران هستند.
کارت در پاسخ به این که چقدر مسئولان با سینمای مستند تعامل دارند، گفت: آنچه که من می‌دانم اغلب مسئولان کمترین بهر‌ه‌‌‌ برداری را از سینمای مستند دارند. اغلب تلاش‌ها برای بهبود شرایط شخصیت‌های فیلم‌ها و قشرهایی که به تصویر کشیده می‌شوند، توسط گروه فیلمساز و کارگردان‌ها اتفاق می‌افتد. به شخصه برای گرفتن شناسنامه یکی از کاراکترهای فیلم «بختک» دوسال تمام ارگان‌های مرتبط را زیر پا گذاشتم و اتفاقی نیفتاد تا اینکه با کمک محسن خان‌جهانی مستندساز، توانستم فیلم‌ام را به نهاد ریاست جمهوری برسانم که خوشبختانه با توجه این نهاد مسائل کاراکترهای آن فیلم، در حال حل شدن است. این تلاش‌ها، اغلب قائم به فرد است و تعاملی آنچنان با مسئولان صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: خوشحالم که «آوانتاژ» تا همین امروز توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و همین که نیمچه قدمی در مسیر بهتر شدن مستندسازی‌ام برداشته‌ام، خوشحالم می‌کند. اکنون معتقدم این مستند در کارنامه کاری‌ام فیلم سرحال‌تری است که رضایت درونی نسبت به آن دارم و هجده ماه از زمانی که برای ساخت این مستند صرف کرده‌ام، بی‌جهت نبوده است
کارت با اشاره به راه‌اندازی مغازه‌ای به نام «آوانتاژ» برای ایجاد کسب و کار برای آوانتاژی‌ها بیان کرد: آوانتاژ همچنان برای تیم ما و کاراکترهای فیلم ادامه دارد و هنوز زندگی کردن با شخصیت‌های این مستند برای ما تمام نشده است. با مبلغ جایزه‌ای که از جشنواره سینماحقیقت گرفتم و به همراه یک وام و شراکت با جواد رزاقی‌زاده فیلمبردار این مستند، برای چند کاراکتر «آوانتاژ» یک مغازه کبابی دایر کردیم که خوشبختانه اکنون در آن مشغول به کارند و مطمئنا در یک سال آینده اتفاقات خوبی به واسطه با هم بودن برایشان رقم می‌خورد.

وی در پایان درخواستی را از خبرنگاران و اهالی رسانه مطرح کرد و گفت: حضور در جشنواره مهمی مانند فیلم فجر، برایمان فرصت مغتنمی است و تنها خواسته من در این جشنواره از اهالی رسانه است. اینکه در ایام جشنواره امسال دقت نظر و لطف بیشتری نسبت به مستندها داشته باشند و تا آنجا که ممکن است سالن‌های نمایش مستند را خالی نگذارند، چرا که مطمئنا از دیدن این آثار پشیمان نخواهند شد و از دیدن آثار مستند، فارغ از حظ سینما، لذت کشف زندگی را خواهند برد.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس قابل مشاهده است.

#فجر۳۵

پایان پیام

کد خبر : 31972 ساعت خبر : 1:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=31972
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات