وجود ۱۱۶۳ گونه مهره‌دار در ایران

وجود ۱۱۶۳ گونه مهره‌دار در ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از ایسنا منطقه لرستان، دکتر خرازیان در سمینار ملی و تخصصی حیات وحش و تنوع زیستی زاگرس مرکزی که به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: حضور تشکل‌های غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حوزه‌های مختلف به خصوص محیط زیست بسیار ضروری است و باید حق رأی هم داشته باشند که این از شاخص‌های دموکراسی و مردم‌سالاری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دفتر مشارکت‌های مردمی در سازمان محیط زیست ایجاد شده است، افزود: هم اکنون وضعیت محیط زیست و نقاط ضعف و قوت آن در برنامه ششم توسعه دیده شده است. خرازیان از رتبه ۲۰ کشور در رابطه با تنوع زیستی خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۱۶۳ گونه مهره‌دار در ایران شناسایی شده است و تنوع پرندگان ما بیش از دوسوم اروپا است. مدیرکل حیات‌وحش سازمان محیط زیست در رابطه با مناطق تحت مدیریت سازمان گفت: حدود ۱۷ میلیون هکتار مناطق تحت حفاظت و ۸ میلیون هکتار منطقه شکار و صید ممنوع داریم که جمعاً ۲۵ میلیون هکتار هستند. وی خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیرمجاز، قاچاق گونه‌ها، بیماری‌ها، خشکسالی و ضعف ساختاری حفاظت مناطق عوامل تهدید کننده محیط زیست هستند و حدود ۷۴ گونه ما جزء گونه‌های در معرض تهدید بوده که حدود ۶٫۳ درصد گونه‌های کشور هستند.

وجود ۱۱۶۳ گونه مهره‌دار در ایران

خرازیان با بیان اینکه باید در برنامه ششم توسعه لیست سرخ در سطح کشور را تهیه کنیم، افزود: زیستگاه‌ها روز به روز تخریب می‌شود و اگر این روال ادامه داشته باشد در ۱۰، ۱۵ سال آینده در شمال کشور چیزی باقی نخواهد ماند. مدیرکل حیات‌وحش سازمان محیط زیست بیان کرد: متأسفانه با جاده‌سازی‌ و اجرای پروژه‌های عمرانی در زیستگاه و قلمرو حیات وحش بیشترین تلفات را در این جاها داشته‎ایم. زیستگاه‌ها جزیره‌ای شده‌اند و مشکل تخریب آنها را داریم. وی ادامه داد: همچنین بیماری‌های مختلف پرندگان را داریم که حال مجوز شکار داده نمی‌شود و این اقدام خوبی در راستای کاهش شیوع این بیماری‌ها است.

خرازیان از وجود ۵ منطقه غرق در سه استان کشور خبر داد و گفت: باید برای حفاظت مشارکتی بستر قانونی ایجاد کنیم چراکه با ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ محیط‌بان نمی‌توان انتظار داشت کار زیادی از پیش برد. مدیرکل حیات‌وحش سازمان محیط زیست افزود: در حفاظت از محیط زیست مردم را بیش از پیش باید دخالت داد تا به ارزش تنوع زیستی پی ببرند و اولین حلقه اتصال ما به مردم تشکل‌ها هستند. وی یادآور شد: بیش از ۲٫۵ برابر ظرفیت مراتع، دام داریم و انواع بیماری‌ها به حیات وحش سرایت می‌کنند که با آگاه‌سازی مردم می‌توان سطح تخریب آنها را کاهش داد. خرازیان بعد از اسلحه و مواد مخدر قاچاق حیوانات را از پرسودترین قاچاق‌ها دانست و افزود: برای قاچاق مواد مخدر حکم اعدام را نیز داریم اما قاچاق حیوانات فرد جریمه شده و با پرداخت مبلغی رها می‌شود.

وجود ۱۱۶۳ گونه مهره‌دار در ایران

مدیرکل حیات‌وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک میحط‌بان داریم، ادامه داد: هم اکنون ۱۱۹ شهید محیط‌بان داریم و با این تعداد محدود محیط‌بان کاری از پیش نخواهیم برد.

پایان پیام

کد خبر : 33182 ساعت خبر : 1:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=33182
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات