کتاب لرهای بختیاری سمنان و مازندران منتشر می‌شود

کتاب «دلیران زاگرس و البرز؛ پژوهشی درباره بختیاری‌های سمنان و مازندران» کار پژوهشی مشترک محسن حیدری و ابراهیم درویشی (دو پژوهشگر بختیاری و مازندرانی) به زودی توسط نشر تمتی منتشر می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، محسن حیدری با اعلام این خبر گفت: جمعیت قابل توجهی از بختیاریها در دوره صفویه برای دفاع از مرزهای شمالی کشور و در دوره افشاریه به‌عنوان مهاجرت اجباری به دامنه‌های شمالی و جنوبی رشته کوه البرز آمده و در این قطعه از خاک ایران عزیز زندگی می‌کنند. مازندران و سمنان قبل از تقسیمات کشوری اخیر به هم پیوسته بود و بختیاریها ایام گرم سال را در ییلاقات مازندران و مابقی سال را در سمنان به‌عنوان قشلاق سپری می‌کردند. از این رو در پژوهش حاضر، بختیاری‌های ساکن در این دو استان را به صورت به هم پیوسته و یکپارچه مورد مطالعه قرار دادیم.
محسن حیدری گفت: ایده این کتاب از سوی جناب آقای ابراهیم درویشی از پژوهشگران توانای مازندرانی مطرح شد و در ادامه، پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای گسترده‌ای درباره بختیاری‌های سمنان و مازندران انجام گرفت و در سفرهای متعددی که من و جناب آقای ابراهیم درویشی به ییلاقات و قشلاق بختیاریها در مازندران و سمنان داشتیم، با بزرگان و سالخوردگان مصاحبه کردیم و اسناد خانوادگی و شجره نامه‌های موجود را بررسی کردیم و در این کتاب مورد استفاده قرار دادیم.
حیدری درباره هدف این پژوهش گفت: این پژوهش، به نمایش نهادن زیبایی تنوع فرهنگی ایران عزیز و پاسداشت زحمات دلیرمردان بختیاری بود که در دوره صفوی برای دفاع از مرزهای شمالی کشور خانه و کاشانه خود را ترک کردند و پا در این راه دشوار نهادند و مام میهن را پاس داشتند و به پاس این دلاوری‌ها نام و یادشان در صفحات تاریخ ایران جاودانه شد.
حیدری افزود: از همه پژوهشگرانی که اسناد تاریخی یا سرنخ‌های شفاهی درباره بختیاری‌های سمنان و مازندران دارند تقاضا می‌کنم برای تکمیل این پژوهش در اختیار نویسنده قرار دهند.

پایان پیام

کد خبر : 37139 ساعت خبر : 0:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=37139
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام جهت ارتباط با آقای حیدری و آقای درویشی ودادن اطلاعات. از چه طریق اقدام کنیم؟