موزه راه آهن راه‌اندازی شد

موزه راه آهن راه‌اندازی شد

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: موزه راه آهن برای نخستین‌بار در کشور در ایستگاه راه آهن زاهدان راه‌اندازی شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، مجید ارجونی اظهار داشت: با عنایت به اینکه راه آهن سیستان و بلوچستان ادامه راه آهن هندوستان به شمار می‌رود و از سال ۱۹۱۶میلادی ساخت خط ریلی آن آغاز شده آثار تاریخی به جای مانده از سده گذشته جاذبه‌های گردشگری بسیاری را ایجاد کرده است.

موزه راه آهن راه‌اندازی شد

وی افزود: رونمایی از جرثقیل حمل ذغال سنگ با قدمت ۱۳۵سال در میدان ورودی ایستگاه راه آهن زاهدان با حضور استاندار سیستان و بلوچستان اقدامی شایسته و گامی ارزشمند در معرفی این ظرفیت‌ها است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: آثاری مانند باسکول وزن بار مسافر با قدمت ۷۷ سال، روغن‌دان پیستون‌های دیزل، زونکن پاکستانی به همراه اسناد، انواع آچار و مهر راه آهن، چراغ‌های فانوسی مورد استفاده سر سوزن‌ها و سه‌نما، میخ تراوری و چند اثر به جای مانده دیگر با قدمت ۱۰۰ سال در موزه ایستگاه زاهدان به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن میرجاوه با بدنه و سقف چوبی با قدمت ۱۰۰سال یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

ارجونی گفت: خانه روسای پاکستانی با قدمت ۱۰۰ سال با سبک معماری پاکستانی، لوله های شستشوی قطارها و منبع آب با قدمت ۱۰۰سال از دیگر جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود.

وی افزود: با اینکه پروژه ساخت ادامه راه آهن هندوستان در سال ۱۹۱۸ میلادی به اتمام رسیده اما برخی آثار به ۱۳۵ سال قبل بازمی‌گردد.
مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان تصریح کرد: با گسترش فضای اداره کل راه آهن جنوب شرق زمینه برای ایجاد فضاهایی از این قبیل نیز فراهم خواهد شد.
بررسی‌های صورت گرفته نشان از عمر بیش از ۹۰ ساله راه آهن در زاهدان دارد که خود به معنی توانمندی استان پهناور سیستان و بلوچستان در استفاده از خطوط ریلی در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 38675 ساعت خبر : 0:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=38675
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام
امیدوارم سفری به زاهدان و میرجاوه دشت باشم واز موزه وایستگاه راه ان بازدید کنم.