سوسه طنزپرداز خراسانی در نمایشگاه

گزیده شعر طنز امروز خراسان در اثری تحت عنوان «سوسه» به کوشش مجید نظافت یزدی گردآوری و توسط سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نظافت درباره این اثر گفت: خراسان به عنوان متولی شعر فارسی همواره با قالب‌های مختلف شعری مثل قصیده و شعرهای حماسی شناخته شده است؛ این در حالی است که در شعر شاعران خراسان رگه‌های طنز به وفور دیده می‌شود ولی متاسفانه تاکنون در بین مخاطبان کمتر شناخته شده است.

این روزنامه نگار و شاعر طنز‌نویس  افزود: بیوگرافی مختصری از زندگی شاعران به زبان طنز نوشته شده که اغلب توسط خود آنها به رشته تحریر درآمده است، در ادامه نیز چند نمونه از آثار شاعران نیز در کتاب گنجانده شده است. همچنین باید گفت که اولویت انتخاب نفرات در این مجموعه بیشتر با تکیه بر شاعران معاصر بوده است.

نظافت ادامه داد: سید عبدالجواد موسوی، محمد کاظم کاظمی، محمد حسین جعفریان، مصطفی محدثی خراسانی، سعیده موسوی‌زاده، رضا رفیع، آرش شفاعی و… از جمله شاعران خراسانی هستند که اسامی آنها در کتاب آورده شده است. البته باید اذعان داشت که بیشتر شعر جدی شاعران این مجموعه در بین دوستداران ادبیات مطرح است که در بین این آثار، شعرهای طنز نیز دیده می‌شود.

این پژوهشگر حوزه طنز همچنین درباره عنوان کتاب«سوسه» نیز خاطرنشان کرد: «سُوسه آمدن» به معنای سنگ انداختن و حرف و کلامی است که موجب مشکل و دردسر شود. طنزپردازان هم با سُوسه آمدن تلاش می‌کنند، مشکلاتی را که در جامعه وجود دارند و کمتر به آنها پرداخته می‌شود را به دیگران گوشزد کنند.

در بخشی از مقدمه کتاب مولف کتاب اینگونه نوشته است:

«این کتاب مجموعه‌ای از اشعارِ طنز شاعران خراسانی و شاعرانِ طنزپردازِ خراسانی است و، آن‌قدر که نگارنده این سطرها به خاطر دارد، احتمالاً رقیبی هم ندارد. گردآورنده در این کتاب کوشیده سیمای متفاوتی از شعر خراسان و نیمه کمتر دیده‌شده آن، یعنی شعر طنز، را پیش‌ِ روی مخاطبان قرار بدهد. شعر خراسان، در این کتاب، با همه هیمنه خراسانی‌‌اش، جامه عوض کرده و لباس راحتی پوشیده است.امیدواریم این شکلِ بی‌تکلفِ شعرِ معاصرِ خراسان مقبولِ طبعِ مردمِ صاحب‌نظر قرار بگیرد».

در قسمتی از کتاب، شعر آرش شفاعی در کتاب گنجانده شده است:

«صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را»

که پاس کن سر جدّ خودت چک ما را

تو پاس کن چک ناقابل مرا لطفاً

تمام عمر بِبر بعد حال دنیا را

کَنَم برای تو با کارد قله اورست

کشم برای تو با قاشق آب دریا را

به دست خویش بگیرم برات لقمه چاشت

اگر پنیر نخواهی‌، کره مربا را

تو پاس کن چک ما را به مرگ من امشب

که می‌برند اوین صبح آرش آقا را

پایان پیام

منبع: سوره مهر

کد خبر : 42050 ساعت خبر : 0:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42050
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات