سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در سال های گذشته به موضوع تغییر اقلیم توجه نمی شد، اما امروز با رونمایی از سند راهبرد ملی تغییر اقلیم جاده ای درست شده که آینده را تضمین می کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم کشور که پیش از ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم یک تغییر رویکرد بسیار مهم داشته است. بحث برنامه‌ریزی در این دولت به عنوان پایه همه فعالیت‌ها قرار گرفت، پایه‌ای که پاسخگوی سوالات باشد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه در معاونت اسنانی تابع یک برنامه راهبردی برای همه فعالیت‌ها بوده و امروز می‌توانیم بگوییم در کدام اقدام چه اندازه نتیجه گرفتیم و کدام اقدام ما نیازمند اصلاح است.

متصدی ادامه داد: نمونه بارز آن آلودگی هواست که امروز در کلانشهرها روند رو به کاهش را طی می‌کند. در سال ۹۲ در تهران بیش از ۱۶۰ روز ناسالم داشتیم و امروز تا پایان سال ۹۵ به ۸۹ روز کاهش دادیم. برخی ممکن است بگویند باد و باران به ما کمک کرده چون سیاست و برنامه‌ها بطور مدون پیش رفته این کاهش سال به سال بوده است و در سال ۹۵ بیش از ۷۰ روز تهران راسالم تر دیدیم.

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

معاون سازمان محیط زیست افزود: به روزرسانی قوانین هم در این دوره صورت گرفته است و در این دوره لایحه هوای پاک به تصویب مجلس رسید. در کشور برای خاک هیچ قانونی نداشتیم، اما در این دوره ارائه شده است لایحه‌های دیگری مثل لایحه حمایت از محیط بانان ارائه شده است و لایحه مهم دیگری که مجلس گذشته آن را رد کرد لایحه ارزیابی اثرات زیست بود که شاه کلید حفظ محیط زیست در کشور است، زیرا اثرات هر فعالیت توسعه‌ای را باید در محیط زیست سنجید اما در مجلس قبلی نگاهشان این بود که ارزیابی اثرات زیست‌محیطی جلوی پروژه‌ها و توسعه را می‌گیرد.

متصدی اظهار کرد: یکی از مسائلی که کشور با آن درگیر است تغییر اقلیم است تا جایی که ما به عنوان یکی از ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای مطرح می‌شویم. آیا باید با این موضوع انفعالی برخورد کنیم تا اتفاقی بیفتد و بخواهیم آن را جمع کنیم یا قبل از اینکه اتفاقی بیفتد باید کارمان را انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در بحث تغییر اقلیم این سندی که امروز رونمایی شد حاصل تلاش همه کارشناسان و دستگاه‌های درگیر است و نه فقط محیط زیست این سند با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و حتی خصوصی تدوین شده است علاوه بر این سند اولین سندی که در دولت یازدهم درباره تغییر اقلیم تدوین و در دولت مطرح شد و به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفت سند اقتصادی کم کربن بود. سندی که فرایندهای زیست‌محیطی را به سمت اقتصاد و حفظ منافع کشور می‌برد. چرا محصولی تولید کنیم که مصرف انرژی آن سه برابر محصولات کشورهای دیگر باشد؟ چرا فرایندی را داشته باشیم که راندامان آن ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد؟ در این سندها به این موضوعات توجه کرده‌ایم.

متصدی با بیان اینکه در دولت یازدهم حفظ محیط زیست منوط به مشارکت بین بخشی و مردمی و تخصص گرایی بوده است افزود: سند بعدی درباره تغییر اقلیم سند مشارکت ما در جامعه بین‌المللی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بود که توانستیم قبل از اجلاس پاریس وظیفه خود در قبال جامعه بین‌المللی را انجام دهیم و اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را دارد که به تعهدات خود و قول خود عمل کند و امروز با گذشت بیش از یکسال از این سند بررسی‌های ما نشان می‌دهد، کشور این توانایی را خواهد داشت که به اهداف تعیین شده برسیم.

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعهد چهار درصدی و هشت درصدی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: این کاهش نه تنها به نفع کشور ماست بلکه به جامعه جهانی هم کمک می‌کند به اهداف خود برسد.

وی افزود: سند بعدی که روزهای آینده آن را ارائه می‌کنیم سومین گزارش ملی تغییر اقلیم ایران است و امیدواریم که نتایج آن همچنان مستمر و مستدام باشد. حمایت UNDP در تهیه این گزارش سوم وجود داشته و الان این سند زیر چاپ است.

متصدی یادآور شد: فراموش نمی‌کنیم که در سال‌هایی از موضوع تغییر اقلیم توجهی نمی‌شد چه برسد به اینکه سندی تهیه شود که دستگاه‌ها به اجرای آن التزام داشته باشند اما امروز جاده‌ای برای این حرکت درست شده که آینده را تضمین می‌کند و شک ندارم که ما می‌توانیم.

همراهی ایران با اهداف توسعه پایدار/ خاورمیانه خشک‌تر می‌شود

بنابراین گزارش، گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در نشست رونمایی سند راهبرد ملی تغییر اقلیم گفت: سندی که امروز رونمایی می‌شود آنقدر مهم است که مایلم پیش از خود آن به پس زمینه اش بپردازم.

گری لوییس ادامه داد: در طول عمر بشریت مشکلات در دو گام قابل حل بوده اول آنکه مشکل را بشناسیم و دوم اینکه بر اساس علل شناسایی شده اقدام کنیم. چیزی که امروز در ایران رخ می‌دهد و برنامه استراتژیک آن رونمایی شده کمک می‌کند برای مشکل شناسایی شده عمل کنیم و از امروز ایران جزو معدود کشورهایی است که مقابله با تغییر اقلیم در آن برنامه‌ریزی شده است. خوشحالم که در این فرایند سازمان ملل متحد و UNDP مشارکت دارد.

وی افزود: شاید این را بدانیم که در ایران نسبت به تغییر اقلیم آسیب پذیریم اما مهمتر از آن این است که بپذیریم آسیب‌پذیریم. برایم شگفت‌آور است که هنوز در نقاطی دیگر روی این سیاره صداهایی شنیده می‌شود که خود را با تغییر اقلیم سازگار نکرده و به اهمیت آن پی نبرده‌اند.

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اظهار کرد: برای ثبت در تاریخ می‌گویم که ۹۵ درصد متخصصان مرتبط با اقلیم تأیید می‌کنند که پدیده تغییر اقلیم واقعی است و رخ می‌دهد.

گری لوییس گفت: واقعیت اول آن است که اثر تغییر اقلیم در جهان بطور نامتقارن رخ می‌دهد، دوم اینکه تأثیر انسان در تغییر اقلیم کاملاً مشهود است و واقعیت سوم آن است که تداوم انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث تشدید تغییر اقلیم می‌شود. در نتیجه می‌شود جمع‌بندی کرد که مهار تغییر اقلیم مستلزم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

وی تأکید کرد: گاهی اعداد و ارقامی را به عنوان شواهد می‌شنویم اما آن را حس نمی‌کنیم من می‌خواهم تنها یک آمار را شاهد بیاورم؛ حدود دو میلیون سال قبل که انسان‌های اولیه بهعلفزارهای آفریقا پا گذاشتند، کربن موجود در هوا حدود ۲۰۰ ppm بوده است. در سال ۱۳۵۲ که من متولد شدم، کربن هوا به ۳۰۰ ppm رسیده بود و اکنون تنها ۴۴ سال بعد به ۴۰۰ ppm رسیده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه رخداد تغییر اقلیم در جهان به طور نامتقارن رخ می‌دهد، گفت: نقاط مرطوب هم از تغییر اقلیم زیان خواهند دید اما جاهایی مثل منطقه ما که خشک و نیمه بیابانی است خشک‌تر خواهد شد، ما با کمبود آب روبرو می‌شویم و حتی ممکن است با نبود آب دست و پنجه نرم کنیم و با عدم امنیت غذایی و تبعات بهداشتی و بیماری‌هایی مثل مالاریا روبرو خواهیم شد.

گری لوییس هشدار داد: فشار روی منابع آبی و طبیعی افزایش خواهد یافت، میزان در دسترس بودن آنها کاهش می‌یابد و چون آب کمتر شده و جریان‌های بادی افزایش خواهد یافت، ریزگردها هم بیشتر خواهد شد و همه اینها باعث می‌شود مردم احساس ناامنی کنند و به جابجایی‌های ناامن روی بیاورند. تصویر پیامدهای تغییر اقلیم بیش از این نیاز به رنگ آمیزی ندارد.

وی با طرح این پرسش که اکنون می‌خواهیم چه کنیم، گفت: یک سؤال این است که چه کار کنیم که با تغییر اقلیم سازگار شویم و دوم اینکه چه کنیم تا عوامل ریشه‌ای انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران اعلام کرد: من به اندازه همه شما روز ۲۶ آوریل سال گذشته که دکتر ظریف سند تغییر اقلیم پاریس را امضا کردند خوشحال شدم و فکر می‌کنم سند پاریس یکی از مهمترین معاملات بشر برای حفظ بقای خود بر زمین بوده است. ذیل این سند جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده است که تا ۱۲ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

گری لوییس ادامه داد: رئیس جمهور روحانی اقتصاد سبز کم کربن را حمایت می‌کند و این مسیری است که کشور به سمت آن حرکت می‌کند. در ارتباط با سازگاری هم می‌توانیم مسیرهای متعددی را دنبال کنیم، برنامه‌های پیشگیری از بیابان زایی و جنگل زدایی را داریم و به دنبال معکوس کردن فرایند از دست رفتن تنوع زیستی هستیم. به عنوان مثال می‌توان کارهایی که دربارهٔ تالاب‌ها و دریاچه ارومیه و احیای تنوع زیستی می‌شود را نمونه آورد. همچنین موفق بوده‌ایم آلودگی هوا را تا حدی کاهش دهیم و هوای کلانشهرها پاک تر شود.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: با انجام همه این ها ایران خود را با اهداف توسعه پایدار همراه می‌کند که همه کشورها تلاش می‌کنند به سمت آن حرکت کنند. همه اینها به نوعی در این سند راهبرد ملی تغییر اقلیم منعکس شده که در واقع فصلی از گزارش سوم ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم جهان خواهد بود.

در ادامه، محسن ناصری مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در تشریح جزئیات این سند، گفت: زمانی متوجه شدیم که کشورها مخصوصا کشورهای همسایه ما برنامه تغییر اقلیم خود را ارائه کرده‌اند و زیبنده کشور نبود که چنین برنامه‌ای در کشور نباشد و حالا هم که است، مورد توجه قرار نگیرد.

وی ضمن ارائه بخشی از برنامه کشور ترکیه به عنوان نمونه برنامه تغییر اقلیم افزود: هدف ما رسیدن به برنامه راهبردی ملی تغییر اقلیم کشور در یک برنامه پنج ساله بود. اجزای این سند، رویکردهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اقدامات سازگاری بود و رویکرد ما استفاده از نظر نخبگان و ارزیابی نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت بود و از ارزش‌های کار انجام شده، توجه به نقش بخش خصوصی بود.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا ادامه داد: سعی کردیم یک طرح مفهومی را پیاده‌سازی کنیم که راهبرد کلان آن، مسائلی مثل آب، کشاورزی، امنیت غذایی و موارد دیگر را در نظر بگیرد. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ردپای کربن در برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی، افزایش بهره‌وری و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه دانش استراتژیک تغییر آب و هوا، بخشی از سیاست‌ها و راهبردهای بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

ناصری افزود: بخش‌های مورد نظر در راهبردهای سازگاری شامل منابع طبیعی و تنوع زیستی، منابع آب، کشاورزی و امنیت غذایی و بهداشت می‌شد.

سند راهبرد ملی تغییر اقلیم رونمایی شد

وی تصریح کرد: در بخش منابع طبیعی و تنوع زیستی، مواردی مثل توسعه منطقه‌ای و روستایی اقلیم‌محور، استقرار نظام مدیریتی سازگار با تغییر اقلیم، توانمندسازی نظام اقدامات جبرانی و حمایتی، توسعه اقدامات تحقیقاتی، ترویجی، فرهنگی، آموزشی و تربیت نیروهای انسانی مورد نظر قرار گرفت.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا اظهار داشت: در بخش منابع آب مواردی مثل تقویت ساختار مدیریت بخشی و نهادینه‌سازی همکاری فرابخشی مدیریت آب کشور، ارتقای آگاهی دانش فنی و فرهنگ‌سازی با پدیده تغییر اقلیم و مدیریت پایدار منابع آبی مورد نظر قرار گرفتند.

ناصری خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی و امنیت غذایی، سیاست‌ها را به بخش‌های زراعت و باغبانی، شیلات و دامپروری و همچنین موضوعات بین بخشی تقسیم کردیم. در این بخش بازنگری و توسعه سیاستگذاری‌های کلان، توانمندسازی سازگار با تغییر اقلیم، اقدامات بین‌المللی و موارد دیگری در حوزه‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در بخش بهداشت، سه راهبرد ارتقای نظام سلامت و تاب‌آوری در مقابل آثار تغییر اقلیم، ارتقای فرهنگ عمومی در این خصوص و همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا، چالش‌های پیش‌روی سند راهبردی تغییر اقلیم کشور را پیچیدگی در ارائه اهداف کمی، نحوه تبدیل سیاست‌ها به برنامه در قالب برنامه‌های توسعه، شاخص‌گذاری ارزیابی این سند، تعارض‌های بین‌بخشی محتمل و تعارض با برنامه‌ها و دستگاه‌های موجود، نحوه پایش اجرای سند و اعتقاد به اعمال شیوه سازگار در برنامه‌ریزی کشور برشمرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 42728 ساعت خبر : 12:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=42728
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات