گلال خرم‌آباد صدای وزیر کشور را درآورد

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: رودخانه خرم‌آباد سال‌هاست اسیر طرحی شده که قرار بود آن را ساماندهی کند ولی باعث شد که این شاهرگ خرم‌آباد از هستی ساقط شود.
وضعیت گِلال (رودخانه خرم‌آباد) چنان تاسف‌بار شده است که صدای وزیر کشور را هم درآورده است. رحمانی فضلی در سفر یکروزه خود به لرستان گفت: رودخانه خرم‌آباد را باید به یک فرصت توسعه تبدیل کنیم نه اینکه محلی برای حل مشکلات شهر باشد.
البته از اینگونه اظهار نظرات در گذشته هم انجام شده است. در سال ۹۳ هم تفاهم‌نامه‌ای برای ساماندهی واقعی و اصولی رودخانه خرم‌آباد با حضور وزیر مشکن و شهرسازی منعقد شد که بنا بر این تفاهم‌نامه قرار شد شورای راهبردی ساماندهی رودخانه خرم‌آباد با ریاست استاندار لرستان و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از مسئولین استانی مرتبط مثل شورای شهر، شهرداری و … تشکیل شود.
سه سال از این تفاهم‌نامه می‌گذرد ولی هیچ اقدام چشمگیری در رابطه با اجرای آن انجام نشده است.

آغاز این طرح‌ها به سال ۸۸ برمی‌گردد که ساماندهی این رودخانه از پل انقلاب تا پس از پل صفوی آغاز شد و اقداماتی که صورت‌گرفت بیشتر به معنای تغییر کاربری بستر رودخانه بود تا ساماندهی! گلال با پافشاری استاندار وقت و با کپی‌برداری از رودخانه قم، به پارکینگ تبدیل شد تا بار ترافیکی شهر را کم کند.
در طرح ساماندهی رودخانه خرم‌آباد نزدیک به یک متر از کف رودخانه بلوکاژ و بتن‌ریزی شد که این کار موجب کاهش عمق بستر رودخانه و کاهش ظرفیت آب‌گذاری می‌شود و از طرفی به دلیل اینکه تبادل هیدرولیکی بین رودخانه و سفره‌های زیرزمین از بین می‌رود، امکان وقوع سیلاب نیز بالا خواهد رفت. در سال های گذشته شهروندان شاهد بودند که با کمترین بارشی، سیلاب با سرعت بالا در مسیر این رودخانه که حالا دیگر به جای خاک و شن، کف آن بتنی شده بود به‌راه می‌افتاد.

حالا همه متوجه شده‌اند که با سخنرانی و اظهار ناراحتی و حتی با تصویب طرح‌های دهان‌پرکن، گلال ساماندهی نمی‌شود. مهندس بازوند در نخستین گفت‌وگوی خبری خود در لرستان پس از نشستن روی صندلی استانداری، نخستین طرح ساماندهی گلال را یک خیانت بزرگ نامید ولی با گذشت چهارسال، ایشان هم مرحمی بر زخم گلال نگذاشته است.
زمان می‌گذرد و مسئولان می‌آیند و می‌روند و طرح‌ها و تفاهم‌نامه‌های ساماندهی یکی پس از دیگری بایگانی می‌شوند و گلال که حکم مادر ساکنان دره خرم‌آباد از ابتدا تاکنون را دارد، هر روز بی‌سروسامان‌تر از گذشته می‌شود.

پایان پیام

عکاس: محمد پورخداداد

کد خبر : 46806 ساعت خبر : 8:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46806
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات