نشست مشروطیت، ما و اکنون برگزار می‌شود

نشست مشروطیت، ما و اکنون برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری  انجمن جامعه‌شناسی در راستای سلسله نشست‌های گروه پژوهشی فرهنگ، تاریخ و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و به مناسبت فرا رسیدن سالگشت صدور فرمان مشروطه در ۱۴ مرداد ماه ۱۲۸۵ شمسی، نشستی را با عنوان «مشروطیت، ما و  اکنون» برگزار می‌کند.

در این نشست که روز دوشنبه مورخ ۹ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار خواهد شد استادانی از رشته‌های مختلف به بحث درباره مشروطیت و ارتباط ما با این تحول مهم در تاریخ ایران خواهند پرداخت.

در این نشست دکتر  ابراهیم توفیق از منظر جامعه‌شناسی، دکتر هاشم آقاجری از منظر تاریخی و دکتر محمد مالجو از منظر علم اقتصاد مباحثی را درباره این رویداد مهم مطرح کرده و بررسی خواهند کرد. اینکه مشروطیت در تاریخ و تاریخ‌نگاری امروز ما چه جایگاهی دارد از اهمیت فراوانی برخودار است. این نشست با چنین انگیزه و با چنین دیدگاهی برگزار خواهدشد.

شرکت در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نشانی محل برگزاری: خیابان ولیعصر، پایین تر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

نشست مشروطیت، ما و اکنون برگزار می‌شود

ایران (دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات، به معنی سرزمین آریایی‌ها) با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران، کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاورمیانه با ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت (هفدهم درجهان) و بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۷۹٬۹۲۶٬۲۷۰ نفر جمعیت (هجدهم درجهان) است.

ایران از شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه است و همچنین از شمال به دریای خزر (کاسپین) و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می‌شود، که دو منطقهٔ نخست از مناطق مهم استخراج نفت و گاز در جهان هستند.

ایران از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی و اوپک است. سیستم سیاسی کنونی ایران بر اساس قانون اساسی ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) بنا شده‌است که ترکیبی از یک دموکراسی نیابتی (دموکراسی پارلمانی یا مجلسی) با یک حاکمیت دینی است که فقهای اسلامی تحت یک مفهوم (رهبر ایران) بر آن حکمرانی می‌کنند. حکومت مشروطه سلطنتی دودمان پهلوی در ایران با انقلاب ۱۳۵۷ سرنگون شده و نظام جمهوری اسلامی جایگزین شد.

پایان پیام

کد خبر : 48195 ساعت خبر : 1:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48195
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات