آیین حنابندان قوم قزلباش استان گلستان ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت ملی آیین حنابندان قوم قزلباش در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، پرونده ثبت آیین حنابندان قوم قزلباش استان گلستان تهیه شد و پس از ارسال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جلسه شورای ثبت آثار بررسی و با رای موافق اعضای شورای ثبت، در فهرست ملی آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

او ادامه داد: جشن حنابندان که به تعبیری آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی است، جشنی است که در واقع مراسم خداحافظی عروس بوده و در آخرین شب اقامت عروس به‌طور رسمی در خانه پدری برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: این مراسم یکی از مهم‌ترین آیین‌های ازدواج است که با ساز و آواز و رقص‌های دسته‌جمعی برگزار شده و در روزگاران نه چندان دور در شب حنابندان، حنا دور تا دور مراسم گردانده می‌شد و زنان شرکت‌کننده دستان‌شان را با آغشتن به حنا، رنگ می‌کردند.

کریمی گفت: این آیین همچنان در شهر رامیان اجرا می شود و خانواده داماد حنا را آماده می‌کند و به کف دست و پای داماد می‌بندد، آن‌گاه همراه ساز و آواز و خواندن بیاتی‌ها به زبان ترکی، حنا را به منزل عروس می‌برند و در کف دست عروس می‌گذارند.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 50153 ساعت خبر : 8:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50153
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات