دور زدن حقوق کودکان به شیوه مدرن و سنتی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مظفر الوندی؛ دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودکان با بیان اینکه کودک به فرد زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود گفت: «۳۰ درصد جمعیت کشور معادل ۲۵میلیون نفر را این گروه تشکیل می‌دهند.»

کودکان کار؛ کودکان بدسرپرست، کودکان فاقد شناسنامه، کودکان قربانی خشونت و کودکانی که لای پر قو بزرگ می‌شوند را باید در این طبقه‌بندی آماری قرار داد. برای آنها باید حق‌تحصیل رایگان، حق پایش سلامتی، حق داشتن غذا و آب سالم را هم در نظر گرفت و به مسائل روانی و روحی آنها هم توجه ویژه داشت. ایران از سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان ملحق شده‌است این یعنی تعهدات جهانی بیشتر برای رفع محرومیت اقتصادی و فرهنگی در جامعه. کودکان بی‌شناسنامه هنوز هم به سختی قابل شناسایی هستند، آن‌ها با هویت‌های نداشته غالباً مورد سوءاستفاده باندهای کودکان کار و مافیای مواد مخدر در کشور می‌شوند. به لطف برخی از خیریه‌ها و مؤسسات خصوصی کانون این کودکان در نقاط مرزی کشور شناسایی شدند. آن‌ها برای گرفتن شناسنامه به مراجع ذیصلاح روانه می‌شوند و زندگی از نوع بهتری قرار است برایش رقم بخورد.

کاش آنها را در میانه راه به‌حال خودشان رها نکنیم. اجازه بدهیم پشت نیمکت‌های مدرسه وقت بگذرانند و به‌جای سروکله زدن با ما برای خریدن آدامس و دستمال کاغذی با ریاضی و علوم و ادبیات سروکله بزنند. ماه مهر نزدیک است. کمپین‌های مقطعی برای تجهیز کودکان محروم برای رفتن به مدرسه هم در راهند. کاش این حمایت‌ها را محدود یه فصل‌ها و روزهای خاص نکنیم. لابلای روزمرگی‌ها پای یک کار خیر را به زندگی‌مان باز کنیم. آموزش کودکان کار و ایجاد رغبت در آنها به ادامه تحصیل می‌تواند اولین قدم بزرگمان در این راه باشد. کنار این بچه‌ها، اینستاگرام پر از کودکانی‌است که قرار است مدل تجاری مارک‌ها و برندها شوند. آن‌ها قربانیان مادرانی هستند که به‌صورت مدرن از فرزندانشان در جهت اهداف مالی بهره‌برداری می‌کنند.

از نظر من آنها هیچ تفاوتی با مادرانی که کودکانشان را مجبور به حمل مواد می‌کنند ندارند. تنها پوشش و شیک و مجلسی‌تری برای این‌کار پیدا کرده‌اند. همراهی‌مان را از آنها در صفحات مجازی دریغ کنیم. نگذاریم این کودکان از همین حالا درگیر قضاوت‌ها در جامعه شوند.

پایان پیام

کد خبر : 51987 ساعت خبر : 1:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51987
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات