قدمت خرم‌آباد خیلی بیشتر از ۵۴هزار سال است

قدمت خرم‌آباد خیلی بیشتر از ۵۴هزار سال است

محقق و پژوهشگر موسسه دیرین بوم‌شناسی اسپانیا در سمینار غار کلدر گفت: شما اگر در اینترنت جستجو کنید، می‌گویند دره خرم‌آباد ۵۴هزار ساله شد؛ اما قدمت دره خرم‌آباد خیلی بیشتر است. همچنین درست این است که بگوییم دره خرم‌آباد نخستین زادگاه انسان‌های هوشمند در غرب قاره آسیاست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «بهروز بازگیر» در سمینار غار کلدر که به همت انجمن دانشجویی ویرمان در جهاد دانشگاهی واحد لرستان برگزار شد، اظهار داشت: در غار کلدر تاریخ‌هایی که به دست آورده‌ایم و رسانه‌ها عنوان کرده‌اند، تاریخ‌هایی است که از لایه‌های «پارینه سنگی جدید» پیدا شده است؛ ولی ما آثار لایه‌های «پارینه سنگی میانه» را نیز داریم که قدیمی‌تر است.

قدمت خرم‌آباد خیلی بیشتر از ۵۴هزار سال است

وی اظهار داشت: غار کلدر صرفا از نظر تاریخ انسان‌های هوشمند مهم نیست. در بسیاری از محوطه‌هایی که در غرب آسیا وجود دارد، شواهد فرهنگی انسان‌های نئاندرتال یافت نشده است. غار کلدر شواهد انسان‌های نئاندرتال را هم دارد! در لایه‌ی پنج غار کلدر شواهد ابزارهای دست‌ساخت انسان‌های نئاندرتال را داریم و در لایه‌های جدیدتر، شواهد انسان‌های هوشمند وجود دارد.

دکتر بازگیر بیان کرد: این موضوع از نظر باستان‌شناسی به این دلیل اهمیت دارد که در غار کلدر نه‌تنها شاهد حضور انسان‌های هوشمند هستیم، بلکه شواهد انسان‌های نئاندرتال را هم داریم؛ یعنی یک فرایند انتقال در اینجا پیش آمده است که این موضوع از لحاظ باستان‌شناسی بسیار مهم است.

دانش آموخته ی باستان شناسی از دانشگاه رویرا ویرجیلی اسپانیا گفت: گاهی قدمت بشریت در لرستان اشتباه بیان می‌شود. برای مثال ادعاهایی همچون «لرستان مهد بشریت جهان» که در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، نادرست است. درست این است که بگوییم دره خرم‌آباد نخستین زادگاه انسان‌های هوشمند در غرب قاره آسیاست.

این پژوهشگر ضمن بیان اینکه تا پیش از کشفیات غار کلدر، تمام پژوهشگران بر این عقیده بودند که زادگاه، خواستگاه و منشا انسان‌های هوشمند که توانسته‌اند برای اولین‌بار وارد قاره اروپا شوند، از دو محوطه دیگر بوده است خبر داد کشفیات کلدر یک مقدار سناریو را تغییر داده است.

پایان پیام

مهرداد دهقانی

کد خبر : 52188 ساعت خبر : 8:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52188
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات