اولین کاشی ماندگار خراسان رضوی نصب شد

اولین کاشی ماندگار خراسان رضوی نصب شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: اولین «کاشی ماندگار» خراسان رضوی همزمان با هفته دولت بر سر در خانه استاد عثمان محمدپرست نصب شد.

محمد رحیم رهنما، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار داشت: همزمان با هفته دولت به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نخستین «کاشی ماندگار» استان خراسان رضوی چهارشنبه ۸ شهریورماه برسر در خانه استاد عثمان محمدپرست، دو تار نواز موسیقی مقامی خراسانی نصب شد.


وی افزود: ثبت محل زندگی مشاهیر معاصر فرهنگی، هنری، علمی و دینی با عنوان طرح «کاشی ماندگار» توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسردر خانه چهره ماندگار موسیقی مقامی کشورمان استاد عثمان محمدپرست صورت می‌گیرد.
استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی آثار مطرح و معروفی دارد که مهمترین آن‌ها ‘مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی’ است و با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار اجرا‌های گوناگونی را در عین وحدت آفریده است.

اولین کاشی ماندگار خراسان رضوی نصب شد

خراسان بزرگ بخشی از ایران بزرگ و از دوران ساسانیان نامی سنتی و همگانی برای اشاره به نواحی شرقی ایران است و نام آن از دوران ساسانیان در ایران مرسوم شد. پیش از این، در زمان هخامنشیان و اشکانیان، این ایالت، پارساوا (پارتاوا، پهلَو، Parthava، یا پَرْثْوَ) نام داشت. ساسانیان گسترهٔ خود را به چهار بخش تقسیم کرده بودند که یکی از آن بخش‌ها خراسان به معنای «سرزمین خورشید» بود. گسترهٔ تاریخی خراسان شامل استان خراسان در ایران کنونی و بخش‌های زیادی از افغانستان و ترکمنستان امروزی بوده‌است. در مفهوم گسترده‌تر ازبکستان و تاجیکستان و بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را هم می‌توان در قلمرو خراسان بزرگ تاریخی به حساب آورد. برخی نویسندگان همچون علی شریعتی خراسان بزرگ را مهد سیاسی ایران و برخی دیگر آن را حتی سرزمین مادری زبان و فرهنگ فارسی دانسته‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 52675 ساعت خبر : 1:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52675
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات