ما برای موسیقی لرستان چکار کرده‌ایم؟

ما برای موسیقی لرستان چکار کرده‌ایم؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان در یادداشتی که با تیتر “مطلبی در جواب انتقاد بجا و منطقی فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد” منتشر کرده، توضیحاتی درباره مسائل موسیقی لرستان ارائه داده است:

امروز در فضای مجازی انتقاد فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ساماندهی ارکسترهای موسیقی بازنشر شد که در نوع خود قابل‌توجه و تعمق است زیرا نشان از اهمیت موسیقی و فرهنگ لرستان و درایت این فرماندهی محترم است.

ایشان در سخنان خود به آمار ارکسترهای موسیقی اشاره‌کرده‌اند که نشان می‌دهد در این حوزه تحقیق و کار میدانی شده است و در جای دیگر به فراگیرشان موسیقی کردی در کوی و برزن بجای موسیقی لری شده که این هم دغدغه‌ای برای همه دوستداران فرهنگ و هنر لرستان می‌باشد.

ما برای موسیقی لرستان چکار کرده‌ایم؟

اما در جواب ضمن تشکر از این نگاه منطقی و کارشناسانه باید چند مطلب را به عرض ایشان و دوستداران راستین موسیقی لرستان برسانم.

موسیقی لرستان سرشار از شور، شوق ، عشق و حماسه است و همین باعث دوام و قوام آن شده است و میراثی که دست‌به‌دست از گذشتگان به دست ما رسیده است خود بهترین گواه برای این ادعا هست، اما به‌حق باید آسیب‌شناسی شود که ما برای نگهداری و واگذاری آن به آیندگان چه کرده و چه باید بکنیم؟

موسیقی کردی که امروزه به‌سرعت در لایه‌های مختلف زندگی مردم لرستان و نواحی مختلف ایران و حتی جهان جای بازکرده است از پتانسیل‌های زیادی همچون تکنولوژی و رسانه‌های سمعی و بصری از داخل و خارج کشور تغذیه می‌کند لذا به‌سرعت توانسته حتی در کوره دهات‌های دورافتاده هم سبد فرهنگی خانوارها را پرکند اما واقعا ما برای موسیقی لرستان چکار کرده‌ایم؟

موسیقی کردستان چند همزاد در خارج کشور دارد که اگر هم‌وطنان ما نتوانند از شبکه استانی خود موسیقی خوب بشنوند از موسیقی دیگر کشورها تغذیه می‌کنند اما موسیقی لرستان بدون هیچ همزادی تنها فقط به اتکای غنای خود تا امروز همزاد و همراه مردمان لر باشد.

در این پیرامون حرف و درد دل برای گفتن زیاد است اما چون نمی‌خواهم صورت‌مسئله پاک شود به همین بسنده می‌کنم.

اما آقای بازگیر درست اشاره‌کرده‌اند متأسفانه رواج موسیقی کردی امروزه توسط ارکسترهای مجلسی صورت می‌پذیرد که این ارکسترها ترکیبی از یک خواننده و نوازنده آماتور ارگ است و جالب اینکه ابتدایی‌ترین قواعد موسیقی و ادبیات را اکثر آن‌ها نمی‌دانند ازاین‌روی ما در انجمن موسیقی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و اداره اماکن شهرستان خرم‌آباد و حتی برخی دیگر از شهرستان‌ها استارت ثبت این گروه‌های دو نفرِ را زده‌ایم و هدف از ثبت آن‌ها نیز ساماندهی، تشکیل بانک اطلاعاتی، عدم سوءپیشینه، برگزاری رده‌های آموزشی و توجیهی،تهیه و ارائه مصالح موردنیازشان از قبیل شعر و موسیقی مناسب و ….می‌باشد تا بلکه بدین‌وسیله توانسته باشیم ما هم به نوبه خود از این فرهنگ چند هزارساله پاسداری کنیم.

در پایان برای اینکه نشان داده شود که لطمات این ارکسترها به موسیقی لری کمتر از اشاعه موسیقی کردی نیست به یک نمونه اشاره می‌شود تا به عمق فاجعه بیشتر پی برده باشیم بلکه همه باهم عزممان را جزم کنیم تا موسیقی لرستان را با آگاهی بیشتر رواج دهیم.

تلفیق شعر و موسیقی‌ای که توسط این ارکسترها صورت می‌پذیرد اکثراً بدون علم و آگاهی است آن چنانکه اشعار سوگ را در شب سور و زفاف می‌سرایند:

لاره پیم نکه لاره کیش نییم

خلک خود نگر ایره نیش نییم

شوه که چن گل کردیم خجالت

لره بیین سر ترم برالت

آیا این آسیب نیست که در بهترین شب زندگی دو زوج از سوگ بسرایند؟

پایان پیام

کد خبر : 53871 ساعت خبر : 10:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53871
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

درود بر استاد محترم و عزیزم..خوشحالیم که فردی بزرگوار مانند شما به این بحث اشاره کرده و ما نیازمند همچین سخنان و مطالبی بودیم. تشکر فراوان.
(ندری)