عیسی کلانتری، آمارها را از آستینش درمی‌آورد؟

عیسی کلانتری، آمارها را از آستینش درمی‌آورد؟

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌تازگی گفته «۵۱ درصد آلودگی هوای تهران فقط به خاطر وجود ۲۰ هزار کامیونی است که شب‌ها وارد تهران می‌شوند». سؤال جدی ما این است که آماری که آقای کلانتری ارائه می‌دهد بر پایه کدام منبع موثق است؟ همین‌که یک مقام دولتی بدون استناد به هیچ پایگاه قابل‌اطمینانی بگوید منشأ ۵۱ درصد آلودگی‌ها به کامیون‌ها برمی‌گردد، باید قانع شویم؟

کلانتری پیش‌تر هم گفته بود فقط یک درصد مردم به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند. باوجود این یک درصد (واقعاً این عدد و درصد از کجا آمده؟) چطور می‌خواهند این گفته‌شان که «قصد داریم با توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی محیط‌زیست، ۸۰ میلیون محیط‌بان داشته باشیم»، را عملی کنند؟ کلانتری از معجزه صحبت می‌کند؟ آیا در طول چهار سال پیش رو می‌شود یک درصد را به صد در صد تبدیل کرد؟ البته ما خودمان هم ‌روی کاغذ این محاسبات را بلدیم. قطعاً از کلانتری، تعداد محیط‌بان‌های ایران را بعد از پایان ریاستشان خواهیم پرسید.

بسیاری از مشکلات در ایران برمی‌گردد به نبود یک سیستم آماری درست و قابل‌اعتماد. تا زمانی که از کمیت‌ها خبر نداشته‌باشیم چطور می‌خواهیم به بهتر شدن کیفیت‌ها کمک کنیم؟ اینکه آمار درستی وجود ندارد توجیه خوبی برای دست بردن در ارقام و تولید کردن آمار بی‌پایه و اساس نیست.

عیسی کلانتری، آمارها را از آستینش درمی‌آورد؟

امیدواریم این شیوه استفاده از درصدها و عددها برای آقای کلانتری، عادت نشود. چون بعید نیست که با این شیوه در طول این چهار سال آینده بگویند ۱۰۰ درصد محصولات تراریخته باعث حل ۱۰۰ درصد از مشکلات مردم خواهد شد. با مصرف تراریخته ها ۸۴ درصد پوستتان روشن‌تر می‌شود، ۷۲ درصد انرژی‌تان افزایش پیدا می‌کند و ۳۳ سال دیرتر پیر می‌شویم. یا مثلا بگویند ۹۸ درصد حیات‌وحش ازدست‌رفته و به‌جایش باید برویم سراغ احیای ۹۲ درصد منابع آبی. یا به‌طور مثال بگویند ۲/۶۷ درصد فرسایش خاک به دلیل چرای دام است، ۴۷ درصد اتلاف انرژی‌داریم و…

این شیوه استفاده از آمار، نه علمی است و نه قابل‌قبول. حالا که به گفته کلانتری، «بدون توجه و مطالبه گری مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل‌وفصل کنیم»، بهتر است این هم جزو اولین مطالبه‌مان باشد که از کلانتری بخواهیم در همین ابتدای راه، این سبک آماردهی به مردم را کنار بگذارد و صرف ریاست، خودش را منبع و مأخذ نداند. مسئولان موظف‌اند آمارشان را با منبع موثق ذکر کنند و نه اینکه عددها را از آستینشان بیرون بیاورند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 54127 ساعت خبر : 11:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54127
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات