کودکان را با لباس‌های محلی آشنا کنیم

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی شهید اصغر نوت روستای مال محمود شهرستان ممسنی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با لباس لری در دبستان حاضر شدند.

اگرچه این روزها توجه به فرهنگ‌های سنتی، لباس‌ها و زبان محلی نسبت به گذشته کمرنگ شده ولی هنوز هستند کسانی که دغدغه‌شان حفظ میراث نیاکان‌شان است. مثل راهبر آموزشی شهرستان ممسنی که معتقد است اجرای چنین ابتکاراتی زمینه‌ی انگیزشی برای توجه به داشته‌ها، سنت‌ها و آئین‌های ملی و دینی خصوصا در نسل جدید خواهد بود.

اهمیت به آن‌چه که از گذشته برای ما به یادگار مانده است یک جور اصالت‌داری است. کودکانی که از ابتدا با فرهنگ‌های محلی‌شان آشنا می‌شوند در آینده بهتر می‌توانند از آن دفاع کنند. لباس‌های محلی معمولا دارای مدل‌های زیبا و رنگ‌های شاد هستند که از لحاظ روانشناسی هم پوشیدن این سبک لباس‌ها باعث شادی می‌شود.

اما چون برای زندگی‌های روستایی آن زمان طراحی شده‌اند مناسب فعالیت‌های شهرنشینی و انجام امور روزانه نیستند. پس حداقل می‌توان در مراسم‌ها و جشن‌هایی که برگزار می‌شود در هر شهر از لباس‌های سنتی آن‌جا استفاده کرد.

قدیم در بسیاری از شهرها در مراسم‌های شادی و عزا هم افراد با لباس محلی حاضر می‌شدند. اما این رسوم در بسیاری از شهرستان‌ها برداشته شده و لباس شب و روز و کت و شلوارهای یکسان جای آن را گرفته است.

بسیاری از کودکان تا بزرگسالی حتی لباس‌های محلی‌شان را نمی‌شناسند. لباس‌های زیبایی که باید به تن مردم باشد تن مانکن‌ها در موزه‌ها رفته است. همین بی‌توجهی به آداب و رسوم گذشته باعث کمرنگ شدن ان و در نهایت از بین رفتن‌اش می‌شود.

چه خوب است پیش از آن‌که به دست فراموشی سپرده شوند با اجرای برنامه‌هایی مثل همین رسم پوشیدن لباس محلی در جشن سال تحصیلی جدید؛ به حفظ آن‌ها کمک کنیم.

کودکان هم باید بیاموزند که این وظیفه ملی هرکدام از ماست که مراقب داشته‌های فرهنگی‌مان باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 55206 ساعت خبر : 11:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=55206
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات