منابع اطلاعاتی رسانه‌های افغانستان

پایگاه خبری گلونی، سیدعبدالبصیر مصباح: در دنیای پیچیده امروز، رسانه‌ها، جهت تامین ارتباط، آگاهی و پیشبرد زندگی، نقش مهمی را بازی می‌کنند. ارتباطات و اطلاعات، عامل اساسی تصمیم‌گیری ما است؛ اما این مهم، بدون موجودیت رسانه‌ها، نه پدید می‌آید و نه هم ادامه می‌یابد.

در این‌جا، رسانه عاملی می‌شود جهت تصمیم گیری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما؛ چرا که ما را از دگرگونی‎‌ها، تازگی‌ها، رخدادها و ارزش‌های جدید باخبر می‌سازد.

با این همه، این مواد خام خبری، اطلاعاتی و تحلیلی رسانه‌ها استند که اهمیت بسزایی دارند. این منابع به مواد مغذی یا خوراکی شباهت دارد که رسانه‌ها را تقویت می‌کند و عامل پایداری سازمان‌های خبری و اطلاعاتی نیز شمرده می‌شود.

پرسش این جاست که خوراک رسانه‌های افغانستان چیست و این نهادهای بیشتر از کدام نوع اطلاعات تقویت می‌شوند؟

هرچند، نزدیک به دو دهه است که از عمر رسانه‌های مدرن افغانستان می‌گذرد، به نظر می‌آید که هنوزهم کار مطبوعاتی و رسانه‌ای در این سرزمین، قابل تأمل است و در بعضی موارد نیاز به اصلاحات جدی دارد؛ یکی از این مساله‌ها، خوراک یا منابع مغذی اطلاعاتی رسانه‌های این جغرافیا است.

متاسفانه، بسیاری از رادیوها، تلویزیون‌ها و روزنامه‌های کشور، به جای توجه به گزارش‌های تولیدی و فرایندهای اجتماعی و فرهنگی که بتواند زندگی را به مردم بیاموزد، بیشتر به گزارش‌ها و خبرهای می‌پردازند که در رسانه‌های غرب مطرح می شود. به بیان دیگر، عمق توجه رسانه‌های افغانستان، یک گام عقب مانده‌تر از رسانه‌های کشورهای دیگر، در زمینه‌های ساخت‌و‌ساز، توسعه، سیاست و فرهنگ است؛ طوری که رسانه‌های دیگر کشورها به موضوعات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی می‌پردازند؛ سپس مطبوعات افغانستان، از این خوراک استفاده می‌کنند.

و یا اینکه، بیشتر خبرهای افغانستان پوششی و مربوط به ناامنی‌ها، انفجارها و آدم‌کشی‌ها است. هرچند که گریزی از این ناملایمات نیست، اما کار رسانه، انتقال اطلاعات محض هم نیست؛ بلکه باید در کنار این مسوولیت مهم، با ایجاد تحول و دگرگونی در افکار، روند زندگی مردم عادی را تغییر دهد و این ادعا زمانی به حقیقت می پیوندد که مطبوعات افغانستان، به بایدها و نبایدها، هست‌ها و نیست‌ها، صلح و جنگ و سیاه و سفید بپردازند.

ما در شرایط زندگی می کنیم که تبلیغات کشورهای که قصد حاکمیت جهانی و منطقه‌ای دارند، به گونه ریز و درشتی در کشورمان جریان دارد. راه بیرون رفت و فرار از آتش استعمار نوین، استفاده دقیق، همه جانبه و روشمند از رسانه‌ها است. و یکی از عناصر عمده استفاده روشمند از رسانه‌ها، توجه به خوراک چنین سازمان‌های خبری است؛ خوراک که می‌تواند دورنمایی روشن و یا تاریکی برای این سرزمین تعریف کند.

پایان پیام

کد خبر : 56165 ساعت خبر : 8:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56165
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات