توزیع نامتوازن نشر کتاب در کشور

توزیع نامتوازن نشر کتاب در کشور

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از شرکت بین‌المللی پردازش اطلاعات نقش کلیک، بالندگی و شکوفایی هر فرهنگ و تمدنی ریشه در رشد فکری و فرهنگی آن جامعه دارد و ناگفته پیداست که رشد فرهنگی نیز بدون توسعه تفکر کتابخوانی فراهم نخواهد آمد. باید اذعان داشت که با وجود رشد قابل توجه رسانه‌های گوناگون جمعی هنوز هم هیچ رسانه‌ای نتوانسته است نقش کتاب را در بسط و گشترش فرهنگ و تمدن ارتقاء فرهنگی ایفا کند.

صنعت نشر کتاب در ایران قدمتی بیش از صد و پنجاه سال دارد. تورق تاریخ چاپ و نشر نوین در ایران حاکی از آن است که اولین سنگ بنای صنعت چاپ و نشر نوین، اعم‌ از کتاب‌، روزنامه‌ و مواد دیگر، از دوره ولایتعهدی‌ عباس‌ میرزا قاجار آغاز شد که‌ مصادف‌‌ با پیامدهای‌ جنگ‌های‌ ایران‌ و روس است. عباس میرزا نایب‌السلطنه میرزا ‌زین‌العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و به راه‌انداختن نخستین چاپخانه در تبریز کرد تا اینکه میرزا زین‌العابدین تبریزی به سال ۱۲۳۳ هجری قمری اسباب و لوازم چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس‌میرزا نایب‌السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجان بود کتابی مربوط به میرزا ابوالقاسم فراهانی که در برگیرنده حکایت‌هایی از جنگ میان دولت ایران و روسیه را چاپ نمود.

توزیع نامتوازن نشر کتاب در کشور

در ابتدای ورود صنعت چاپ به کشورمان، نشر به شکل حرفه‌ای امروزی وجود نداشت و تعداد عناوین چاپی و شمارگان این کتاب‌ها نیز به ۱۰۰ عنوان نمی‌رسید. از اوایل حکومت ناصرالدین شاه قاجار بود که ایران شاهد رشد چاپخانه‌های خصوصی و انتشار آثار گوناگون شد و آمار چاپ و انتشار کتاب حتی در برهه هایی در سال به چند صد عنوان رسید. اما امروزه صنعت نشر کتاب در کشور ما در حوزه تعداد عناوین منتشره وضعیت متفاوتی را به خود می‌بیند.

بر همین مبنا به شکلی گذرا و اجمالی نگاهی بر وضعیت تعداد عناوین منتشره در سطج کشور طی دوره بیست سال ۱۳۹۴-۱۳۷۵ خواهیم داشت. بررسی روند تعداد عناوین کتاب های منتشر شده طی بیست سال گذشته کشور برمبنای اطلاعات سالنامه های آماری کشور حاکی از روند پرشتاب ،مداوم و افزایشی تعداد عناوین کتب چاپ شده به ویژه کتب تالیفی در سطح کشور است چنانکه تعداد کتابهای تالیفی منتشر شده در طی روند بیست ساله با افزایشی چشمگیر از ۱۲۱۹۰ عنوان کتاب در سال ۱۳۷۵به ۶۵۵۲۰ عنوان کتاب در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است که خود حاکی از رشد پر شتاب انتشار کتابهای تالیفی در سطح کشور است در سوی دیگر نیز کتابهای ترجمه ای منتشر شده طی سالهای مورد بررسی نیز از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده اندو از ۲۴۷۰ عنوان کتاب در سال ۱۳۷۵ به بیش از پانزده هزار عنوان کتاب در سال۱۳۹۴ افزایش یافته است.در مجموع تعداد عناوین منتشره در کشور از ۱۴۶۶۰ عنوان کتاب در سال ۱۳۷۵ به بیش از هشتاد هزار عنوان کتاب در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

اندکی پس از ورود صنعت چاپ به کشورمان، تمرکز صنعت نشر در سطح کشور از تبریز به پایتخت انتقال یافت و به دنبال تاسیس دارالفنون و همچنین وقوع مشروطه و پس از آن نیز تاسیس دانشگاه، تمرکز فعالیت‌های صنعت چاپ و نشر در تهران تثبیت شد که تا امروز نیز این وضعیت همچنان ادامه دارد. این امر تقریباً در تمام کشورهای دیگر نیز مصداق دارد و پایتخت اغلب کشورهای جهان نیز به مرکز تمرکز ناشران بدل شده است. (بزرگترین تفاوت مشهود و قابل ذکر در آمریکاست که شهر نیویورک مرکز ناشران عمده و مهم این کشور است).گفتنی است بررسی تعداد عناوین کتابهای منتشر شده در سال ۱۳۹۴ نیز موید همین مسئله است . در واقع در این سال بیشترین عناوین منتشر شده در سطح کشور با اختلافی فاحش در سه استان تهران، قم و خراسان رضوی منتشر شده اند و در مقابل سه استان جنوبی هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و بوشهر نیز کمترین تعداد عناوین کتابهای منتشره در سطح کشور را به خود اختصاص داده اند . در واقع همانطور که در نقشه نیز به وضوح مشخص است صنعت چاپ و نشر به شکلی واضح در استان تهران تمرکز دارد چنانکه استان تهران در سال ۱۳۹۴ با ۶۱۴۷۴ عنوان کتاب منتشره فاصله‌ای بسیار زیاد با استان قم به عنوان دومین استان در زمینه نشر با ۶۹۱۴ عنوان کتاب منتشر شده در همین سال دارد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 56409 ساعت خبر : 10:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56409
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات