تانکرهای سوخت، کابوس این روزهای لرستان

تانکرهای سوخت، کابوس این روزهای لرستان

سالیان سال است که در این دیار جولان می‎دهند…

کابوس این روزها و شب‎های لرستانند و غرش‌کنان می‎گذرند و عجب ترسی در جان‎ها می‎کنند! هرازگاهی واژگون می‎شوند و آن زمان است که دریایی از سیاهی جاری می‎شود و دل ماهی کوچکِ کشکان به لرزه می‎افتد چراکه نفسی دیگر خواهد رفت.

در روز روشن روی دنیای کوچکش را شب فرا می گیرد… ناگه دردی درسینه‎اش می‎آید و آرام آرام به خوابی عمیق فرو می‎رود و این گونه است که دیگر طلای پولکش خریداری ندارد…

به گزارش پایگاه خبری گلونی حجم زیادی از تانکرهای کشنده مواد سوختی در جاده‎های استان به ویژه پلدختر عبور کرده و به عللی دچار حادثه می‎شوند. هر بار صحبت از ساماندهی آنها می‎شود اما در حد حرف و دیگر هیچ!

روزها، ماه‎ها و سال‎هاست این مهمان ‎ های نامیمون می‎روند و می‎آیند اما انگار چشمی آنها را نمی‎بیند و پرسیدیم علت چیست که …

تانکرهای سوخت، کابوس این روزهای لرستان

مهندس ملکی، معاون حمل‎ و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان در این باره گفت: در تردد خودروها مهارت راننده از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر راننده در کنترل وسیله خود ناتوان باشد باعث بروز اتفاقاتی خواهد شد.

وی یکی از عوامل واژگونی خودروها را داشتن سرعت بالا عنوان کرد و افزود: عمده اتفاقاتی که در محور قدیم پلدختر رخ می‎دهد به علت سرعت بالا و عدم کنترل خودرو بوده است.

ملکی با اشاره به اینکه جاده نیز بی‌تاثیر نبوده و حدود دو تا سه درصد این اتفاقات به خاطر مشکل جاده بوده است، ادامه داد: رانندگی در جاده‎های کوهستانی شرایط خاصی دارد که باید آنها را رعایت کرد؛ در کشوری مانند هلند بیش از ۸۰ درصد جاده‎ها دو خطه هستند اما آمار حوادث آنها پایین است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‎ای لرستان با بیان اینکه نقاط پر حادثه به وسیله نصب علائم مشخص شده‎اند، گفت: در این جاده‎ها باید سرعت را کم کرده و البته خواب آلودگی راننده نیز نقش دارد که تاثیر آن در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

۱۱۸ نقطه پرحادثه در لرستان وجود دارد

ملکی به وجود ۱۱۸ نقطه پرحادثه در استان اشاره کرد و ادامه داد: در راستای رفع این نقاط ۲۶ نقطه به عنوان اولویت اول جهت حذف تعیین شده و این آمار بر اساس میزان فوتی در این نقاط بوده است.

وزارت راه و شهر سازی می‎تواند ساعت های عبور و مرور این وسائط را طوری تنظیم کند که ساعت خواب نباشد و دیگر شاهد این چنین اتفاقاتی که متاسفانه در استان ما به دلیل در مرکزیت قرار گرفتن انتقال مواد سوختی قرار گرفته، نباشیم.

حجم زیادی تانکر سوختی از محور قدیم پلدختر عبور می‎کند

مهندس مهرداد فتحی‎بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره اظهار کرد: حجم زیادی تانکر سوختی از محور قدیم پلدختر عبور کرده که از داخل و خارج کشور به آن وارد می‎شوند.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت ‎ هایی که در نقاط سانحه خیز این جاده وجود دارد شاهد حوادث زیادی هستیم و گاهی یک تانکر حاوی مواد هیدروکربنی واژگون می‎شود.

فتحی‎بیرانوند با بیان اینکه این واژگونی‎ها باعث آلودگی‎ خاک و آب می‎شود، افزود: با توجه به شریان‎های رودخانه سیمره و کشکان بخشی از این مواد نفتی گاها وارد آب شده و باعث آلودگی و کشتار آبزیان و نهایتا آلودگی آب ‎ های جاری پایین دست می‎شود.

تعداد واژگونی‎ها در این جاده نسبت به گذشته کاهش یافته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: با عنایت به تمهیداتی که انجام شده و توافقاتی که بین دستگاه‎های ذیربط از جمله اداره راه، پلیس راه و… به عمل آمده، حجم واژگونی‎ها در این جاده نسبت به گذشته کاهش یافته اما باز شاهد این تصادفات هستیم.

فتحی‎بیرانوند با اشاره به اقداماتی که اداره محیط زیست در این رابطه انجام داده است، گفت: مکاتباتی با مسکن و شهرسازی و اداره راه در راستای تعریض و یا حذف نقاط حادثه خیز منطقه داشته‎ایم و بخشی نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه پلیس راه هم حضور بیشتری در منطقه دارد به موضوع کنوانسیون بازل اشاره کرد و افزود: طبق این کنوانسیون ‎ بین ‎ المللی تمام کشورهایی که مواد نفتی به جاهای دیگر جابجا می‎کنند، ملزم به رعایت آن هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: در این رابطه مکاتباتی با سازمان محیط زیست داشته ‎ ایم و سازمان نیز نامه ‎ ها را به وزارت امور خارجه ارجاع داده تا کشورهایی که نفت وارد ایران می ‎ شوند به کنوانسیون بازل عمل کنند.

مرکز منطقه‌ای بازل(پسماندهای ویژه خطرناک) از ۱۵ سال پیش آغاز به کار کرد و دقت نظر آن بر مدیریت نقل و انتقال فرامرزی پسماندهای خطرناک است اما باید به وضعیت آن در ایران اشاره کرد که شفیعی‌پور، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در سیزدهم آذر سال گذشته با اشاره به امضای سند توافقنامه استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران عنوان کرده است: اکثریت فعالیت‌های مرکز منطقه‌ای بازل در ایران بعد آموزشی و اطلاع‌رسانی دارد و به جنبه علمی راهکارهای مقابله با پسماندها توجه می‌کند و اکثر فعالیت‌های آن در ایران آموزشی و علمی است.

فتحی‎بیرانوند با اشاره به اینکه بحث بین ‎ المللی رعایت شود بخش عمده ‎ ای از مشکلات برطرف خواهد شد، بیان کرد: اکثر این تانکرها بیمه بوده و بحث ماکاهش آلودگی منابع آب و خاکمان است. هر تانکری که واژگون شده برای آن پرونده قضایی تشکیل و ملزم به پرداخت جرائم می‎شود. باید خسارت را پرداخت کنند که بر این اساس حتما مکلف به این کار هستند.

این قبیل جرایم از جمله تخلیه مواد نفتی به محیط های پذیرنده تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و ممنوع  است چرا که تخلیه حجم بالای مواد نفتی احتمال بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی از جمله خطر اشتعال و آلوده شدن خاک و منابع آب های زیر زمینی و… وجود دارد؛ در تاریخ ۱۸ آذر سال ۹۳ کارشناسان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت جلسه ای مبنی بر الزام شرکت پخش فرآورده‎های نفتی استان به تخلیه تانکر و انتقال مواد نفتی به محل مناسب تنظیم کردند اما متاسفانه هنوز این مشکلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه این پرونده‎ها به نتیجه نیز رسیده ‎ اند، گفت: سال گذشته ۱۷ موردواژگونی تانکرهای کشنده که عمدتا در حوزه پلدختر بوده داشته ‎ ایم و امسال نیز تا به حال پنج مورد اتفاق افتاده که منجر به آلودگی و خسارت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: این حوادث به طور متوسط سالیانه صد میلیون تومان خسارت وارد می‎کنند و این برآورد مربوط به پارامترهایی است که تنها موجودات زنده را از بین می‎برند و می‎توانیم خسارت را دریافت کنیم؛ خسارات خاک و آب که منجر به تلف شدن جاندار نمی‎شود را نمی‎توانیم مورد ارزیابی قرار دهیم چراکه اِشلی برای آن نداریم.

سازمان حفاظت محیط زیست را می‎توان سازمان حفاظت از حیات وحش نامید و این ایراد بزرگی است که بر وظایف آن وجود دارد؛ در عمل صیانتی از محیط زیست و گونه‎های گیاهی در آن دیده نشده است و در جرائمی که برای آلودگی طبیعت پلدختر نیز ایجاد می‎شود تنها تعداد حیات وحش و آبزیان تلف شده به عنوان خسارت برآورد می‎شود و این بزرگترین ایرادی است که می‎توان از آن گرفت.

اگر واژگونی رخ بدهد تعهدی در قبال آن نداریم

مهندس بهرامی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده ‎ های نفتی منطقه لرستان نیز گفت: وظیفه ما مربوط به حفظ و نگهداری تاسیسات بوده و در چارچوب تجهیزات تعریف شده است.

وی اضافه کرد: مسئول نگهداری، حفظ و ایمنی جایگاه‎ها هستیم و اگر واژگونی رخ بدهد تعهدی در قبال آن نداریم هر چند که با اطلاع از آن تا حد ممکن کمک کرده و اقدام به جمع‎آوری مواد سوختی می‎کنیم.

بهرامی با بیان اینکه در دستورالعمل آیین نامه حمل مواد خطرناک آمده که هر دستگاه چه وظیفه‎ای دارند، افزود: من به عنوان نماینده شرکت نفت وظیفه نگهداری تاسیسات خود را دارم.

بیشتر واژگونی‎ها مربوط به پتروشیمی است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان با بیان اینکه اکثر واژگونی‎ها مربوط به مواد پتروشیمی است، ادامه داد: در شهریور امسال دو حادثه که رخ داده مربوط به پتروشیمی بوده و به شرکت نفت ارتباطی ندارد. در این اتفاقات گزارش خود را به دفتر وزیر می‎دهیم؛ اگر مسئولیتی تعریف شود باید پاسخگو باشیم اما در حال حاضر کاری در این رابطه به ما محول نشده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه‎ها در شرح وظایف، آگاهی لازم را ندارند و مسئولیت پتروشیمی را نیز مشمول وظایف شرکت نفت می‎دانند.

در این باره ۳۰ تیر ۹۴ سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس‌راه لرستان نیز گفته بود از سوخت جابه‌جایی اطلاع‌رسانی نمی‌شود؛ خودروهایی که حامل برخی از سوخت‌ها هستند باید به‌طور خاصی حرکت کنند .

عوارض بالای آزادراه باعث بی‎رغبتی استفاده از آن شده است

سرهنگ مرتضی چغلوند، رئیس پلیس راه لرستان نیز با بیان اینکه این جاده به علت فعالیت‎های اقتصادی بیشترین بار ترافیکی را دارد، ادامه داد: البته عوارض بالای آزادراه نیز باعث بی‎رغبتی استفاده از آن شده است.

وی اضافه کرد: جاده نیز دارای پیچ‎های خطرناکی بوده که تداخل تردد خودروهای سبک و سنگین باعث عبور دشوار از آن می‎شود.

چغلوند با بیان اینکه طی سال ۹۴ حدود ۱۵ واژگونی در این محور داشته‎ایم، ادامه داد: همچنین سال گذشته این آمار ۱۸ مورد بوده است.

رئیس پلیس راه لرستان خاطرنشان کرد: طی شش ماهه امسال نیز تا به حال ۹ مورد داشته‎ایم که عمده آنها به علت نقص فنی، پیچ‎های زیاد جاده و گرانی عوارض جاده خرم ‎ زال بوده است.

عدم مهارت لازم راننده باعث واژگونی این تانکرها می‎شود

مهندس رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز گفت: معمولا راننده این تانکرها مهارت لازم را با توجه به وضعیت جاده ندارند.

وی با بیان اینکه شبانه‎روز از این جاده عبور و مرور انجام می‎شود، اضافه کرد: عدم مهارت لازم باعث واژگونی این تانکرها می‎شود و عمده این اتفاقات به خاطر همین موضوع است.

آریایی خاطرنشان کرد: این واژگونی‎ها باعث بروز مشکلات زیست‎محیطی شده و هماهنگی برای جمع‎آوری آنها سخت است چراکه اکثر این تانکرها پیمانکاری فعالیت می‎کنند و صاحبان باید تجهیزات لازم را برای جمع‎آوری بیاورند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: در این راستا مکاتبات زیادی با وزارت نفت داشتیم تا تشکیلات پاسخگویی وجود داشته باشد که این صحنه‎ها را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه توجه زیادی نشده و مجبوریم حین حادثه ساعت‎ها پیگیر موضوع باشیم در حالی که اگر اتفاقی بیفتد باید خیلی سریع شرکت نفت اقدام کند.

آلودگی‌های نفتی منطقه نه تنها همه ساله بخش زیادی از آبزیان ساکن رودخانه‌ها را از بین می‌برد بلکه در صورت استفاده از آب رودخانه‌های آلوده، خاک اراضی کشاورزی آلوده به مواد نفتی خواهد شد. بی‎خطرسازی خاک از آلودگی‌های نفتی بسیار پیچیده‌تر بوده و هزینه‌های بیشتری نسبت به پاکسازی آب دارد. همچنین در صورت ورود آب آلوده به مخازن سدها، مشکلات زیادی برای شرکت‌های آب منطقه‌ای ایجاد خواهد شد و این درحالیست که هزینه جرائم زیست محیطی اخذ شده از این تانکرها واریز به خزانه شده و تا بحال ریالی صرف جبران صرمه‎های به محیط زیست نشده است.

عمده واژگونی‎ها در محور طوله کش است

نورالدین درمنان، فرماندار رومشکان نیز اظهار کرد: عمده واژگونی‎ها در محور طوله کش بوده و این منطقه جز شهرستان‎ پلدختر محسوب می‎شود.

وی گفت: جاده باید تعریض شود و نقاط حادثه خیز برطرف شوند.

درمنان با بیان اینکه واژگونی تانکرها تا حدودی به علت خستگی راننده نیز هست، ادامه داد: بی ‎ احتیاطی در این مسیر و وضعیت نامناسب جاده باعث بروز این اتفاقات شده است.

با توجه به حجم بالای واژگونی‎ها در محور طوله‎کش باید گفت که تنها این نقطه در جاده حادثه خیز نیست اما این سوال در ذهن متبادر می‎شود که چرا در این ناحیه حجم بیشتری از حوادث را داریم و اگر مشکل جاده بوده چرا تا به حال اقدامی برای برطرف کردن آن انجام نشده است.

این جاده هیچ مسیر جایگزینی ندارد

همچنین نعمت‎الله دستیاری، فرماندار پلدختر در این باره گفت: بیشترین حجم تردد تانکرهای عراقی از مسیر کرمانشاه وارد پلدختر می‎شوند و این جاده هیچ مسیر جایگزینی ندارد.

وی اضافه کرد: عبور از آزادراه این مسیر را طولانی می‎کند و تانکر ۵۰ کیلومتر از پلدختر عبور می‎کنند که باز جای خطر وجود دارد.

راننده صدها بار از این مسیر عبور کرده و مهارت لازم را دارد

دستیاری با بیان اینکه در رابطه با عدم مهارت رانندگان تانکرها راه ‎ حل دومی وجود ندارد، اظهار کرد: راننده صدها بار از این مسیر عبور کرده و اصلا چنین چیزی ممکن نیست.

فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: این جاده سرازیر بوده و مشکلات فنی تانکرها باعث واژگونی می‎شود.

و در آخر باید گفت که تقسیم میزان تقصیرات بین عوامل دردی از محور قدیم پلدختر درمان نمی‎کند و مسئولین باید موضوع غول‎های نفت‎کش را جدی‎تر بگیرند چراکه طبیعت دیگر سرودی برای سر دادن ندارد؛ شاید بهتر باشد برای این موضوع اتاق فکری ضربتی تشکیل شود چراکه در بررسی اولیه و اجمالی که به عمل آمد دیدیم دستگاه‎ها حتی در وظایف خود را در قبال هم نمی‎دانند و باید معارفه بیشتری بین آنها ایجاد شود.

پایان پیام

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

کد خبر : 57031 ساعت خبر : 5:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57031
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات