چند اصل در کمک‌رسانی حادثه

پایگاه خبری گلونی، رضا جمیلی: «من چهار ساله سردبیر هفته‌نامه هلال‌احمر هستم. یه نکاتی هست که بارها تکرار شده اما باز حتی همکاران خبرنگار ما هم به‌وقتش رعایت نمی‌کنن. اونا رو می‌نویسم شاید به درد کسی بخوره. به‌خصوص رسانه‌ای‌ها که جریان خبری توی دستشونه باید حواسشون باشه به این نکات.

اولین اصل در کمک‌رسانی بحران اینه: به نیروهای تخصصی امدادرسان اعتماد کنید. برای نمونه «حمایت‌های روانی» یک تخصص ویژه است که تنها معدودی از روانپزشک‌ها و نیروهای متخصص هلال‌احمر و اورژانس امکان و اجازه انجامش را دارند. مداخله‌گری در بحران یک تخصص است.
نمی‌توان از شهروندانی که در رشته‌های خاصی برای پوشش نیازهای روزمره شهری تخصصی کسب کرده‌اند خواست که خود را به کانون بحران برسانند تا به بحران‌زدگان کمک کنند.

در مورد نیازهای کالایی هم باید منتظر اطلاعیه‌های سازمانهای امدادرسان و ستاد مدیریت بحران کشور ماند. نباید با توصیه‌های مبتنی بر تجربه شخصی مدیریت چنین حوادثی را دچار تشتت تصمیم‌گیری و مداخله‌گری فردی کرد. این سازمان‌ها هرچقدر فشل باشن تجربه چند زلزله و بحران طبیعی رو دارن.
سنگین‌ترین محموله توی زلزله بم رو می‌دونید چه کشوری فرستاد؟ تاجیکستان!! چی بود؟ هرچی بخاری هیزمی از دوره جنگ جهانی مونده بود رو به عنوان کمک‌های مردمی‌شون قالب کردن به ایران. کلی هلال‌احمر ایران دردسر کشید تا از شرشون خلاص شد. نیازهای زلزله‌زدگان رو فقط از مراجع موثق بپرسید.
یکی از بزرگترین چالش‌های زلزله بم اسکان افرادی بود که برای کمک اومده بودند و توی سرما بدون سرپناه مونده بودن. کلی چادر به اسکان این افراد اختصاص داده شد. کسانی که کل کمکشون رسوندن یه صندوق کنسرو یا ده تا پتو بود اما سه روز جای خواب و غذا نیاز داشتند.

یکی از وظایف نیروهای امدادرسان، مدیریت «انبوه خلق» و واکنش اون‌ها به موقعیت‌های خاص هیجانی است. هرچقدر این جمعیت کمتر باشه کنترل و مدیریت اون راحت‌تره. حتی تعداد بالای خبرنگار و عکاس (بیشتر از حد ضرورت و به‌ویژه کسانی که خبرنگاری بحران رو نمی‌شناسن) این چالش رو نشدید می‌کنه.
بدترین نوع کمک غیرنقدی مواد غذاییه. کنترل سلامت این کمک‌ها و تاریخ انقضای اون‌ها عملا غیرممکنه توی شرایط بحران.

آدرس جهت دریافت کمک های غیرنقدی تهرانی‌ها: میدان انقلاب خیابان کارگر جنوبی کوچه شهید مهدیزاده جمعیت هلال احمر شهرتهران
شماره تلفن: ۶۶۹۲۳۰۴۰

تمرکز اصلی اما جمع آوری کمک های نقدی است تا بتوان براساس نیازهای مردم آسیب دیده اقلام مورد نیاز را تهیه و ارسال کرد.

شماره‌حساب‌های تاییدشده هلال‌‌احمر:
شماره حساب ۹۹۹۹۹ به نام هلال احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه، پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت.
۷۰۲۰۷۰ (ارزی دلار) ۸۰۰۳۰۰ (ارزی یورو) بانک ملی
۱۴۰۴۴۴۰(ارزی دلار) بانک ملت
کد #۱۱۲*۳*۷۴۱* پرداخت آسان موبایلی
و شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۶۴۶۰۶ برای دریافت و ارسال کمک های نقدی به زلزله‌زدگان.»

پایان پیام

 

کد خبر : 57303 ساعت خبر : 6:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57303
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات